Prima toekomst voor Aprilia

PERSBERICHT:

· fameus Italiaans motormerk aan vooravond indrukwekkende opmars
· 18 nieuwe modellen, vernieuwende technologie en investeringen van ruim € 100 miljoen
· terugkeer in Superbike racing
· Aprilia naar Amerika

Tijdens de Europese introductie van de fonkelnieuwe Aprilia Tuono 1000 R in Italië heeft Leo Francesco Mercanti, directeur van Aprilia, de plannen van het fameuze Italiaanse motormerk voor de nabije toekomst ontvouwd. Daarbij werd duidelijk dat moedermaatschappij Piaggio grootse plannen heeft met Aprilia. "Dit moment is van extreem groot belang," aldus de gedreven voorman van Aprilia. "Onze nieuwe Tuono 1000 R markeert de flitsende herstart van Aprilia voor een gezonde toekomst, waarbij veel nieuwe modellen het licht zullen zien en nieuwe technologieën zullen worden ontwikkeld. Al onze activiteiten zullen gestoeld zijn op wellicht het meest belangrijke kenmerk van Aprilia: de onderscheidende merkeigenschappen ten opzichte van de concurrentie."
Aprilia, dat in de internationale motorfietswereld een geheel eigen positie inneemt, zal in 2008 dan ook terugkeren in de belangrijke Superbike raceklasse.

Aprilia kernwaarden
Mercanti, die in 1982 in dienst trad van Aprilia, maakte vanaf het begin de groei van Aprilia mee. Bij zijn aantreden produceerde het Italiaanse merk ruim 7.000 motorfietsen per jaar. In 2001 ging de huidige Aprilia CEO de gelederen van Piaggio versterken, om aan het begin van dit jaar weer terug te keren naar zijn favoriete merk. Het merk dat in december 2004 met Moto Guzzi in eigendom was verworven door de Piaggio Group. Mercanti werd, gemotiveerd door de Aprilia Group Chairman Roberto Colaninno en de CEO Rocco Sabelli, een ‘man with a mission’.
"Ik kwam na vier jaar terug bij een bedrijf dat een extreem moeilijke periode achter de rug had. Maar ik ontdekte ook dat de kernwaarden van Aprilia nog onverminderd in tact waren. Passie, vakmanschap en een krachtige mengeling van liefde voor het product, technische vaardigheden en de wil om te winnen," aldus Mercanti.

Onder leiding van Mercanti werd direct gestart met de ontwikkeling van het merk. Nieuwe projecten werden opgestart, zoals het ontwerpen van nieuwe modellen en nieuwe motoren. Daarnaast kwamen de zorg en de aandacht voor de klant centraal te staan. "Wij zullen innovatie combineren met een gedisciplineerde focus op de processen, de serviceverlening en de kostenbewaking. Op die manier zullen wij competitiever worden en weer winstgevend," verklaart Mercanti.
Aprilia heeft tot 2008 12 nieuwe types motoren in de pijplijn. Daarnaast zal een zestal nieuwe scooters worden uitgebracht. Daarvoor zal Aprilia ook nieuwe motoren ontwikkelen, tweecilinders van 750 cm3 tot 1200 cm3 en een compleet nieuwe reeks 1000 cm3 motoren. De toekomstplannen, met daarbij ook de introductie van Aprilia op de Amerikaanse markt, zal ruim 100 miljoen euro vergen.

Piaggio Group
Dankzij de ondersteuning van de Piaggio Group is Aprilia verzekerd van de noodzakelijke resources, zoals financiële draagkracht, technologische vaardigheden en de infrastructuur. De basis voor de herstart wordt gevormd door:
· financieel herstel
· Aprilia’s eigen merkidentiteit, gewaarborgd door de Aprilia Group strategie (het hoofdkantoor, het R&D centrum en de raceafdeling van Aprilia blijven in Noale en de fabriek in Scorzè)
· investeringscapaciteit
· strategische continuïteit op het gebied van productontwikkeling en motorsport
· een internationale visie

Volgens Mercanti is Aprilia een nieuwe onderneming geworden, die efficiënt, goed georganiseerd en enthousiast is. "Wij hebben nu de noodzakelijke infrastructuur en processen, waardoor wij de enige producent in Europa zijn, die de gehele markt van scooters en motorfietsen bestrijkt van 50 tot 1000 cm3. Met producten die zowel origineel als geavanceerd, prestatiegericht en onderscheidend zijn. Wij zullen op de internationale racecircuits en off-roadtracks deelnemen aan belangrijke wedstrijden, waardoor wij dichter bij onze klanten zullen staan."
Aprilia wil dan ook met een sterk team terugkeren in de belangrijke World Superbike raceserie.

Piaggio chairman Roberto Colaninno
Volgens Piaggio chairman Roberto Colaninno is de nieuwe Tuono 1000 R een buitengewoon product en een stap voorwaarts in de Italiaanse motorfietsindustrie. "Wij zijn heel optimistisch over Aprilia, want wij zien al heel positieve resultaten en met dit nieuwe model verschijnt er een motorfiets op de markt in de echte traditie van Italië: supersportief en prachtig vormgegeven."
Aprilia zal tegen het eind van dit jaar 110.000 motorfietsen hebben geproduceerd, 10% meer dan in 2004. De productie is sinds september vorig jaar met 17% toegenomen en de omzet steeg met 8%. Maar nog belangrijker is dat Aprilia haar boekhouding in balans heeft gebracht waardoor er geen externe financiële injecties meer nodig zijn. Eind 2006 zal Aprilia dan ook volledig hersteld zijn.
"Zowel Aprilia als Piaggio heeft de gestelde verkoopdoelstelling gerealiseerd," aldus Colaninno, "maar het belangrijkste is dat wij enkele zeer bijzondere producten hebben uitgebracht. En volgend jaar augustus zal Piaggio naar de beurs gaan. De groep heeft nu een omzet van €1,5 miljard en een personeelsbestand van 7.000 medewerkers. Piaggio is een belangrijke, Italiaanse groep geworden die op wereldniveau de concurrentie aan kan, gebaseerd op typisch Italiaanse vormgeving, creativiteit en technologie," volgens Mr. Colaninno. "Onze concurrenten kijken inmiddels met respect naar ons, en dat is heel anders dan een paar jaar geleden.

Nederland
De Nederlandse Aprilia importeur toont zich uiterst verheugd over de positieve ontwikkelingen. Camiel van Berkesteijn, Country Manager van Aprilia voor ons land: "De nieuwe Tuono is een duidelijk voorbeeld van het imago waar Aprilia voor staat: compromisloos, onderscheidend, technisch hoogstaand en met een geheel eigen vormgeving. Daarnaast zullen wij met nieuwe producten nieuwe doelgroepen aanspreken, te beginnen met de RXV en de SXV. Aprilia is er klaar voor om de technologische, industriële en motorsport uitdagingen aan te gaan. Een dynamisch Aprilia dat geen compromis zal sluiten en een unieke positie op de markt inneemt, en zal blijven innemen. Aprilia is een hightech bedrijf dat er gedisciplineerd naar streeft haar programma’s en projecten succesvol af te ronden. Wij zien de toekomst van Aprilia, ook in Nederland, met veel vertrouwen tegemoet."




Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's