Bikenet-hotel van Pieter-K, deel 3

Omdat ik deel twee niet (meer) kan openen (???) dan maar even zo:

Hoe zit het met je hotelplannen, Pieter-K??




Too old to die young

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (19)

  Hulzie | 04-04-2005 | 20:13 uur Reageer op dit bericht
Gewoondie firefox weer erop, Alcide, heb ik ook gedaan, eerst erop, toe eraf, dan nog een paar keer, en nu weer erop, ernaast, aangepast, en niks laten overnemen, dan stuurt ie niks in de war, en kun je alles weer laden

Oost West
Thuis best

  Superklomp | 04-04-2005 | 20:17 uur Reageer op dit bericht
Ga ik drekt weer doen, dank




Too old to die young

  hmax | 04-04-2005 | 20:14 uur Reageer op dit bericht
Hoe zit het met je vacantie plannen klompsmile

ps:en evt met een schippie varen treffen smilesmile.

mvg Ghanssmilesmilesmile

live life to the max

  FZS600_ | 04-04-2005 | 20:25 uur Reageer op dit bericht
Leuk alternatief natuurlijk dat Firefox,
maar het zou toch gewoon moeten werken
hier met Internet Explorer??

Ik heb nu ook hetzelfde probleem
dat sommige topics niet meer openen sad



Shit doesn't happen.... it's made by ass-holes

Groeten Bertblauw
(fazer600_59@hotmail.com)

  Superklomp | 04-04-2005 | 20:26 uur Reageer op dit bericht
Okidoki, Firefox draait weer, dus zo even bij die lange topics kijken.

Mijn/onze vakantieplannen gaan nog steeds door, de camping en het varen bedoel je toch? Dat is halverwege augustus, vlot moet ik nog even regelen, maar dat is geen enkle probleem.

Maar je mag ook wel eens een keertje met ons mee een midaggie varen, hoor. Kan ik je een stukkie Giethoorn laten zien, is altijd goed, geef maar een belletje. Ik heb de boot over een paar weken weer in het water, schilderwerk is nu even aan de beurt.




Too old to die young

  hmax | 04-04-2005 | 21:00 uur Reageer op dit bericht
Gaan we zeker een keer doen klomp.
lijkt me monsters mooi daar.
mvg Ghans + snoortje

live life to the max

  Marlene | 05-04-2005 | 08:59 uur Reageer op dit bericht
Ja, en omdat ik wel kan openen,
maar niet kan reageren,
sluit ik me bij Klomp aan:

Hoe gaat 'ie ,Pieter?
Kunnen we al boeken voor de Hemelvaart?? =)

  Pieter-k | 05-04-2005 | 09:28 uur Reageer op dit bericht
Even een update-je:

De bank is akkoord en de laatste onderhandelingen met de huidige eigenaar lopen. Overdrachtsdatum waarschijnlijk ergens in juni, dus Hemelvaart en Pinksteren halen we net niet.... Een stukje zomer en herfst wel!

Ondertussen moeten er nog wel de nodige zaken worden uitgezocht. Ondanks dat we niet zo heel erg ver weg gaan, valt onze verhuizing naar de Eifel onder het kopje 'emigreren'. Het maakt niet uit of je naar Australië of Duitsland gaat, de procedure is hetzelfde.

Voorts ben ik nog een oplossing aan het zoeken voor de energiekosten. Volgens de huidige eigenaar verbruikt het verwarmings/warmwatervoorziening een kleine 16.000 liter gasolie (rode diesel) per jaar! Bij een dagprijs van 50 eurocent per liter een aardige kostenpost! Dat moet dus handiger kunnen. Mochten er installatietechnici hier meekijken hou ik me aanbevolen voor goede tips.

Wat we zelf al ontdekten is dat er continu 400 liter water wordt verwarmd (65 graden) en nutteloos rondgepompt. Een soort van gesloten circuit met 2 boilers van 200 liter. Voordeel is wel dat wanneer je ergens een warm waterkraan open draait , je gelijk warm water hebt.

Hetzelfde geld voor de verwarming. Stoken gebeurt op de ketelthermostaat. Er wordt altijd (zomer en winter) warm water door het verwarmingscircuit gepompt. Op de radiatoren zitten thermostaatkranen waarmee de temperatuur per ruimte kan worden bepaald. Niet echt efficiënt dus.
Zelf hebben we al wat ideeën hoe je dit zou kunnen oplossen, ik ben benieuwd waar jullie mee komen.

Voor de kenners: de Ketel is van het bouwjaar 2001 en van het merk Viessmann type Vitola 100 met een Vitotronic 200 regeling.

Groeten,
Pieter


  FZS600_ | 05-04-2005 | 11:17 uur Reageer op dit bericht
Goede berichten Pieter!

Heel veel succes met de verdere perikelen =)
Ik heb helaas geen verstand van Cv en Warmwatervoorziening,
maar er meld zich vast wel iemand hier die het wel heeft.

Hou ons op de hoogte en misschien tot ziens in je hotel smile

Shit doesn't happen.... it's made by ass-holes

Groeten Bertblauw
(fazer600_59@hotmail.com)

  Rommie67 | 05-04-2005 | 12:17 uur Reageer op dit bericht
Pieter,een oplossing voor de verwarmings ketel is misschien een regeling met een buiten tempratuur sensor te monteren.Die kan je dan instellen op een soort maximum buiten temp van 18 graden.Daarboven schakelt de ketel niet meer in.Voor je warm water zou ik eens een berekening laten maken wat goedkoper is gas of electra dan kan je of een gasgeiser of een electrische boiler instaleren die je tevens ook kan voeden met zonne energie.


Elk nadeel heeft zijn voordeel!(J. Cruijff)
Grtn
Rommie

  Pieter-k | 05-04-2005 | 12:34 uur Reageer op dit bericht
Precies, die oplossingen had ik ook al bedacht. De ketel heeft reeds een buiten temperatuur sensor, waarschijnlijk is het een kwestie van een ander programma inregelen en de eerste winst is er al.

Daar we geen gas hebben valt verwarming op gas af, de optie van een zonneboiler met elektrische bijverwarming is zeker het uitzoeken waard, we hebben immers dakoppervlak genoeg. Nadeel is wel dat de techniek relatief duur is, maar wellicht kunnen we onze eigen badkamer wel op deze manier van warm water voorzien, deze wordt immers het meest gebruikt.

Wat je ook veel in Duitsland ziet zijn de doorstoomboilers, een soort van badgeiser op 380v. Voordeel is dat het ding pas gaat werken als je daadwerkelijk warm water nodig hebt. Tweede voordeel is dat je deze boiler op iedere plaats in het pand kan installeren (mits elektra en koud water aanwezig,) hiermee voorkom je bijvoorbeeld veel energieverlies door lange leidingen ed.
Voorts kan je zo voor iedere badkamer een eigen warmwatervoorziening maken. Als je 'buurman' onder de douche stapt, heb je daar dus geen last van.

Wellicht zijn er nog meer oplossingen, mocht een van jullie een idee hebben hoor ik het graag!


  Superklomp | 05-04-2005 | 13:27 uur Reageer op dit bericht
Dat laatste, met die zonne-ernergie erbij, lijkt me een goede oplossing. Misschien heeft Vik ook nog wat adziezen voor je, of kan hij anderszins iets voor je betekenen. Vraag hem maar eens




Too old to die young

  Pieter-k | 05-04-2005 | 14:12 uur Reageer op dit bericht
Vik, ook nog goed ideeen?



  _10e | 05-04-2005 | 21:00 uur Reageer op dit bericht
Ik heb dit aan een goede vriend van mij gemaild met de vraag of hij wat weet. Ik denk het wel aangezien dit zijn vak is. Het antwoord plof ik dan hier wel neer.



Hondablauw staat bij jou......en ook bij mij!!

Toedeloedie, 10e of was het nou Kroot???

  Viking64 | 06-04-2005 | 00:13 uur Reageer op dit bericht
Hey Pieter,

Wat Rommie al schreef over die buiten temp.voeler is zo wie zo een aanrader. Verder kan je nog een retour temp. voeler vlak voor de ketel monteren. Als het retour water nog een bepaalde temp. heeft hoeft de ketel niet bij te verwarmen (dit is trouwens een aanrader voor iedere CV installatie!).

Viessmann ketels op zich zijn niet slecht. Ik kom ze tijdens mijn werk regelmatig tegen (zowel stokoude als splinternieuwe).
Het enige wat jij waarschijnlijk niet weet welk aandeel de warmwater voorziening verbruikt en welk deel de CV installatie?
Dan zou je wat gerichter kunnen kijken naar oplossingen. Eeeh, of is het zo dat de ketel zowel voor warmwater als voor de CV stookt? Op zich is dat geen verkeerde oplossing mits die ketel zijn stook gedrag kan aanpassen aan de vraag (m.a.w. gaat hij bij warmte vraag gelijk op volgas, of kent hij ook nog tussenstandjes?).

Die temperatuur van 65graden is ok om de legionella bacterie buiten de deur te houden. Dat het kontinu wordt rond gepompt is ook mooi, maar geeft wel warmte verlies (tenzij de warmwater leidingen goed geisoleerd zijn. En dat kom je eigenlijk alleen in grote kantoorpanden enz. tegen). Misschien kan je dmv enige kranen in de warmwatervoorziening bepaalde delen 'droog zetten' voor een bepaalde tijd als dat gedeelte van het pand niet gebruikt wordt. Het maakt best wel uit of je 200 of 400 liter op 65 graden moet houden!

Ik kan geen capaciteitsberekening maken voor de warmwater voorziening, maar dat gaat Martine al regelen begreep ik.

Maar waarom is gas geen oplossing?? In Frankrijk kom je bijna niet anders tegen op het platteland. Een flinke tank in je tuin en 2x per jaar vullen met butagas en klaar is Pieter??

Ik kan je wel met raad en daad bijstaan voor de elektrische aanpassingen aan de installatie. Ook voor het andere werk kan je mij wel inzetten maar dan moet wel de oplossing uitgedokterd zijn.

We horen je wel smile

VIKINGS have more fun!!

  Pieter-k | 06-04-2005 | 11:15 uur Reageer op dit bericht
Klinkt goed Vik, wellicht moeten we van de zomer de 'koppen maar eens bij elkaar steken'. Globaal heb ik dus een indruk van hoe het werkt, en hoe het zou kunnen werken. Concreet betekent het dus dat het olieverbruik drastisch naar beneden moet.

Voor zover ik het begreep: er is 1 verwarmingsketel die twee verwarmingscircuits voedt. Deze worden apart aangestuurd, en zijn met kogelkranen open en dicht te zetten. Voorts is er 1 warm water circuit. Het water wordt door de ketel verwarmd en gebufferd in twee boilers. Binnen dit circuit wordt deze plas water continu rondgepomp en indien nodig bijgewarmd door de ketel.

Ik zal deze week even verder informeren over de details.

groeten,
P.

  Viking64 | 06-04-2005 | 17:56 uur Reageer op dit bericht
Die 2 boilers van 200 ltr staan dus bij elkaar? Je kan er dan makkelijk eentje afsluiten en weer bijschakelen als er voldoende behoefte is.
Als jij geen gasten in huis hebt is die 200 ltr zelf aan de erg ruime kant.
D'r is nog wel een en ander mogelijk denk ik.


VIKINGS have more fun!!

  _10e | 06-04-2005 | 19:46 uur Reageer op dit bericht
Hier het antwoord van die goede vriend Jeroen;

Pas op met wat je doet !!!

:ack:unt 1 : op de foto is te zien dat de boiler word verwarmd door de ketel, dit betekent dat de ketel altijd een temperatuur zal stoken van tussen de 70 en 80 graden celcius., dit is nodig ter voorkoming van Legionella besmetting in het tapwatercircuit (douchewater). Punt 2 : de geïnstalleerde installatie is van goede kwaliteit maar kan gemodificeerd worden door bijvoorbeeld een mengklep te monteren in het CV-netwerk. Om een goed advies te geven moet ik meer informatie hebben van het leidingstelsel en totaal geïnstalleerd vermogen of wel een principe schema van de gehele installatie (cv en waterzijdig). Ook de grote van het pand en aantal kamers.
Punt 3 : denk goed na voordat je aan knoppen draait of instellingen gaat veranderen, dit kan grote juridische en/of financiële gevolgen hebben !!!!*

Jeroen wil je dus graag helpen om het goedkoper voor elkaar te krijgen dan die 16.000 liter olie die je nu verstookt. Laat maar even weten of ik je zijn mailadres moet geven zodat jullie het verder samen kunnen bespreken.
Alleen is hij vanaf volgende week 3 weken met vakantie dus het duurt even voor je dan antwoord krijgt.

Succes ermee!!!




Hondablauw staat bij jou......en ook bij mij!!

Toedeloedie, 10e of was het nou Kroot???

  Pieter-k | 06-04-2005 | 21:16 uur Reageer op dit bericht
Iedere deskundige/deskundigheid/advies is welkom. Dus ik ben zeker geinteresseerd in het E-mailadres van Jeroen.
Op de korte termijn kan ik weinig gegevens achterhalen (afgezien van dingen die ik al gemeld heb). Na 15 juni heb ik de sleutel en kunnen we tot in detail uitzoeken wat wel en niet handig is. Wellicht zouden we dan gezamelijk eens even kunnen overleggen c.q. een plannetje kunnen maken!

Voor de volledigheid nog even een foto'tje van de bijbehorende boilers, het zijn die oranje tonnetjes op de achtergrond!


Dit bericht is gewijzigd door Pieter-k op 06-04-2005 @ 21:25

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's