zijn we de weg kwijt ?

10/12/2003 DEN HAAG - Een meerderheid van de Nederlandse automobilisten voelt voor invoering van strengere maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Meer politietoezicht, een lagere alcohollimiet, verbetering van de rijopleiding en een zwarte doos in de auto kunnen rekenen op ruime steun.

Dat blijkt uit Europees onderzoek waar Nederlandse automobilisten ook aan meededen. De stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed het Nederlandse deel van het onderzoek Social Attitudes to Road Traffic Risk Europe (SARTRE). Zij publiceerde de uitkomsten woensdag.

Vrijwel alle Nederlandse chauffeurs vinden dat rijden onder invloed strenger moet worden bestraft. Meer dan de helft (57 procent) meent dat helemaal geen alcohol mag worden genuttigd voordat iemand achter het stuur kruipt. Bijna een op de drie vindt de huidige limiet (0,5 promille) goed, een op de tien ziet meer in de grens van 0,2 promille. Ruim 70 procent ziet brood in een Europese limiet van 0 promille.

Om de veiligheid te verbeteren denkt 65 procent dat er meer politietoezicht moet komen. Ruim driekwart (76 procent) vindt dat de rijopleiding moet worden verbeterd. Volgens het onderzoek is 80 procent het "zeer eens of redelijk eens" met het neerzetten van meer flitspalen tegen harddrijden en door rood licht rijden. Verder is 41 procent voor invoering van snelheidsbegrenzers.

Ook nieuwe maatregelen krijgen volop steun. Zo ziet 55 procent van de ondervraagden het nut in van een vermoeidheidsdetector, denkt 39 procent dat een alcoholmeter een gunstige uitwerking zal hebben en is 63 procent voor de invoering van een black-box waarmee onder andere kan worden nagegaan hoe een ongeval is ontstaan.

Het onderzoek werd vorig jaar gedaan in 23 landen in Europa. In elk land werden ongeveer duizend automobilisten ondervraagd. Het SARTRE-onderzoek werd eerder (in minder landen) gedaan in 1991 en 1996.

Bron: De Autotelegraaf



Het alcoholgebruik in t verkeer aanpakken vind ik een goede zaak !
Maar dat tot 80 % het een goed plan vind om meer flitspalen te plaatsen lijkt me een vreemde uitkomst !!! :P



lekker Tuonen, donders da's fijn !

Voor al je problemen heb ik de oplossing !
TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*
Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (27)

  de Senna | 10-12-2003 | 20:02 uur Reageer op dit bericht
Thijs......Nederland is gek geworden...dat zie je overal om je heen.

Ik hoor net op de lokale zender dat ze in Rotterdam bekeuringen uit gaan delen voor het op straat gooien van een peukje!!!!!!!!
Gaat je 46 euro kosten als je je rokertje weggooit.

Ik zie het al voor me hiero op de Binnenweg (centrum)...drie politieagenten...links wordt een auto ingebroken...rechts een paar dealers...een paar bmw's met getint glas rijden minimaal honderd...op de achtergrond hebben een paar zakkenrollers nog even mooi gescoord en aan de overkant gaat een caferuit aan diggelen.
Ik sta op de stoep...ga net in de winkel..en piek me peuk op straat.

3 X raden wie hier een prent krijgt....

de ratten

Mark


  AnneMarie | 10-12-2003 | 20:08 uur Reageer op dit bericht
Geen druppel alcohol drinken voordat je gaat rijden is toch de normaalste zaak van de wereld? Heb ik ook nooit gedaan en zal ik ook zeker niet doen. Dus helemaal mee eens, 0 promille!
Die flitspalen... tsja.. zeer geschikt voor op kruisingen waar men weer es zonodig net door donkergroen moet rijden om vervolgens bij het volgende stil te staan. Flitspalen met roodlicht en snelheid daar helemaal op de juiste plek! Maar langs de snelweg? Heeft niet echt veel invloed; meer camera-auto's de weg op.
Kun je beoordeeld worden over je algehele rijgedrag en niet alleen maar dat ene moment dat je aan het inhalen bent! Dat heeft m.i. meer effect dat flitspalen en werkt beter tegen de notoire hardrijders denk ik zo.
Maarja, IK ben maar een "domme" bruger dus zullen ze heus niet veranderen van plan! sad


niets is toeval....
AnneMarie

  adri liere | 10-12-2003 | 22:03 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 O promille
daar ben ik het helemaal me eens en het aso rijgedrag door die geblindeerde auto's hard aanpakken die handel
maar de gatso's mogen wat mij betrefd wel op de schroothoop




het is altijd guzzu weer ciao ADRI

  Damp | 10-12-2003 | 22:07 uur Reageer op dit bericht
Verbeteren van de rijopleiding is niet zozeer het probleem, maar op herhalingscusrus moeten, dat zou wel behoorlijk schelen. En de frequentie van herhalen laten afhangen van de leeftijd en het aantal boetes.

maar aan de andere kant, ik ben maar een trage fries, dus wat weet ik ervan?

Groeten
Damp

Driving like the Devil is a fast way to meet him

  desmoduci | 10-12-2003 | 22:23 uur Reageer op dit bericht
Nou is het natuurlijk een slecht plan om over te gaan tot het aanmoedigen tot vernielen......maar dit is toch een erg aardig alternatief ! (foto) smile smile smile

lekker Tuonen, donders da's fijn !

Voor al je problemen heb ik de oplossing !
TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*

  AnneMarie | 10-12-2003 | 22:26 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Gaat je 46 euro kosten als je je rokertje weggooit
Groot gelijk! Niet dat het ten koste moet gaan van andere zaken, maar ik word er wel zo langzamerhand een beetje ziek van, al die rotzooi die zonder enog nadenken op de straat wordt ge*******! Nederland is een vuilnisbak aan het worden, terwijl er toch wel genoeg bakken staan om vuilnis gewoon in te deponeren. Maar het is ook zooooooo moeilijk een stukje vuil in je hand te houden! Ik merk dat ik daar best wel pisiig van wordt; en JA ik ben een heilig boontje.. ik gooi geen zooi op de grond, ik stop het wel even in mn jaszak of hou eht even vast in mijn hand tot ik een prullenbak tegen kom waar het inhoort. Nu gaat dat een beetje lastig emt een peuk, in je jaszak stoppen, maar ik heb er gewoon de balen in dat iedereen alles maar zonder blikken of blozen op de grond deponeert, gek he.... dat alle belastingen zo omhoog gaan???? Een mooie kreet: Een betere wereld begint bij jezelf. Ik hou me eraan alleen heb ik zo langzamerhand wel het idee dat ik de enige nog ben op deze aardkloot.... sad

niets is toeval....
AnneMarie

  Ertje | 10-12-2003 | 23:20 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Groot gelijk! Niet dat het ten koste moet gaan van andere zaken, maar ik word er wel zo langzamerhand een beetje ziek van, al die rotzooi die zonder enog nadenken op de straat wordt ge*******! Nederland is een vuilnisbak aan het worden, terwijl er toch wel genoeg bakken staan om vuilnis gewoon in te deponeren. Maar het is ook zooooooo moeilijk een stukje vuil in je hand te houden! Ik merk dat ik daar best wel pisiig van wordt; en JA ik ben een heilig boontje.. ik gooi geen zooi op de grond, ik stop het wel even in mn jaszak of hou eht even vast in mijn hand tot ik een prullenbak tegen kom waar het inhoort. Nu gaat dat een beetje lastig emt een peuk, in je jaszak stoppen, maar ik heb er gewoon de balen in dat iedereen alles maar zonder blikken of blozen op de grond deponeert, gek he.... dat alle belastingen zo omhoog gaan???? Een mooie kreet: Een betere wereld begint bij jezelf. Ik hou me eraan alleen heb ik zo langzamerhand wel het idee dat ik de enige nog ben op deze aardkloot....




Weinig aan toe te voegen AnneMarie, Ik ben wel geen "heilig boontje" maar ik gooi ook niet m'n zooi zomaar van me af!! hat is een kleine moeite even je zooi bij je te houden je had het tenslotte (hoogst waarschijnlijk) voordat je het Snoepje, Peukje, Blikje leeg/op had ook bij je!!

Zoveel mogelijk bochies en zo af en toe rechdoor!!

Ertje.

  Viking64 | 10-12-2003 | 23:29 uur Reageer op dit bericht
Slopen van staatseigendom mag niet (van andermans eigendom ook niet) maar die gatso's, die betalen we met z'n allen, dus is 'ie ook een beetje van mij :wink::wink:
En met je eigen spullen mag je doen wat je wilt, toch?
Die paal op de foto is kennelijk ziek =)=)=)
Voor de rest ben ik het wel met Annemarie eens smile


VIKINGS have more fun!

  Damp | 10-12-2003 | 23:31 uur Reageer op dit bericht
Bergsporters zullen kunnen onderschrijven dat het in de alpen regel is dat je je eigen rotzooi mee naar beneden neemt.
Vooral bij hutten die niet met een kabelbaantje bevoorraad worden. Daar vind je zeer weinig prullebakken, simpelweg omdat het erg lastig is al die troep het dal in te krijgen. En ach, wat is nu 500 gram afval op een rugzak van 15-16 kg, helemaal als je met 20 kg omhoog bent gestrompeld, en er in totaal meer dan 4 kilo af eet. Schijntje toch?

En ook ik ben geen heilig boontje, en ook ik zal best eens iets verliezen, maar bewust op de grond gooien? nee dank u.

Groeten
Damp

Driving like the Devil is a fast way to meet him

  JanB | 11-12-2003 | 04:08 uur Reageer op dit bericht
Nul promille is dus gewoon ONMOGELIJK. In veel etenswaren zit dus alcohol. Bovendien, als je op een fruitdieet bent heeft dat fruit de neiging in je maag te gaan gisten, dat produceert dus weer...alcohol....
0,5 promille is op zich prima. Onderzoeken hebben aangetoond dat 0,5 een goede grens is. Maakt mij niet uit, want ik drink niet als ik rijd. Maar we hoeven niet roomser dan de Paus te worden. Laat die 0,5 maar staan, zorg alleen dat er meer gecontroleerd wordt op alcohol.

Die flitspalen? Plaats ze nou es alleen op plekken waar aantoonbaar risico's zijn door de te hoge snelheid. Dat geldt voor álle regels. Regels die onzinnig zijn of verkeerd worden toegepast, roepen irritatie op. De snelheid wordt ingeperkt vanwege de veiligheid, zegt onze overheid. Prima. Gebruik flitspalen dan ook niet als verkapte belastingmaatregelen.

  Rommie67 | 11-12-2003 | 07:55 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Verder is 41 procent voor invoering van snelheidsbegrenzers.
Ben ik ook voor mits deze zijn afgesteld op minimaal 300km/h.(hehehe) Annemien helemaal goed wat die rotzooi betreft.Ik zeg altijd zoals je je thuis gedraagt doe je het ook op straat!!


Beter 1 motor in de hand dan 10 in de lucht.
Grtn
Rommie

  Dennis67 | 11-12-2003 | 08:11 uur Reageer op dit bericht
Ik heb ergens gehoord dat de vraagstelling betreffende die flitspalen anders was.
Er werd gevraagd "Bent u voor meer flitspalen voor door rood licht rijden?".
Dat hebben ze voor het gemak even uitgelegd als flitspalen in het algemeen sad
Overigens gooi ik ook nooit papier op straat en leer mijn kinderen hetzelfde te doen(niet op straat gooien). Sommige mensen schijnen dat nogal raar te vinden omdat we onlangs een compliment kregen van een oudere vrouw die meldde "Dat zie je niet vaak meer".
Een van mijn kinderen liet iets kleins vallen en wij zeiden dat ze het op moest rapen en in een afvalbak moest gooien. Normaal verzoek zou je zeggen. Maar die vrouw vond het geweldig =)

!! Ik heb mijn "ideale vul" !!

  haas | 11-12-2003 | 08:35 uur Reageer op dit bericht
Ik ben het eens met Damp; herhalen! En dan met name de theorie! Kijk maar eens naar een willekeurig verkeersprogramma als 'Wegmisbruikers'. Daar wordt mensen naar de betekenis van verkeersborden gevraagd.....Echt verschrikkelijk wat voor antwoorden je dan krijgt! Ook wel wat beangstigend, als iemand ín een auto zit, voor het bewuste bord staat en geen notie heeft van wat het betekent. Op theorieherhaling dus!

Groetjes, Barbara

  Suuz | 11-12-2003 | 12:45 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Geen druppel alcohol drinken voordat je gaat rijden is toch de normaalste zaak van de wereld? Dus helemaal mee eens, 0 promille!
Ik vind het ook normaal om niet te drinken en te rijden, maar een promilage van 0 is niet mogelijk. Door alle processen in je lichaam heb je van nature geen promilage van 0%, vandaar dat de grens altijd iets hoger ligt dan 0. Die flitspalen zijn er alleen om de staatskas te spekken, niet om de verkeers veiligheid te verbeteren (moet je nagaan, ik fiets alleen maar en ben er nu al tegen). Ik ben het helemaal met Anne Marie eens; meer camera auto's op de weg en het algehele rijgedrag beoordelen.

Ik gooi ook niet graag mijn rotzooi op straat, maar soms wordt het je wel moeilijk gemaakt. Al een poos geleden zijn alle afvalbakken uit bussen gehaald. De reden? Ze werden meestal niet gebruikt. En na de herinrichting van het stations gebied is er bij de bushalte geen prullebak meer te vinden! Ik wil best iets in een prullebak deponeren ipv op straat, maar dan moet er wel een prullebak zijn!

  JanB | 11-12-2003 | 14:38 uur Reageer op dit bericht
Op zich volkomen waar Barbara. Maar ook hier geldt: overdaad schaadt. Er staan soms zoveel van die borden, met daar weer onderborden onder, dat ze onmogelijk allemaal te lezen en te onthouden zijn voor een simpele weggebruiker, die ook nog eens op het verkeer moet letten en dat hij/zij niet 3 km te hard rijdt.... Heb jij wel eens geprobeerd om je op de motor exact aan de snelheid te houden? Ik heb dat wel eens gedaan. Je zit dan wel constant met je ogen op de snelheidsmeter gericht....

Het wordt hoog tijd dat er eens flink gesnoeid wordt in al die onzinnige regels en regeltjes. Wat er overblijft kan dan veel makkelijker gehandhaafd worden.

  Suuz | 11-12-2003 | 16:31 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Heb jij wel eens geprobeerd om je op de motor exact aan de snelheid te houden?
Nee, nooit geprobeerd, mag niet van de instructeur. Is gevaarlijk. Gevolg is dat ik standaard ong 5 tot 10 km/u te hard rij, gelukkig leer je tijdens het lessen ook op fitspalen e.d te letten :wink:

  de Senna | 11-12-2003 | 19:24 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
  quote: -------------------------------------------------------------------------------- Gaat je 46 euro kosten als je je rokertje weggooit
--------------------------------------------------------------------------------

Groot gelijk! Niet dat het ten koste moet gaan van andere zaken, maar ik word er wel zo langzamerhand een beetje ziek van, al die rotzooi die zonder enog nadenken op de straat wordt ge*******!



Tja....het was niet mijn bedoeling een discussie over afval te beginnen...alleen een vergelijk te maken tussen wat Thijs postte en mijn nieuwsberichtje in de zin dat we in Nederland een beetje aan "roomser dan de paus" fatsoensrakkerij beginnen te lijden.

In relatie Annemarie..in relatie...ik gooi ook geen blik of plastic op straat...maar ik weet niet of je wel een eens in het "foute"deel van Rotjeknor bent geweest...maar daar is een peuk weggooien geen 46 euro waard in relatie tot wat er allemaal nog meer voor merkwaardigs om je heen gebeurt.

Ten slotte kan ik me ook niet herinneren dat toen wij met een groep Bikenetters afspraken op die parkeerplaats voor de puntmutsenrit....er bij(de overgens opvallend veel rokers) een asbakje om de nek hing. JA DAMES EN HEREN....waar lieten jullie die peukjes??? smilesmile

groet

Mark


  annemien | 11-12-2003 | 22:05 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 JA DAMES EN HEREN....waar lieten jullie die peukjes???
Heb je die brandgaten in me jas niet gezien dan, inmiddels zitten ze zelfs in me leren broek :wink:(B)'tje verdiend :wink:
Mzzl Soes

  AnneMarie | 11-12-2003 | 22:35 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 maar ik weet niet of je wel een eens in het "foute"deel van Rotjeknor bent geweest...maar daar is een peuk weggooien geen 46 euro waard in relatie tot wat er allemaal nog meer voor merkwaardigs om je heen gebeurt.
Senna, dit heb ik van nu.nl geknipt. Het gaat over de peukjes! Dit is de reden dus; als per 1 januari iedereen buiten voor de deur de peuken op de straat deponeert, lekker schoon! Zeker voor een pand dat toch wel wordt gezien als het "visitekaartje" van een bedrijf. Even nog.. staan er bij warenhuizen niet van die vuilnisbakken waarop je aan de bovenkant je peuk kunt deponeren??????

Sigaret op straat: 46 euro boete
Uitgegeven: 11 december 2003 08:17
ROTTERDAM - Mensen die in Rotterdam een sigaret op straat gooien krijgen vanaf 1 januari een boete van 46 euro. Dat schrijft De Telegraaf. Het legen van een asbak wordt zwaarder bestraft, dat kost de roker 231 euro.

Het plan is een initiatief van de wijkagent in het centrum van de stad. Zij constateerde dat voor de ingang van kantoorgebouwen vaak afval door rokers wordt achtergelaten. Vanaf 1 januari gaat het wettelijke rookverbod in en omdat de politie bang is dat de troep op straat alleen nog maar groter wordt heeft zij deze boetes ingevoerd.
Bedrijven in het centrum hebben een brief ontvangen met een aankondiging van het nieuwe beleid en het verzoek zelf asbakken te plaatsen.



niets is toeval....
AnneMarie

  JanB | 12-12-2003 | 12:44 uur Reageer op dit bericht
"Fout" deel van Rotjeknor???? Dat suggereert dus dat er nog ergens een "goed" deel moet zijn?????

  annemien | 12-12-2003 | 13:22 uur Reageer op dit bericht
Zal nog wel gebouwd moeten worden :wink:

(B)'tje verdiend :wink:

Mzzl Soes

  desmoduci | 12-12-2003 | 20:19 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Senna, dit heb ik van nu.nl geknipt. Het gaat over de peukjes! Dit is de reden dus; als per 1 januari iedereen buiten voor de deur de peuken op de straat deponeert, lekker schoon! Zeker voor een pand dat toch wel wordt gezien als het "visitekaartje" van een bedrijf.


je kan in dit debiele land dus beter 2'9 kilo cocaine op schiphol binnensmokkelen ( mocht je gepakt worden mag je gewoon je weg vervolgen, welliswaar zonder cocaine, maar toch!!! )
dan je peuk op straat gooien waarvoor je een boete krijgt van 46 euro !!!

Jeemig de peemig, bestaat politiek Den Haag tegenwoordig alleen maar uit randdebielen of begrijp ik deze maatschappij tegen woordig niet meer !!! sad sad sad



lekker Tuonen, donders da's fijn !

Voor al je problemen heb ik de oplossing !
TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*

  adri liere | 13-12-2003 | 16:27 uur Reageer op dit bericht
ze weten het in den haag ook niet meer denk ik
ze willen het roken ontmoedigen maar dan verlagen ze de coke drempel gewoon
ik denk dat politiek den haag aan de coke moet dan kunnen ze mischien helder denken en komt er wat vaart in daar op het binnenhof



het is altijd guzzi weer CIAO ADRI


  JanB | 13-12-2003 | 21:42 uur Reageer op dit bericht
Héél af en toe denk ik dat ze daar al lang mee begonnen zijn (die coke...)

  Clem VT700c Shadow | 19-12-2003 | 20:19 uur Reageer op dit bericht
Opening: Een volk dat voor tirannen zwicht verliest meer dan lijf en goed, dan dooft het licht. (van Randwijk)
Allemaal moppers maar waar is de saamhorigheid?
Bundel je krachten en kom in beweging. Of het nu over peuken op straat gaat of veiligheid op de weg. Jammer dat we wel veel lullen maar vaak zelf niet in aktie komen.
Bijvoorbeeld het peukje: ga met z'n allen met de baas praten (de rokers dus) en verlang een ruimte waar je kan roken.
Voor iedere oplossing is er een probleem in dit land.

  desmoduci | 19-12-2003 | 21:29 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Voor iedere oplossing is er een probleem in dit land.
ik zou zeggen: Sticht een partij en stel je verkiesbaar bij de eerstvolgende 2e kamerverkiezing.
Mijn stem mag je hebben !
Veel gekker dan dat deze randdebielen het maken kan immers niet !



lekker Tuonen, donders da's fijn !

Voor al je problemen heb ik de oplossing !
TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*

  adri liere | 20-12-2003 | 15:45 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 sticht een partij
wat dachr je van de bikenet partij kunnen we elke dag tussen de file door naar het binnenhof sadsadsadsadsadsadsad



het is altijd guzzi weer ciao ADRU

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's