| Motorrijder heeft grotere kans op fataal ongeval
ENSCHEDE - Motorrijders hebben negentien keer meer kans
betrokken te raken bij een dodelijk ongeval dan een
automobilist, en 25 keer meer kans gewond in het ziekenhuis te
komen. Dat concludeert de provincie Overijssel na eigen
onderzoek naar ongevallen met motorrijders tussen 1999 en
2003.
Er werden 2011 zulke ongelukken geregistreerd. Er vielen 34
doden en 420 gewonden. De meeste ongevallen met motoren
gebeuren binnen de bebouwde kom. Maar er vallen relatief meer
slachtoffers buiten de bebouwde kom, vooral op kruispunten en
T-kruisingen.
Relatief vaak botst een motor op een auto, of andersom, maar er
vinden ook naar verhouding veel ongevallen plaats waarbij de
motorrijder de macht over het stuur verliest.
De meest voorkomende toedrachten van ongevallen binnen de
bebouwde kom zijn; geen voorrang verlenen, onvoldoende
afstand bewaren, geen doorgang verlenen en de macht over het
stuur verliezen.
Buiten de bebouwde kom zijn de meest voorkomende oorzaken
de macht over het stuur verliezen (verreweg de belangrijkste
oorzaak), maar ook slipongevallen door bijvoorbeeld olie op het
wegdek, zowel op rechte stukken als in bochten.
In totaal tien ongevallen waren er waarbij de motorrijder tegen
een vangrail of bermbeveiliging botste.
De meeste ongevallen vinden plaats in juni. Recreatieve
motorrijders, die weinig kilometers per jaar maken en met mooi
weer de weg op gaan, lopen de meeste risico’s. Van de
bestuurders die bij ongevallen betrokken waren was 93 procent
man en zeven procent vrouw. Dertig procent van de bestuurders
zit in de leeftijdscategorie 40-60 jaar.
De locaties van ongevallen met motoren in Overijssel zijn in
kaart gebracht. Eerder dit jaar vond een schouw plaats met
motororganisaties als MAG en KNMV langs de Overijsselse
provinciale wegen. Daarbij viel onder meer een doorkijk op
tussen Vroomshoop en Daarlerveen, die de motorrijder op het
verkeerde been zet. De provincie wil hier een vooraanduiding
aanbrengen.
|