Wist je dit trouwens al:
Honda’s nieuwe kanon: VFR 1200
Honda komt in 2006 met een nieuw pk-pakhuis, de VFR 1200.
Volgens welingelichte bronnen wordt het de snelste wegmotor aller tijden. Om dit te bereiken krijgt het nieuwe superkanon een dik V5-blok, dat rond de 190 pk moet gaan leveren. Deze paardenkrachten moeten ervoor zorgen dat hij boven de magische 300 km/u-grens uit gaat komen. De VFR 1200 krijgt enkele technische snufjes door de MotoGP-ervaring van Honda. Zo heeft hij voor een groot deel hetzelfde aërodynamicapakket als Gibernau’s RC211V. Ook hebben de technici van Honda gekozen voor een vijfcilinder motorblok om meer massacentralisatie te creëren en om ervoor te zorgen dat de 1200 er een smalle taille aan overhoudt. Bij Honda staat ook de veiligheid zeer hoog in het vaandel, dat blijkt uit een geavanceerd traction control-systeem. Vallen zal hierdoor een kunst worden. Het systeem gebruikt een hypermoderne snelheidssensor, genageld aan het achterwiel, die meldt als de achterband begint te ‘spinnen’. De sensor zendt een signaal uit naar een computer die er op zijn beurt weer voor zorgt dat het ‘spinnen’ wordt tegengegaan. Er wordt dan minder vermogen naar het achterwiel gestuurd, zodat de band weer grip krijgt. Verder zit er op de VFR 1200 standaard een elektronische stuurdemper. Om de enorme hoeveelheid pk’s te stoppen heeft Honda een vernieuwde versie van het gecombineerde remsysteem (DCBS), plus het welbekende ABS erop laten schroeven. Hetzelfde remsysteem wordt al gebruikt op het kleine broertje, de VFR 800, en de huidige Blackbird. (Bron: MCN)

*** Go with the Flow ***