desmoduci verdiept zich eens in nieuwe bratwurst------->BMW R1200GS

Het is zover, vanaf half maart zal de nieuwe BMW R 1200 GS bij de dealer staan, kleine details waren al bekend, maar nu zijn alle geheimen vrij gegeven. De meest in het oog springende details zijn: meer vermogen, een hoger koppel, en een duidelijk lager gewicht.

Details van de veranderingen:


Nieuwe normen betreffende dynamiek, wendbaarheid, rijplezier en veiligheid.

Opmerkelijke offroad-capaciteiten en een nog beter weggedrag.

30 kg minder gewicht door intelligente lichte constructie en stijvere materialen.

Nieuwe 1200 cc boxermotor met balans-assen voor een trillingsarme loop.

Stijging van koppel en vermogen met 18%.

Daling van het verbruik met 8%.

Modern, nieuw ontwikkeld motormanagement- en uitlaatsysteem.

Stil uitlaatsysteem met een volle sound.

Volledig nieuwe zesversnellingsbak met beter rij- en schakelcomfort.

Nieuw ontwikkelde lichtgewicht-Paralever met cardanaandrijving.

Nieuwe Telelever voor verfijndere voorwielgeleiding bij een lager gewicht.

Zeer stijf rollend gedeelte voor de grootste veiligheid.

EVO-remmen met een stevig uithoudingsvermogen en een uitschakelbaar ABS systeem.

Bijzonder stijve lichtmetalen gegoten velgen en optionele gekruiste spaakvelgen.

Gebruik van zinvolle, functionele elektronica met minder kabels.

Elektronische antidiefstal-beveiliging als standaard.

Rijke standaarduitrusting en passende accessoires.

Wat BMW over de nieuwe GS te zeggen heeft.

Wendbaarder, krachtiger en lichter - voor optimaal rijplezier onroad en offroad

Met deze nieuwe BMW R 1200 GS worden lang gekoesterde wensdromen van de ideale reis enduro eindelijk werkelijkheid. Hij is verfijnd, krachtig en comfortabel, zelfs bij lange ritten. Hij is bovendien erg wendbaar en levendig op bochtige landwegen en bergachtige stukken. Bovendien heeft hij door het lage gewicht van 225 kg in zijn klasse geen concurrentie. Hij is gezegend met een perfect onderstel en prima veerkwaliteiten. Op die manier worden ook tochtjes in het terrein een aangename ervaring.
Deze R 1200 GS biedt een tot nog toe ongekende harmonische synthese tussen offroad- en onroad-eigenschappen. Daar waar zijn voorganger, de R 1150 GS, jarenlang de referentie in zijn klasse was, zorgt de nieuwe R 1200 GS voor een nieuwe maatstaf. Hij overtreft de tot op vandaag geprezen eigenschappen van zijn voorganger op alle belangrijke punten.
Daarbij worden alle belangrijke eigenschappen en kenmerken die eigen zijn aan BMW-motoren verder verfijnd. We noteren perfecte en veilige rijeigenschappen en een nog stijver onderstel. De voorwielophanging krijgt de typische BMW Telelever, en de nieuw gevormde Paralever voor de achterwielophanging werd vooral op vlak van gewicht en geometrie verbeterd. Het remsysteem heeft een uitzonderlijk uithoudingsvermogen en is voorzien van het integrale BMW-ABS systeem. Dat garandeert de hoogste vorm van veiligheid, zelfs in de meest kritieke situaties. Via een geregelde driewegkatalysator voldoet de motor ook aan de strengste emissie normen. Dat is bij BMW-motoren trouwens al jaren vanzelfsprekend. De motor wordt uitgerust met een dubbele ontsteking, een volledig nieuw digitaal motormanagementsysteem met een geïntegreerde pingelsensor. Per cilinder wordt ook een afzonderlijke lambda-sonde voorzien in combinatie met verbeterde katalysatoren. Op die manier bouwt de R 1200 GS zijn voorsprong uit en behoud daarmee de koppositie die BMW-motoren bij de grote reisenduro's al jaren bezetten.
Ook de onderhoudsvrije cardan aandrijving mogen we hier niet vergeten vooral bij langere reizen is dit tijdrovende onderhoud ongewenst. Op de motor zit ook een uitgekiende bagagedrager en traditioneel worden tal van originele en op maat gemaakte accessoires op de motor geschroefd.
Deze R 1200 GS zet de intussen 25-jarige traditie van de grote reis enduro's verder die startte in 1980 met de R 80 G/S. Dat is de echte stamvader en ook uitvinder van dit motorsegment, waarin de nieuweling voor de nieuwe maatstaf zet.
Qua principe en basisconstructie lijkt deze nieuw ontwikkelde boxermotor van de R 1200 GS op de bestaande motoren. Ondanks dat werd de motor helemaal nieuw ontwikkeld, bewerkt en verbeterd. Door de geometrie te verbeteren en gebruik te maken van de meest geavanceerde ontwikkelings- en simulatiemethoden kon de motor ondanks de grotere cilinderinhoud en de betere prestaties 3 kg lichter worden, dat is een gewichtsverlaging van zo'n 8%. Vergeleken met zijn voorganger bleef de breedte ongewijzigd. Een nieuw motormanagementsysteem en verbeterde katalysatoren zorgen voor een nog lagere uitstoot.
Dit is zonder twijfel de grootste motor die men tot nu toe in een enduro kon kopen. De verruiming van de longinhoud tot 1200cc is daarvoor verantwoordelijk. Op die manier kan men een maximaal vermogen van 74 kW/100 pk (72 kW/98 pk voor Duitsland) realiseren. Ook het koppel is voortaan over een breed toerentalgebied aanspreekbaar. Resultaat is een soevereine ontplooiing van de kracht onder alle omstandigheden en in alle situaties. Dit is vooral in moeilijke bergpassages een belangrijk voordeel. Men hoeft veel minder rekening te houden met de versnelling waarin men rijdt, het motortoerental of de rijsituatie. Er is immers steeds een aanzienlijke krachtreserve.
Voor het eerst in de geschiedenis van de boxer motorenbouw maakt men bij deze R 1200 GS gebruik van balans-assen. De as die in tegengestelde richting draait ten opzichte van de krukas, werkt in op de massabeweging onder een hoek van 180°. Qua grootte zijn ze zodanig afgestemd dat ze een tegenovergestelde beweging veroorzaken. Op die manier blijft de motor over het hele toerentalgebied erg comfortabel. Vooral bij hogere toerentallen wordt de schommelbeweging een stuk kleiner. Ondanks dat gaan de specifieke karakteristieken van een boxermotor zeker niet verloren.
Het uitlaatsysteem bestaat uit twee collectoren, een voordemper met katalysator en een einddemper. Het eerste stuk van het systeem, tot aan de voordemper, bestaat uit twee buizen en loopt onder de versnellingsbak door. Alles is uit edelstaal vervaardigd. Het systeem weegt 10,7 kg, dat is 33% minder dan bij de voorganger.
De ovale vorm van de uitlaat heeft niet alleen optische redenen, ze heeft ook een goede invloed op de vorm resonantie en zorgt dus voor minder lawaai. Een bijkomende voorziening is een drukgestuurde klep die in de uitlaat is geïntegreerd. Die stuurt de tegendruk zodanig bij dat onder de meeste rijomstandigheden (bij lage en middelhoge toerentallen) het geluidsniveau nog verder wordt verlaagd. Op die manier is het motorlawaai zowel objectief als subjectief erg zacht te noemen. Maar zelfs dan is de overgebleven "sound" meer dan geslaagd.
Men hield bij deze R 1200 GS vast aan de voordelen van een aparte motor en een aparte versnellingsbak. Toch is deze zesversnellingsbak in vergelijking met zijn voorganger helemaal nieuw en heeft flink verbeterde eigenschappen. Hij weegt overigens nog slechts 13 kg. BMW gebruikt hier ook voor het eerst verharde, afgeschuinde tanden voor de tandwielen van de schakelkast. Omdat die beter in elkaar schuiven, maken ze minder lawaai en dat zorgt voor meer rijcomfort. De keuze van de verhoudingen is gericht op een actieve rijstijl. Daarom is de zesde versnelling ook geen overdrive. De verhouding van de hoogste versnelling is "kort".
Net zoals bij alle BMW Boxers heeft ook de nieuwe R 1200 GS de traditionele, onderhoudsvrije cardan aandrijving op het achterwiel. De cardan overbrenging is compleet nieuw ontworpen, en tot in detail geoptimaliseerd. Het resultaat is een cardan aandrijving, die samen met de duidelijk stijvere paralever achterbrug ongeveer 10% minder weegt. Het onafgeveerde gewicht daalt evenredig. Hoofdelementen van de nieuwe constructie zijn de asaandrijving en de achterbrug zelf. De paralever achterbrug van een hooggelegeerd gietaluminium, kon door een aangepast ontwerp lichter uitgevoerd worden. Maar toch heeft die een hogere stijfheid dan zijn voorganger. Ook de geometrie werd aangepast en de doorbuigcompensatie bedraagt 100%. De montagepunten van het achterwiel zitten nu ook boven de achterbrug. Dat geeft een hogere grondspeling.
Het basisprincipe van alle Boxer frame's met de motor en de versnellingsbak als dragend element en de montage van de voorvork en achterbrug aan het frame bleef behouden. De draagarm van de Telelever zit aan de motorbehuizing bevestigd. Het eigenlijke frame van de R 1200 GS bestaat uit een voorframe waar de voorvork aan vast is gemaakt en een achterframe met de geïntegreerde montagepunten voor de achterbrug. De combinatie van motor en versnellingsbak is op vier punten met het achterframe en op twee punten met het voorframe verbonden. Die architectuur, inclusief de aandrijflijn, vormt de dragende structuur van de motorfiets.
Om de motor op alle terreinen offroad te kunnen gebruiken, is de veerbasis van de gasgevulde veerpoot voor op een mechanische manier in negen stappen instelbaar. Op die manier heeft men zelfs bij intensief offroadgebruik voldoende reserve. De veerweg voor bedraagt 190 mm. De aanpassingsmogelijkheden in uitslag en druk variëren van 68 mm tot 122 mm (in de basisinstelling).
Voor de achtervering gebruikt men hoogwaardige gasgevulde veren met een wegafhankelijke demping (WAD). Deze vering is via een draairing met de hand traploos instelbaar. Ook de uitslag is manueel regelbaar. Het principe van deze wegafhankelijke demping werd in 2002 voor het eerst door BMW Motoren op de R 1150 GS Adventure gebruikt. Het komt erop neer dat de demping toeneemt in functie van de veerweg. Op die manier biedt het systeem een verfijnde en comfortabele vering voor kleine oneffenheden maar er is meer dan voldoende potentieel voor grof terrein met harde slagen en diepe kuilen. De veerweg achter bedraagt 200 mm. De verhouding van de positieve veerweg (inveren) tot de negatieve veerweg (uitveren) bedraagt 135 mm tegenover 65 mm (in de basisinstelling).
Op vlak van velgen krijgt de klant van de nieuwe R 1200 GS de keuze uit sterke lichtmetalen gietwielen of de beproefde gekruiste spaakvelgen. Vooraan meten die 2,50 x 19" en achteraan zijn ze 4,00 x 17" groot. De banden meten 110/80-19" en 150/70-17".
De nieuwe voor de R 1200 GS ontworpen lichtmetalen gietwielen met vijf dubbele spaken zijn stevig en licht. Vooraan is het gewichts voordeel met 0,1 kg verwaarloosbaar klein. Achter daarentegen weegt de velg 1,6 kg minder en dat is een besparing van 12%.
Gietwielen behouden de hele levensduur hun ideale ronde vorm en ze zijn een stuk onderhoudsvriendelijker. Wanneer de motor hoofdzakelijk op de weg en af en toe op zacht onverhard wordt ingezet, zijn ze veruit de beste keuze.
De gietwielen van de R 1200 GS zijn zelfs tegen gematigd offroad gebruik opgewassen. Kiezelwegen, boswegen en de gebruikelijke onverharde pistes vormen voor deze velgen niet het minste probleem. Zolang er tenminste op een normale, gematigde manier wordt gereden. Enkel bij overdreven belasting op extreme pistes of wanneer het tempo bijzonder hoog ligt en de slagen erg groot zijn, kan men de natuurlijke limieten van deze gietwielen bereiken. Wie dus als gepassioneerd endurorijder de R 1200 GS overwegend offroad gaat gebruiken en daarbij ruw terrein of hoge snelheden niet uit de weg gaat, kan beter voor de beproefde gekruiste spaakvelgen kiezen.
De R 1200 GS is voorzien van het bekende EVO-remsysteem. De voordelen van de geringe kracht die op de bediening moet worden uitgeoefend en van de maximale vertraging, zijn al bekend van bij de R 1150 GS en tal van andere BMW-motoren. De remschijven hebben een diameter van 305 mm voor en 265 mm achter. Indien gewenst, kan het integraal ABS-systeem, dat ook al op de voorganger gebruikt werd, tegen meerprijs geleverd worden.
Voor terreintoepassingen is het systeem uitschakelbaar. Dit systeem is een gedeeltelijk integraal systeem. Wanneer men de handel van de voorrem inknijpt, remt ook het achterwiel mee. De voetrem werkt conventioneel en remt alleen het achterwiel af. Dit zorgt er vooral voor dat in het terrein hele korte bochten genomen kunnen worden. De flexibele stalen remleidingen zien er niet alleen goed uit, ze hebben ook een klein gewichtsvoordeel en zorgen voor een nog stabielere remcapaciteit
Een verdere bijzonderheid bij de R 1200 GS is de volledig nieuwe vormgeving van de boordelektronica. Achter de ingewikkelde benaming "Single-Wire-System" gaat een bijzonder innovatief elektronica concept schuil: de zogeheten CAN-bus-technologie (Controller Area Network). Dit systeem vergt veel minder bekabeling en biedt toch veel meer mogelijkheden in vergelijking met de conventionele systemen. De informatie wordt in dit systeem via één kanaal (vandaar Single Wire) doorgestuurd. In werkelijkheid bestaat dit kanaal uit twee draden.
Het basis principe bestaatis dat alle stuurunits, sensoren en verbruikers via dezelfde weg of een gemeenschappelijk kanaal tot één netwerk zijn samengeschakeld. Alle signalen, ongeacht hun functie, lopen via dit kanaal. Op die manier hebben alle componenten steeds toegang tot alle informatie.
Om de motor optimaal tegen diefstal te beschermen, is hij voorzien van een elektronische wegrijbeveiliging (EWS). Die is overigens standaard. Het systeem wordt gestuurd via een transponder in de sleutel en dat garandeert de best denkbare diefstalbeveiliging. Het principe komt overigens uit de auto's van BMW.
De nieuwe boordelektronica van de R 1200 GS heeft ook een heel nieuw en licht informatiescherm dat helemaal digitaal werkt. Er is een kilometerteller, een toerenteller en een informatiedisplay, het zogenaamde info-flatscreen. Die vervangt het bestaande FID (bestuurder informatie display) en geeft continu informatie over de olietemperatuur, de tankinhoud, het rijbereik, de tijd en de ingeschakelde versnelling.
Men kan ook de kilometerstand en de dagteller oproepen. Storingen worden hier eveneens geprojecteerd. De tellerpartij wordt bij schemerlicht onmiddellijk verlicht. Een fotocel bepaalt automatisch het tijdstip waarop de nachtverlichting aangaat.
De schakelaars van de handgrepen zijn nieuw. De opstelling van de schakelaars en de typische BMW-logica voor de bediening van de richtingaanwijzers bleef behouden. Echter zijn de schakelaars nog gemakkelijker bedienbaar, bereikbaar en ze hebben een nog overzichtelijkere vormgeving.
De functionaliteit van de onderdelen is tegelijkertijd ook een designelement. De naar voor verlengde frontbekleding is immers ook het typische, markante en unieke herkenningspunt van "de GS". Dit onderdeel is echter ook het lucht geleidingssysteem voor de oliekoeler. Het gedeelte rond de koplamp werd bij de R 1200 GS opnieuw geïnterpreteerd. De volledig nieuwe, asymmetrische dubbele koplamp, met een grotere diameter van zowel het dimlicht als de verstraler, vormt het typische "gezicht" van een GS.
Het windscherm kan zonder gereedschap in vijf standen ingesteld worden en biedt daardoor voor rijders van verschillende grootte een ideale windbescherming.
De tank van de R 1200 GS met een inhoud van 20 liter is vervaardigd uit licht, maar erg stevig kunststof. Twee zijcovers in dun aluminium en een gelakte afdekking bovenaan zijn de zichtbare buitenvormen van de tank. De tank is aan de achterkant smal genoeg uitgevoerd zodat ze erg goed aansluit op de knieën en de benen van de rijder. Ook bij het terreinrijden, wanneer de motorrijder op de voetsteunen staat.
Een nieuw tweedelig dubbel zadel biedt, zoals men dat bij BMW gewoon is, comfortabel plaats aan de rijder en zijn duozitter. Het zadel is uitgevoerd in twee kleuren, grijs en zwart. Voor de bestuurder is het zadel in twee hoogten instelbaar (840 en 860 mm). Het tegen meerprijs leverbare hoge (+30 mm) en lage (-30 mm) zadel zorgt ervoor dat klanten kunnen kiezen voor op maat gesneden zadelhoogtes tussen 810 en 890 mm. Deze instelbaarheid kan eenmalig zijn.

Vorm en design - functioneel en onmiskenbaar opvallende vormen

Het design van de R 1200 GS straalt dynanisme en bruikbaarheid uit in combinatie met een opvallende robuustheid. De vlakken en vormen zijn duidelijk gevormd en in de juiste proporties gesculpteerd. Het geheel zorgt voor spanning en toch ontwaart men een mooi en harmonisch samenspel van lijnen en vormen. Tal van oppervlakten bestaan uit kunststof en zijn gelakt of uit aluminium. Het geheel oogt functioneel en tegelijk elegant. Ondanks dat ziet deze enduro eruit als een onverwoestbare machine.

Kleuren - esthetiek, accenten en individualiteit

Men heeft de keuze uit drie basiskleuren: het elegante, klassieke oceaanblauw metallic en twee metallic uni-kleuren, rotsrood en woestijngeel, die beiden perfect het sportieve karakter van de R 1200 GS benadrukken. Twee zadelkleuren (lichtgrijs en zwart) en twee zijcovers aan de tank met meerdere kleuren (granietgrijsmetallic en zwart, softlak) zorgen samen voor twaalf verschillende combinaties, die de motorfiets elk een eigen karakter geven.

Bagagerek - doordachte mogelijkheden, zelfs voor grote bagage

Het bagagerek van de R 1200 GS, vervaardigd uit stabiel, licht kunststof is volledig opnieuw vormgegeven en biedt heel wat aflegmogelijkheden voor extra bagage. Sjorogen zorgen ervoor dat de bagage gemakkelijk en veilig vervoerd kan worden

Speciale uitrustingen.


BMW Motorrad Integral ABS (gedeeltelijk integraal, uitschakelbaar).

Kruisspaakwielen.

Verwarmde handgrepen.

Handenbescherming.

Kofferhouder.

Antidiefstalsysteem.





Accessoires.


Hoger zadel (+ 30 mm), verstelbaar (hoogste zithoogte 890 mm).

Lager zadel (-30 mm), verstelbaar (laagste zithoogte 810 mm).

Kofferhouder.

Koffer, met variabel volume en bediening via een enkele hendel.

Houder voor Topcase.

Topcase.

Binnentas voor koffer/Topcase.

Waterdichte tanktas.

Handenbescherming.

Kleine cilinderbescherming.

Grote cilinderbeschermingsbeugel.

Antidiefstalsysteem (ook als speciale uitrusting).

extra stopcontact.

BMW Motorrad Navigator.


Technische gegevens:

Motor:
Cilinderinhoud: 1170 cc
Boring x slag: 101 x 73 mm
Vermogen: 74 kW (100 pk) bij 7.000 omw/min
Koppel: 115 Nm bij 5.500 omw/min
Motor type: boxer (flat-twin)
Aantal cilinders: 2
Compressie verhouding: 11:1
Kleppensysteem: HC (high camshaft)
Kleppen per cilinder: 4
Diam. inlaat/uitlaat: 36/31


Elektrisch systeem:
Dynamo: 600 W
Accu: 12V/14Ah onderhoudsvrij
Koplamp(en): H7
Startmotor: 1,1 kW


Aandrijving/Versnellingsbak:
Koppeling: Enkele droge schijf, Ø 180 mm
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Primaire overbrenging: 1,823
Verhoudingen I: 2,277
II: 1,583
III: 1,259
IV: 1,033
V: 0,903
VI: 0,805
Secundaire overbrenging: cardanas
Secundaire verhouding: 2,28


Rijwielgedeelte:
Frame: buizenframe, motor met dragende functie
Vering voor: BMW Telelever
Vering achter: BMW Paralever
Veerweg V/A: 190/200 mm
Voorloop: 110 mm
Wielbasis: 1519 mm
Balhoofdhoek: 62,9 gr.
Voorrem: Dubbele schijf, Ø 305 mm
Achterrem: Enkele schijf, Ø 265 mm
Velgen: gegoten, op verzoek: gekruiste spaken
Voorwiel: 2,5" x 19"
Achterwiel: 4,0" x 17"
Voorband: 110/80 H 19 TL
Achterband: 150/70 H 17 TL


Afmetingen en gewichten:
Totale lengte: 2.210 mm
Breedte met spiegels: 915 mm
Breedte zonder spiegels: 871 mm
Zadelhoogte: 840/860 mm
Rijklaar gewicht: 225 kg
Max. toegelaten gewicht: 425 kg
Tankinhoud: 20 l


Prestaties:
Verbruik:
Met 90 km/u: 4,3 l/100 km
Met 120 km/u: 5,5 l/100 km
Acceleraties:
0 - 100 km/u 3,4 s
0 - 1000 m 24,7 s
Topsnelheid 208 km/u


Dat valt weer niet tegen he ??? :P
En dat voor een Italiaanse spagettifiets-lover desmoduci verdiept zich eens in nieuwe bratwurst------->BMW R1200GS










lekker Tuonen, donders da's fijn !

Voor al je problemen heb ik de oplossing !
TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*
Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (17)

  Viking64 | 20-01-2004 | 21:02 uur Reageer op dit bericht
Geweldig hè Desmo!!!
Zo'n blokkie wil ik ook wel in mijn R1150R hangen =)=)
Maar heb je 'm al besteld dan :wink::wink::wink:

VIKINGS have more fun!

  desmoduci | 20-01-2004 | 21:42 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Maar heb je 'm al besteld dan
wat denk je zelf ?

(antwoord = foto)

lekker Tuonen, donders da's fijn !

Voor al je problemen heb ik de oplossing !
TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*

  desmoduci | 20-01-2004 | 21:52 uur Reageer op dit bericht
gvd- doet ie t nie !!! sad
maar t antwoord is natuurlijk NIET !!! :wink:

lekker Tuonen, donders da's fijn !

Voor al je problemen heb ik de oplossing !
TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*

  adri liere | 20-01-2004 | 22:49 uur Reageer op dit bericht
heb je alles wel verteld over die duitse frikandel de lijst is zo kort
ben je het spiegeltje in de topcase niet vergeten of de gekoelde blikjes houder of het optionele rokerspakket de verwarmde voetsteunen het moet wel een beetje aan trekkelijk blijven voor de kopers natuurlijk

het is altijd guzzi weer ciao ADRI

  speedlab | 20-01-2004 | 22:57 uur Reageer op dit bericht
het enige voordeel van zo'n bmw kameel is dat je het overige verkeer de stuipen op het lijf jaagt door op zo'n zwaantje te lijken , met als gevolg
remmen zenuwachtig gedrag etc.

lekker relax......

hou de glimmende kant boven:-)
(negeer wanneer, mat-zwart)

  Rommie67 | 21-01-2004 | 09:27 uur Reageer op dit bericht
He Desmo,van welke site heb je die info gecopieerd?Of heb je alles zelf overgetypt op een regenachtige zondag?

Beter 1 motor in de hand dan 10 in de lucht.
Grtn
Rommie

  desmoduci | 21-01-2004 | 13:47 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Rommie67 21-01-2004 @ 9:27 He Desmo,van welke site heb je die info gecopieerd?Of heb je alles zelf overgetypt op een regenachtige zondag?


Nee hoor, dit is een stukje profesioneel auteurs bloed wat in me zit....
Zo wil ik laten zien dat ik een breede intresse heb en niet alleen oog voor mooi Italiaans 2 cilinder temprament ! 8)
duh............laat ik maar ophouden nou.....!
Ik val toch wel door de mand :*

lekker Tuonen, donders da's fijn !

Voor al je problemen heb ik de oplossing !
TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*

  Smurfke | 21-01-2004 | 14:18 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 He Desmo,van welke site heb je die info gecopieerd
=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)
 Quote:
 Ik val toch wel door de mand
HaaaaaaaaaaaaHaaaaaaaaaaaa

Groetjes van de Wijzesmurf

  adri liere | 21-01-2004 | 17:18 uur Reageer op dit bericht
desmo helpt gewoon die frikandel verkopers anders wil er niemand zo'n foei lelijke overcomplete duitser wij rijden natuurlijk italiaans maar we helpen ook de medemens met wat info en proberen ze zo op het goede pad te helpen
 Quote:
 het italiaanse pad


het is altijd guzzi weer ciao ADRI

  Slopertje | 21-01-2004 | 17:34 uur Reageer op dit bericht
No comment =)

Saluti, Marco

  de Senna | 21-01-2004 | 18:20 uur Reageer op dit bericht
en zo is et....

en nou snel aan de spagetti Bolognese (en dente natuurlijk)...met wat parmesan d'rop....en denken aan 7 maart...alwaar wij met gepaste Italiaans ingetogenheid de nodige monden laten openvallen...plassen kwijl laten ontstaan.....en spontane bobbels in menig broek gaan ontdekken..


Bologna rules!!

Mark




  Mazzia | 21-01-2004 | 18:30 uur Reageer op dit bericht
Nou Senna, niet in die van mij hoor!!!! =)=)=)

Enne ingetogenheid en italiaans is een contradictie!!!


Liking what you do is happiness doing what you like is freedom.....
Kus, Mazzia


Dit bericht is gewijzigd door Mazzia op 21-01-2004 @ 18:32

  Slopertje | 21-01-2004 | 19:27 uur Reageer op dit bericht
Plassers laten kwijlen in monden die openvallen op bobbels zonder broeken..........ik krijg buikpijn en word misselijk......maar ik geloof wel dat het leuk word op 7 maart 8)

Saluti, Marco

  desmoduci | 21-01-2004 | 19:33 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 7 met gepaste Italiaans ingetogenheid de nodige monden laten openvallen...plassen kwijl laten ontstaan.....en spontane bobbels in menig broek gaan ontdekken..

Dat is geen contradictie maar een pleonasme !!!


lekker Tuonen, donders da's fijn !

Voor al je problemen heb ik de oplossing !
TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*

  adri liere | 21-01-2004 | 22:31 uur Reageer op dit bericht
plassers die op bobbels vallen
kwijl wat wegstroomt broeken die bol staan
dat zijn ze helemaal niet gewend daar in mofrika
zij missen dat temprament van de italiaan
als extra optie bij de frikadel maar een dweil erbij dan !
grote monden hadden ze toch die oosterburen

het is altijd guzzi weer ciao ADRI

  Mazzia | 21-01-2004 | 22:58 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 temprament van de italiaan
Jaja temperament noemen ze dat in Italie... Hier noemen ze het gewoon "drift" hoor!!Liking what you do is happiness doing what you like is freedom.....
Kus, Mazzia

  Jerna | 22-01-2004 | 08:58 uur Reageer op dit bericht
Veel lawaai, weinig wol.

TFB Arjen

--
Ware luiheid is extra vroeg opstaan om langer te kunnen luieren.

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's