Dag 1 dinsdag 08-06-09

Voor het eerst maken we een reis naar Noorwegen niet enkel met de auto of enkel met de moto, maar met beiden. Met andere woorden onze motor ging mee in onze ingerichte bestelwagen, met als voordeel dat er geen tent meemoest en dat er ter plaatsen geen hut moest gezocht worden, maar dat we onze rijdende hut bij hadden en dat de staanplaats op een camping ongeveer 3x minder duur is dan een hut.
Maandag in de zeer vroege morgen om 3u zijn we vertrokken om tegen de ochtend drukte toch al een heel eind in Duitsland te zijn. Dit is dan weer een nadeel dat we met de wagen mee moeten aanschuiven als er file is. Maar uitgezonderd wat wegenwerken in Duitsland is dit al bij al goed meegevallen. Eens in Denemarken beslisten we om via de bruggen naar Zweden te rijden.



En na 1435km vonden we een zeer goede camping in Vänerborg voor één nacht.
http://www.ursandscamping.se

Dag 2 dinsdag 09-06-09

Rond 9u vertrokken voor onze trip richting Noorwegen binnendoor kwamen we al snel de grens tegen.

Ook de eerste heuveltjes.

En na 660km waren we aan één van onze favoriete camping in donfosse.(al voor de 4de maal)
http://www.donfosscamping.no/

Maandagmorgen vertrokken en dinsdag 2095km verder in de late namiddag waren we al een mooi eind waar we wilden zijn.

Dag 3 woensdag 10-06-09

Het zag er een mooie dag uit vandaag, dus ideaal om een paar van onze favorieten plaatsen hier in de omgeving te gaan verkennen zoals de Ottadalen, Dalsnibba, Geiranger, Dyrdalen,Meierdalen,Isterdalen,Trollveggen,Romsdalen, Sladalsvegen dus tijdig vertrekken was de bootschap. De Ottadalen gaven weer een nieuw aangelegd uitzicht.

En het al iets meer gekende uitzicht blijft voor ons telkens prachtig.

Eens voorbij de Ottadalen gaan we route 63 op richting Dalsnibbapas waar er toch nog wat sneeuw te zien was.

Het heeft dit jaar in Noorwegen wel even laat op het jaar blijven sneeuwen, maar de hoeveelheid was minder dan andere jaren. Eerst even onze tol betalen voor de Dasnibbapas.

En we konden er aan beginnen en zoals gewoonlijk zijn we daar boven niet alleen.

Nu zijn we 's morgens gestart aan +7ºC die redelijk fris aanvoelden, maar eens boven stond de BC op de moto op +2 te knipperen en voor ons was dit ook wel koud maar toch veel minder dan voor de toeristen die uit de verwarmde bussen stapten, ze vroegen zelfs of ze onze helm even mochten opzetten. Zonder geluk voor hen, in mijn helm past maar één dikkop.

Het uitzicht was weer prachtig daarboven.

En als we dan toch terug naar beneden moeten,wisten we dat er weer een mooie route stond te wachten richting Geiranger de toeristische plaats van Noorwegen.



Verder via de overzet van Eidsdal naar Linge genomen.

Waarna er weer voldoende mooie stop plaatsen voorradig zijn.

Zo naar de Trollvegen.

De Romsdalen af, en onderweg even een stop voor onze picknick.
Oei, ik zal hier zelf maar ons eten nemen, die is hier al wat anders aan het doen.

Lekkere zalm.

Daarna de off-road bomweg Sladalvegen op.



En na deze mooie geslaagde dag mocht er weer een flesje open.
Klinken op nog zo van die dagen.

Hela, wakker blijven hé, het blijft namelijk dag en nacht licht dus weet je niet meer juist hoe laat het is.

Wat? Oei, jij weet er al van.

Laat me niet lachen.

He geen foto's van trekken hé.

Dag 4 donderdag 11-06-09

Vandaag stond route 55 op het programma, maar eens aan de böverdalen liet de bewolking ons twijfelen of we dit wel zouden doen.

We wisten zo dat we voor langere tijd in de regen zouden terecht komen, maar het twijfelen was snel beslist. Regenvesten aan en we gaan er voor, en de regen volgde al snel. Al was het zicht niet zo ver, de Leirdalen en de Sognefjell zijn ondanks het weer steeds prachtig.



Enig nadeel met dit weer waar gaan we hier ergens picknicken?
Dan maar ergens iemand zijn hutte aangeslagen om op zijn terrasje droog te kunnen picknicken.

Nu met dit slechte weer hadden we geen zin om weer zeer veel kilometers te gaan rijden, en besloten we om de route 55 nog een keertje te rijden in de andere richting dit geeft elke keer toch weer een ander uizicht.



Even uitblazen.

En terug genieten.



Nog even een stop in Lom.

En tijdig terug op de camping om ons potje te koken met de nodige drank en het fototoestel goed verstopt.

Dag 5 vrijdag 12-06-09

Vandaag al vroeg vertrokken bij bewolkt maar droog weer, de Briksdal stond op ons programma dus reden we weer de Ottadalen op en we konden daar al zien dat de Videdalen route 258 nog was afgesloten dus reden we baan 15 verder naar de Sundalen richting Stryn.



En via Olden naar de Briksdal.



Daarna terug naar Olden voor onze picknick en het idee was er toch om de afgesloten Videdalen route 258 te proberen. Langs deze kant was te zien dat de route zeker open was tot het skigebied en dachten we laten we proberen we zien wel tot hoe ver we kunnen, en rijden dan desnoods wel dezelfde weg teug. Eens deze route 258 op hadden we daar al zeker geen spijt van.



Jerom was er ook daarboven.



Een beetje fun, hier hebben we wel tweemaal moeten naar kijken van wie welke benen nu eigenlijk wel zijn. Dat kun je hebben als je niet juist weet wanneer het fototoestel af gaat.

Eens het skigebied voorbij was het afwachten hoe ver we konden, maar op het hoogste punt stond de bareel open en reden we gewoon door. Nu eens dit punt voorbij is het onderhard terrein en lijkt het er zeer goed bij te liggen, maar waar er nog sneeuw ligt zijn de platgereden stukken aan de gladde kant maar doenbaar.

Hoe verder deze route naar beneden gaat hoe beter de weg, en zo hebben we de route volledig afgereden en uitgezonderd een klein stuk onverhard aan de gladde kant was er geen reden om deze pas gesloten te houden.

Zo waren we redelijk vroeg terug op de camping om ons potje te koken met ….. Net op tijd heel de dag droog gebleven tot op de camping daar begon het te regenen en dit voor de ganse avond.

Dag 6 zaterdag 13-06-09

Vandaag was het onze bedoeling om onze rijdende hut ergens ter hoogte van de poolcirkel te gaan plaatsen, maar de weersvoorspelling aan die kanten zagen er niet al te best uit dus veranderde we onze route. Via Lom naar Otta tot Dombas, daar een stop aan de trollen winkel.

Zo via de Drivdalen tot Oppdal, de Sundalen af tot Sunndalsora daar de rechter kant route 70 van de Sunndalsfjorden en aan de parking van de Gjemnessundbrug even gestopt en daar kregen we bezoek van deze vos.



Zo nog verder tot Hjelset dan route 62 tot we daar aan Skjoesetra na 440km onze camping vonden.

Een al wat oudere camping en niet echt een aanrader. Het viel ons op dat iedereen hier in zijn camper bleef zitten. Toen we enkele vissers zagen passeren met muggennetjes werd het ons vlug duidelijk waarom iedereen hier binnen zat. Niet echt gezellig maar er zat niets anders op dan ook maar binnen te gaan zitten, en nu dat het weer net wat meevalt

Dag 7 zondag 14-06-09

Niet zo vroeg opgestaan als gewoonlijk, het is zondag voor iets. De Atlanterhavsvegen stond op ons programma en het weer zag er prima uit om naar de zee te gaan. Richting Molde dan naar Elnesvagen en zo naar Bud, maar net daarvoor kon onze vakantie er helemaal anders uitzien toen we een taktor voorbij staken en net toen we ter hoogte van deze waren sloeg deze alles af naar zijn weide zonder vooraf te pinken, ik kon nog net uitwijken maar dit scheelde zeer weinig om niet te zeggen millimeters. In Bud maar even gestopt om de knoop uit onze maag te halen.



Daarna staken we niet meer zo vlug een tractor of een camper voorbij maar bleven we er steeds even achter rijden tot deze ons zeer goed gezien had. Van Bud de zee blijven volgen tot de Atlanterhavsvegen.







Daarna deze route blijven volgen tot aan de overzet voor naar Kristiansund.

Daar een stop gemaakt in een visrestaurant.

En daarna via de Freifjordtunnel en de Gjemnesbrug terug naar de camping, mits nog een omweggetje via route 666 langs de Tingvolfjorden om niet te snel terug aan de camping tussen de muggen te zitten.

Dag 8 maandag 15-06-09

Het had deze nacht zeer goed geregend, en de weersvoorspellingen voor de komende dagen zagen er hier niet al te best uit. Onze bedoeling was om vandaag een bezoekje te brengen aan Trondheim, maar het leek ons beter om onze rijden hut wat meer naar het zuiden te verplaatsen daar zag het weer er toch iets minder slecht uit. Dus alles geladen en wij de Langfjorden af naar Andalsnes daar de Romsdalsfjorden en een overzet tot Stranda, de Strandalen met zijn mooie vergezichten van de Sunnylvsfjorden en de Geirangerfjorden.

Gisteren was het een tractor dat maar nipt was, vandaag was het een hertje, ik had het dier langs de zijkant wel opgemerkt maar het dier vond het blijkbaar tof om net voor ons even naar de overkant te lopen. Verder via Hellesyl, Stryn, Olden, Byrkjelo, Skei met zijn mooie diertjes op de weg.

En ook de vrachtwagens hebben er wel eens vertraging door.

Verder naar Sogndal en dan weer een overzet naar Laerdal daar een camping gevonden maar deze was volledig vol. Verder gereden door de Laerdaltunnel 24,5km



Onze camping na 511km gevonden op de Flamcamping, zeer mooi plekje.

Dag 9 dinsdag 16-06-09

Het zag er vandaag al van 's morgens zeer mooi weer uit, en we hadden een mooi uitzicht.

Ook de moto had dat.

Gisteren hadden we de laerdaltunnel genomen, maar vandaag hadden we de tijd om de bovengronds de Aurlandvagen te doen en deze geeft al snel mooie vergezichten.

En eens je nog wat hoger rijd kom je al snel sneeuw tegen.

Zeer mooi rijden.

En zeer mooi om te picknicken.

En zeer plezant om te spelen.

De afdaling van deze route is eveneens zeer mooi met al die sneeuw.





Eens even voorbij Laerdal via historische route.

Naar de Borgund met zijn kerk uit 1180

Daarna zijn we terug langs de Laerdaltunnel naar Flam gereden om de treinroute te volgen met de motor, dit wordt door de Noren afgeraden als niet doenbaar omdat waarschijnlijk dan veel minder toeristen de dure trein zouden nemen. Nu is het wel zeer stijl en met een camper zal dit niet overal te doen zijn.

Eens terug beneden nog even op de loopbrug de benen gestrekt.

Oeps.

Toen kwam de Flamtrein net voorbij.

Om daarna tijdig terug op de camping te zijn om ons potje te koken.

Zeer geslaagde en mooie dag en dit met maar 165km, daarom hoeft het niet altijd ver te zijn om voldaan te zijn.

Dag 10 woensdag 17-06-09

Vandaag hebben we ons een ontbijt genomen in het plaatselijke Flam Hotel, ontbijtbuffet zo veel je wilt voor 100NKRO p/p. Daarna via de Aurlandsdalen



Naar de Vestredalen, Sundndalen naar Hol en verder naar Gol en daar de Hemsedal op en de Mörkedalen.

En zo naar Laerdal, hier besloten we omdat het weer nog zo mooi was om de Aurlandsvangen nog eens te rijden maar dan in de andere richting namelijk van Laerdalsöyri naar Aurland en daar hadden we zeker geen spijt van al is het hier boven op de Homdalen al snel 20°C minder dan beneden.



En daarna terug naar de camping om ons potje te koken, en weer een prima dag die jammer genoeg ten einde is.

Dag11 donderdag 18-06-09

De tijd begint te korten van onze vakantie en dus is het hoog tijd om onze rijdende hut meer naar het zuiden te verplaatsen. Via de vaerödalen naar Voss en in Bruravik de overzet tot Brimnes. Route 13 af tot Roldal, Valldalen en Bordalen waar het zicht niet al te ver was.

Dan route 9 op en eens in het setesdal werd het zicht weer veel beter.



http://www.setedal.com
En net voorbij het centrum van Evje vonden we onze nieuwe en laatste camping Odden Feriesenter.
http://www.oddencamping.com

Dag 12 vrijdag 19-06-09

Deze nacht hebben ze de sluizen hierboven zeer goed open gezet, niet dat ik er wakker van werd maar de camping stond op vele plaatsen goed onder water. Eens we wakker waren begon de zon te schijnen en konden we ons ontbijt rustig buiten doen, maar toen we met de motor richting Kristiansand aan het rijden waren deden ze de sluizen terug open. En eens aangekomen in Kristiansand was het vluchten naar waar het iets betere lucht was en dat was richting Lindesnes het zuidelijkste punt van Noorwegen.



En daar ook nog even een lekker zalmpje binnen gespeeld.

Het begon af en toe nog een beetje te druppelen, maar niet meer zo hevig. Via de Audnedalen reden we terug richting Evje. En eens terug op de camping zagen we weer hoe hevig de regen was geweest, zelfs ons luifel lag er van om, en dit met zelfs stormbanden er rond. Maar we konden toch weer buiten rusten eten in het zonnetje, nog een flesje wijn er bij en deze avond was in orde.

Dag 13 zaterdag 20-06-09

Het was gisteren de natste dag van onze vakantie, vandaag was het de warmste dag en tevens ook onze laatste motordag. Dus tijdig vertrokken van Evje naar Eiken, daar was het al tijd om een lekker koekje.

Verder via Tonstad en daar de Irdalen op, daar maakte we een stop bij deze zeer vriendelijke dame.

En onverwacht zaten we al snel bij deze dame thuis binnen alsof we er alle dagen kwamen.

Voor we het maar al te goed wisten waren we hier al snel twee uur binnen, maar we hebben er weer heel wat bijgeleerd over het Noorse volk. Eens we terug op weg waren wachten ons het mooie Sirdal en Urevassheia.







Iemand wil wat meer stenen op de weg.


Daarna via route 9 terug naar Evje waar er nog van hun hobby aan het genieten waren.



Zo zat onze laatste motordag erop en konden we ons potje koken en hebben we nog zeer goede contacten kunnen leggen met enkele Noren op de camping. Zo bleek dat wij op al onze Noorwegen reizen veel meer gezien hebben dan de meeste Noren zelf. Nu voor hen is bijvoorbeeld de Noordkaap maar niets, en dat is ook zo maar voor de Noormannen is dit zelfs een verplichting tijdens hun legerdienst dan moeten ze naar de Noordkaap en bij de meeste blijft het bij dezen ene keer. Er was deze avond zeer veel ambiance op de camping zo dat de drank bij iedereen goed vloeide.

Dag 14 zondag 21-06-09

Vandaag onze allerlaatste dag op Noorse bodem, en dus ook iets later opgestaan dan gewoonlijk. Na ons ontbijt, alles rustig ingeladen en nog een bezoekje gaan brengen aan de prachtig aangelegde tuin aan de camping.



Daarna richting Kristiansand, in de drukte.

Maar snel terug naar de rust.

En dan de boot naar Hirtshals.



De boot komt aan rond 20u en dan nog een trip van 1100km naar huis.
Het nachtje doorrijden en de bedoeling was om rond 6u in de morgen thuis te zijn. Alles ging vlot, geen enkele stop in Denemarken gemaakt en één keer in Duitsland om te tanken, op de autobaan was het hier heel de nacht druk en rond 2u30 was de autobaan richting Osnabrück door een ongeval volledig versperd, alles stond hier muurvast en dit duurde nog tot iets over 5u. Zo kwamen enkele tijd later al in de ochtenddrukte, zowel in Duitsland als in Nederland deze konden we niet vermijden en in plaats van 6u waren we rond 10u pas thuis. Deze 14 dagen zijn weer voorbij gevlogen.
Meer foto's op:
http://lucboxer.smugmug.com/gallery/865 ... 6456_f7awZ