Vraag altijd de foto op als je een snelheidbon krijgt!

Ik vond dit opmerkelijk bericht op de site van de telegraaf.

AMSTERDAM - In Limburg is, na een opmerkelijke uitspraak van de rechter grote twijfel ontstaan over de methode om snelheidsovertreders te flitsen. De rechtbank in Roermond heeft twee snelheidsboetes vernietigd, omdat de controle vanuit een verkeerde hoek plaatsgevonden zou hebben. Deze uitspraak zou weleens een bom kunnen leggen onder de voor vele miljoenen aan snelheidsboetes, die elk jaar in ons land worden uitgedeeld.

De kwestie werd vorige week aangekaart door Limburger Clemens Meerts uit Baexem, die als ex-vrijwilliger van de politie zelf belast was met radarsnelheidscontroles. Volgens hem hanteren veel agenten niet de vereiste juiste hoek om een hard rijdende auto op de foto vast te leggen, waardoor het te hard gereden aantal kilometers danig kan afwijken.

Correcties

"Het kan te hoog of te laag zijn", zegt Meerts. "Maar in elk geval niet juist. Je kunt dat goed zien als je een sjabloon op de foto's legt. De foto moet onder een hoek van 20 graden gemaakt zijn. Met de correcties die dan toegepast worden gaat het mis. Iemand kan 55 hebben gereden terwijl hij beboet wordt voor 65."

De rechter stelt hem nu in het gelijk en verwees zijn twee snelheidsboetes naar de prullenbak. Meerts (28), belastingjurist, heeft inmiddels nog zeven willekeurige zaken van op de bon geslingerde vrienden en bekenden bij de kantonrechter aanhangig gemaakt. Volgens hem zijn er door de snelheidscontroleurs ook bij de andere zeven precies dezelfde fouten gemaakt.

"Probleem is vaak dat je als agent niet kunt meekijken in een zoeker" , zegt hij. "En men parkeert de radarauto scheef. Elke foto moet volgens het boekje nauwkeurig bekeken worden, maar in de praktijk gebeurt dat helemaal niet. Justitie weet drommels goed dat het juridisch niet door de beugel kan maar ach, wie maalt erover? Niemand. En hoeveel mensen weten dit?" Volgens Meerts moet een geflitste auto juist in de rechterhelft van de foto in beeld staan. De toegepaste meethoek kan aan de hand van een aantal kenmerken worden afgeleid van de foto. "Ik heb geen aversie tegen snelheidscontroles. Vind het zelfs een goede zaak uit oogpunt van verkeersveiligheid. Maar iemand beboeten moet wel op een eerlijke manier gebeuren." Politiezegsman Peter van Raaij van het korps Limburg-Noord noemt de lezing van Weerts onzin. "Onze mensen zijn goed opgeleid en speciaal getraind om die juiste hoek te kunnen bepalen. Er kan best weleens iets fout gaan, we zijn allemaal mensen en niet roomser dan de paus. Met de methode is niks mis. Alle flitspalen worden bovendien elk jaar geijkt."

bron:[url=http://www.telegraaf.nl[/url]

Groetjes van de lolsmurf
Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (9)

  risk | 15-03-2004 | 13:21 uur Reageer op dit bericht
Klein beetje raar verhaal!! Er moet inderdaad onder een bepaalde hoek gemeten worden met de radar apparatuur. Als de meet hoek te klein is wordt inderdaad een te hoge snelheid gemeten. Daarom wordt het geheel ook bij iedere nieuwe opstelling uitgelijnd! Dat is in ieder geval wel de bedoeling!!

En een meetafwijking van 20%, zoals in dit artikel geschetst vraagt wel een heel erg verkeerde opstelling!! Dusdanig verkeerd dat je vermoedelijk niet eens meer op het kader van de foto terecht komt! :wink: :wink: :wink:


Er ligt wel een uitspraak van een rechter in Leeuwarden, welke een bezwaarmaker heeft veroordeeld tot de proceskosten in verband met pogingen het justitiele systeem met onzinnige bezwaarschriften te bestoken!! Dat is dus de keerzijde van de medaille!

=) =) =)



Poetsen????
Wat nou Poetsen?
Met dit weer??
Remko



Dit bericht is gewijzigd door risk op 15-03-2004 @ 15:59

  Rommie67 | 15-03-2004 | 16:53 uur Reageer op dit bericht
Hierbij een foto van de desbetreffende sjabloon.Misschien kan risk wat toelichting geven?

Beter 1 motor in de hand dan 10 in de lucht.
Grtn
Rommie

  risk | 15-03-2004 | 17:34 uur Reageer op dit bericht
Het lijkt inderdaad een sjabloon te zijn!!!! =) =)


Voor zover mij bekent is de middelste lijn een figuratieve weergave van de wegas!
Dat zou dan dus inhouden het vlak tussen de wegaslijn en de diagonale (schuine voor jongere lezertjes) de radarbundel moet weergeven.

Het doel van dit sjabloon is het beoordelen welk voertuig, bij twijfelgevallen, de radar/camera combinatie heeft getriggerd! Je kunt hier uiteraard ook opzien of het voertuig nog binnen het gestelde kader van de foto valt!

Met dit sjabloon is het niet mogelijk de uitlijning van de radarbalk zonder meer te controleren!

Het voertuig wordt uitgelijnd, daarin heeft de camera een vaste positie!
Daarna wordt, met behulp van een vizier en een piketpaaltje, de radarbalk ten opzichte van de wegas uitgelijnd! De radarbalk kent 2 mechanische begrenzingen. Zolang de uitlijning zich binnen deze begrenzingen bevindt, moet het gefotografeerde voertuig zich binnen de kaders bevinden! Als de uitlijning niet correct wordt uitgevoerd, kan er een meetfout ontstaan.

Dit betekend dan wel dat de uitvoerend ambtenaar of zeer slordig is of het ambtseed verhaal niet helemaal goed heeft begrepen!!!!!


sad sad sad sad sad


Nog even voor de goede orde. De verbaliserend ambtenaar is degene die de overtreding constateerd. Dit doet hij met, door het openbaar ministerie, aangeleverde apparatuur. Na de constateringen van de verbalisant stelt het openbaar ministerie vervolging in (deelt een prent uit!).

:wink: :wink:


Poetsen????
Wat nou Poetsen?
Met dit weer??
Remko



Het is natuurlijk altijd mogelijk dat het bovenstaande helemaal nergens op slaat!!! Ook ik ben maar een ambtenaar! smile smile


Dit bericht is gewijzigd door risk op 15-03-2004 @ 18:01

  Pilot | 15-03-2004 | 17:59 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 .... deelt een prent uit ....
Uitdelen noemen ze dat!
Als het echt uitdelen was had ik er geen probleem mee.
De ellende is dat ze altijd willen dat je ervoor betaald!!!!






When everything seems to be coming your way....
You may be in the wrong lane!

Pilot

  Krimson | 15-03-2004 | 20:33 uur Reageer op dit bericht
Volgens mij is het niet mogelijk om onder een hoek tot de
meting van een hogere snelheid te komen. De gemeten
snelheid zal altijd lager uitvallen dan de gereden snelheid.

Groetjes, Krimson 616

  adri liere | 15-03-2004 | 20:38 uur Reageer op dit bericht
zijn dit tips om de bikenet radar weer terug te krijgen bij de eigenaar
of weten we niet hoe die werkt ???

het is altijd guzzi weer ciao ADRI

  Krimson | 15-03-2004 | 20:41 uur Reageer op dit bericht
Het zijn pogingen van de huidige bezitter (whom I do not
know) om er achter te komen hoe het ding eigenlijk werkt

=)

Groetjes, Krimson 616

  Smurfke | 15-03-2004 | 22:23 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Het is natuurlijk altijd mogelijk dat het bovenstaande helemaal nergens op slaat!!! Ook ik ben maar een ambtenaar!
Klopt helemaal en dat je een ambtenaar was wisten we ook nog niet=)=)=)=)Groetjes van de lolsmurf

  Rommie67 | 16-03-2004 | 08:18 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 schuine voor jongere lezertjes


Remco,toch bedankt voor de uitleg!!

afz
Een Oudere Jongere

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's