![]() |
Nirja | 18-03-2002 | 09:00 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
![]() Op zoek |
Hallo mede-motormuizen, Sinds kort rijd ik een Yamaha XV 535 Virago. Nu is het zo dat ik vind dat ik belachelijk vaak moet tanken! ![]() De tankinhoud is 13,5 L (+ 2,5 reserve) maar ik moet 'm na ca. 110 km al op z'n reserve zetten! (Ik rijd dagelijks 6 km naar school (door de stad, dus veel optrekken/stoppen) en dus 6 km terug). Ligt 't aan mijn manier van schakelen?? Ik schakel al heel vroeg door (vrijwel meteen naar z'n 2, bij 40 naar z'n 3 en als ik 50 rijd, afhankelijk van het geluid dat ie maakt (somds loeit ie enorm in z'n 3 bij 50) soms zelfs al naar z'n 4! Verder heeft de vorige eigenaresse 'm alleen in de zomer gebruikt en heeft de motor dus een half jaar stil gestaan (met de oude benzine er in). Nu is het zo dat hij soms (m.n. op de reservetank) nogal eens sputtert en hapert of gewoon afslaat als ik voor een stoplicht o.i.d. moet stoppen. Vuiltje in de tank??? Wat is ertegen te doen; brandstoffilter vervangen/schoonmaken maar hoe??? Ik heb het Haynes onderhoud- en reparatieboek al in bestelling. Ik hoop dat iemand hier een paar zinnige antwoorden op heeft want zelf reikt mijn technische kennis niet zo ver. Greetz! Nirja ![]() Groeten, Nirja |
|
![]() |
||
![]() |
Richard4 | 19-03-2002 | 23:14 uur | |
![]() |
![]() Honda cbr 600 1996 |
Beste Nirja,je schrijft dat je motor soms loeitin zijn 3 bij 50 km/pu.Heb je al eens getest of je koppelling niet slipt!!!Dat zou ook het hoge benzineverbruik kunnen verklaren. de groeten ,Richard
|
|
![]() |
||
![]() |
Nirja | 19-03-2002 | 23:46 uur | |
![]() |
![]() Op zoek |
Hai Richard, Bedankt voor je reactie! Hoe test ik of de koppeling slipt??? Bezoek mijn site eens: www.nirja.ikuu.org
|
|
![]() |
||
![]() |
Nirja | 19-03-2002 | 23:46 uur | |
![]() |
![]() Op zoek |
Hai Richard, Bedankt voor je reactie! Hoe test ik of de koppeling slipt??? Bezoek mijn site eens: www.nirja.ikuu.org
|
|
![]() |
||
![]() |
T.Q.F | 20-03-2002 | 12:45 uur | |
![]() |
Yamaha Thundercat, Virago |
beste Nirja Je kunt het testen om hem in z`n 5(of hoogste versnelling) te schakelen, flink wat gas te geven en vervolgens je koppeling te laten schieten(hou wel je rem even in). Op het moment van koppelen vol gas geven. Al slaat je motor niet uit dan is je koppeling dus defect. Doet het niet te vaak op deze manier anders verbrand je je koppelingsplaten! succes,zwaai Tim
|
|
![]() |
||
![]() |
JanArend | 20-03-2002 | 20:07 uur | |
![]() |
![]() Virago 1100 |
Dé manier om de testen of de koppeling slipt = rijd de motor goed warm, 10 a 15 minuten gewoon rijden. Zoek een rustig straatje op. Trek op in z'n 1, schakel als je opgetrokken bent direct door naar de hoogste versnelling, laat de koppeling opkomen en geef flink gas (je rijdt nu puur op het koppel van de twee-pitter). De motor moet zwoegend op snelheid komen. Als de motor flink op toeren komt, zonder dat de snelheid echt veel toeneemt, zijn jouw koppelingsplaten versleten. Succes! mvg Jan Arend de Kroon
|
|
![]() |
||
Motorverhuur
|
||
![]() |
Bol d'Or | 23-03-2002 | 00:29 uur | |
![]() |
![]() Honda CB 900 F2 |
Ha Nirja, Misschien een domme opmerking, die ook niet lullig bedoeld is of zo, maar heb je wel een teller die gewoon kilometers aangeeft? Of zijn het mijlen.... in dat geval is het verbruik namelijk nog wel redelijk (1:13, wat voor stadsgebruik nog wel te rechtvaardigen is) Groetjes, Bol d'Or
|
|
![]() |
||
![]() |
JanArend | 23-03-2002 | 00:40 uur | |
![]() |
![]() Virago 1100 |
Hi Nir, Het berichtje wat hier boven staat is niet juist hoor voor jouw 535. Ik heb een Virago 1100 en die gebruikt ook in de stad lang geen 1:13. Je moet de oorzaak ergens anders zoeken. Ik heb de 1100 nog maar net (vervangt een eerdere 1100!). Ook mijn 'nieuwe' Virago heeft lang stilgestaan (heel lang zelfs). Lang stilstaan heeft twee effecten: 1. de benzine vergomt 2. in de tank ontstaat roest verder kunnen rubbers indrogen, en kabeltjes stroef worden. Mijn oproep adviezen vind je als je hier zoekt op: inhouden V-twin (Virago 1100) Direct na aanschaf heb ik een kleine beurt laten doen, en heb ik een flesje brandstof en motorreiniger in de tank gegooid. De eerste reactie (20 miles) op dat flesje was een stuk slechter rijdende motor. Vandaar mijn oproepje. Ik ben nu wat mijltjes verder, en de motor rijdt perfect! Lees maar! Stuur anders ff een mailtje. Ik ben nu nl bezig met de 535 van mijn buurman. Die ook lang heeft stilgestaan (buiten!). Zeker weten dat een poetsbeurtje en een flesje (ik ben de naam kwijt, staat wél in mijn oproep) ook die Virago weer laat spinnen. Dat janken lijkt écht heel erg op een slippende koppeling. Als dat zo is, gaan de €urootjes tellen. I am sorry 4 u! Laat je me ff weten wat je ontdekt hebt? See ya on the road! mvg Jan Arend de Kroon
|
|
![]() |
||
![]() |
Bol d'Or | 23-03-2002 | 01:13 uur | |
![]() |
![]() Honda CB 900 F2 |
Het lijkt mij eerlijk gezegd ook heel sterk hoor. Het lijkt me dat zo'n XV 535 ruim boven de 1:18 uit moet kunnen komen. (volgens een motorboekje wat ik heb liggen wordt ie opgegeven voor 1:16)Waarschijnlijk is er dus inderdaad een ander probleem. Misschien is het een goeie om eens te kijken naar de kleur van de bougie? Dit in het geval van een verstopping.... als ie echt veel te veel zuipt, moet de bougie wel haast zwart zijn. Groetjes, Bol d'Or
|
|
![]() |
||
![]() |
bramgs500 | 07-04-2002 | 15:33 uur | |
![]() |
![]() Suzuki gs500e |
Beste jan, ik heb je adviezen al een paar keer gelezen en ik vindt ze dermate goed dat ik me ff tot je richt. mijn probleem: Soes gs500e laten terugbrengen naar vol vermogen, vervolgens haal ik hem op en springen de toerentallen alle kanten op en ik merk volgensmij ook dat de koppeling slipt. Als ik erg sportief optrek dan maakt hij vanaf 2 naar 3 veel toeren zonder acceleratie. even later trekt hij dan bij en accelereert vervolgens normaal. Ook houdt hij nog steeds in op bepaalde punten. Oja en het verbruik ligt momenteel op de 1/8,5 voor een motor waar 1/20 normaal is kan dit echt niet. ik hoop spoedig iets van je te horen alvast bedankt. los groetos Bramos
|
|
![]() |
||
![]() |
JanArend | 07-04-2002 | 20:15 uur | |
![]() |
![]() Virago 1100 |
1. Voor het inhouden van de Suus heb ik geen echte verklaring. Kan echt heel veel zijn. In dat kader, wie heeft 'm opgetuned? Als het een dealer is, mag je verlangen dat bij een op-tune klus óók wordt gekeken naar de afstelling. Als een dealer van zo'n kwaliteit is dat een opdracht voor op-tunen alleen maar inhoudt dat het 25 Kw setje wordt vervangen is het een mega-ballen dealer die je zo snel mogelijk vaarwel moet zeggen. 2. Toerental bij flinke acceleratie in de tweede en derde versnelling: je 'brommer' heeft wat meer Kw-tjes (dus pk-tjes) gekregen. Elke rijder heeft zijn eigen rijstijl. Kennelijk maak jij bij een flinke sprint iets minder gebruik van de eerste versnelling, én geef je wél flink gas in de tweede en derde versnelling. In z'n 2 en 3 komt het geweld van de krukas (nogmaals, bij jouw rijstijl) vrijwel volledig op de koppelingsplaten. En die zijn dus duidelijk helaas aan het slippen. Sorry guy, maar er staat een kostenpostje voor je aan te komen! Als je dat ff niet uitkomt, kan je alvast gaan sparen en vrolijk doorrijden .... moet je wel rustig aan doen ![]() mvg Jan Arend de Kroon
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
bramgs500 | 08-04-2002 | 00:24 uur | |
![]() |
![]() Suzuki gs500e |
Jan, bij het opvoeren heeft hij ook een grote beurt mee gehad. Zouden ze bij een "grote" beurt niet naar de kopelingsplaten kijken? dit suckt echt. Is het zeker wanneer de koppeling doorslipt dat ze versleten platen huisvest of zou het iets anders kunnen zijn? Die Monteur bij DIVMO(grote boosdoener)(rijen) zij wel dat ze wat aan elkaar plakten maar wat daar de reden van was wist hij ook niet. in z'n vrij wilde de mot. al aanstalte maken om weg te rijden/rollen reactie verwachtend, los groetos Bramos
|
|
![]() |
||
![]() |
Vonkie | 02-06-2010 | 12:08 uur | |
![]() |
Nirja, Ik ben een man van 1.70 en rij ook een virago 535 vanwege de hoogte. Maar mijn Virago is van 1995 en rijdt gemiddeld 1op20 en ik rij iedere dag 40 km. Niet echt ver dus maar toch rij ik op een normale toegestane snelheid plus ietsje extra.grinn wie niet. Dus ik zou je Virago een keer laten afstellen want zo,n verbruik is niet goed.
|
||
![]() |
||
![]() |
hallo Nirja | 07-08-2010 | 19:56 uur | |
![]() |
Ik zelf heb ook de zelfde motor pas aangeschaft en ik moet zeggen het is inderdaad een kleine tank inhoud. De tank zit onder de buddyzit, ik ben al druk aan het zoeken voor een tank voorop de motor. Misschien is dat een oplossing. Ik ga voor mijn werk naar Hoorn op en neer en dan moet ik ook weer tanken.
|
||
![]() |
||
![]() |
Thijs | 24-05-2011 | 20:26 uur | |
![]() |
beste mensen, ik sta op het punt een virago XV 535 particulier aan te schaffen. Kan iemand me wat tips geven waar ik op moet letten?? Groetjes, Thijs
|
||
![]() |
||
![]() |
van droogenbroeck rudolf | 18-06-2011 | 11:02 uur | |
![]() |
Hey, Ik heb me onlangs ook een xv535 gekocht en het is me ook al opgevallen dat ik dikwijls moet tanken. Ik zou ook graag van Nirja willen weten waar ze dat onderhoudsboek van HAYNES besteld heeft en of het in het nederlands is? mijn mail adres is: rudolfvandroogenbroeck@live.be Groetjes Rudolf
|
||
![]() |
||
|
Reageer