Verkeersboetes verhogingen 2006

Per 1 januari 2006 worden de boetes fors verhoogd, sommige boetes heel fors; één enkele wordt verlaagd. De standaard boetes van €65 worden verhoogd naar €75 en die van €95 worden verhoogd naar €130. Volgens het inflatiecijfer zullen we maar zeggen. Wat voorbeelden.

Snelheidsoverschrijding binnen de bebouwde kom voor motorvoertuigen zonder aanhanger.
Voor bromfietsen en snorfietsen worden de boetes op gelijk niveau gebracht.

– met 4 km/h , €16
– met 5 km/h , €20
– met 6 km/h , €23
– met 7 km/h , €27
– met 8 km/h , €30
– met 9 km/h , €34
– met 10 km/h , €39
– met 11 km/h , €43
– met 12 km/h , €48
– met 13 km/h , €53
– met 14 km/h , €58
– met 15 km/h , €63
– met 16 km/h , € 69
– met 17 km/h , €75
– met 18 km/h , €81
– met 19 km/h , €87
– met 20 km/h , €93
– met 21 km/h , €100
– met 22 km/h , €107
– met 23 km/h , €114
– met 24 km/h , €121
– met 25 km/h , €129
– met 26 km/h , €137
– met 27 km/h , €145
– met 28 km/h , €153
– met 29 km/h , €161
– met 30 km/h , €170

R 303 a: als bestuurder van een voertuig niet zoveel mogelijk rechts houden op een andere weg dan autoweg of autosnelweg , €130

R 326 als bestuurder niet links inhalen , €130

R 328 als bestuurder een voertuig inhalen vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats , €200

R 402 a als bestuurder op een gehandicaptenparkeerplaats parkeren anders dan met een gehandicaptenvoertuig , €130

behoudens in noodgevallen als weggebruiker op een auto(snel)weg
R 465 a, R 472 a – over de vluchtstrook of vluchthaven rijden , €200

R 482 als bestuurder een voetganger, die op een voetgangersoversteekplaats oversteekt of kennelijk op het punt staat over te steken, niet voor laten gaan , €130

R 545 als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vast houden (geldt niet voor snorfietsen) , €130

R 602 als weggebruiker niet stoppen voor rood licht bij een driekleurig verkeerslicht , €130

R 616 a als bestuurder de doorgetrokken streep tussen rijstroken dan wel op paden met verkeer in beide richtingen naar links overschrijden , €130

R 616 b als bestuurder zich bevinden links van de doorgetrokken streep tussen rijstroken dan wel op paden met verkeer in beide richtingen , €130

Bron: Staatscourant


Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (31)

  voorbijgan | 17-11-2005 | 10:44 uur Reageer op dit bericht
Dat word goed uitkijken dus, niet alleen bij te hard rijden maar ook bij het paseren van een file over de doorgetrokken witte streep, wat officieel niet mag.

Here I am

  d-exit | 17-11-2005 | 10:46 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 met 30 km/h , €170


Naast de snelheidsmeter zou er op de motor ook een boetemeter moeten zitten, als je 80 Km/u in de bebouwde kom rijdt staat die dan op €170.

Rijd je nu meer dan 50 Km te hard, dat staat er Rijbewijs In Gevaar.

I've got a silvermachine.....

  braschil | 17-11-2005 | 17:35 uur Reageer op dit bericht
Ja of je moet "geluk" hebben dat je een schappelijke agent treft die(nadat je hem met 250 km p/u voorbij bent gereden)eerlijk toegeeft dat hij de exacte snelheid niet kon vaststellen omdat hij bij de 220 km p/u moest afhaken en daarom het"maar" op 169 km p/u houdt.
Was overigens op lange rechte snelweg om 5 uur s'morgens op snelweg had hem niet eens gezien ja zag wel 2 motors rijden maar had niet gezien dat ene politiemotor was. Was het stoplicht nu niet op rood gesprongen dan had ik er nooit iets van geweten nu dus wel want nu stond hij ineens naast me. Ik nog onschuldig kijken en hand opsteken maar bleek dus dat ik hem had ingehaald en hij vergeefs had proberen aan te klampen. De opmerking dat zijn teller waarschijnlijk niet helemaal in orde was kon hij niet waarderen maar goed ik zijn opmerking ook niet zo met zijn "vliegbrevet".
Resultaat voor 169 km p/u een boete van €300,00
was op 12 juni dit jaar. Overigens wordt ik nu gedagvaard wegens te laat betalen een gewone verhoging van de boete (zoals gebruikelijk) is dus niet van toepassing blijkbaar in dit soort gevallen. Nou ben benieuwd hoeveel het nu gaat worden cry


Met vriendelijke groeten,Braschil

  braschil | 17-11-2005 | 17:38 uur Reageer op dit bericht
"om 5 uur s'morgens op ZONDAG" moest het zijn overigens tlyp floutje:-)

Met vriendelijke groeten,Braschil

  braschil | 17-11-2005 | 17:47 uur Reageer op dit bericht
Heb even andere boete opgezocht voor vergelijking deze is van 12 juni 2004(weer 12 juni,voortaan niet meer rijden op die datum cry)
en betreft een overschrijding max. snelheid binnen de bebouwde kom met 31 t/m 35 km/h en bedroeg oorspronkelijk € 250,00 (is inmiddels € 312,00 is namelijk een groeiboete :-))
Wat de hoogte betreft zijn de boetes dus in dat opzicht niet omhoog gegaan in vergelijking met vorig jaar.
Nou zie het zonnig in als ik binnenkort gedagvaard wordt samen met nog wat"kleine"schoonheidsfoutjes zie ik de bui al hangen sad

Met vriendelijke groeten,Braschil

  oord | 17-11-2005 | 19:41 uur Reageer op dit bericht
Het zal wel slecht gaan met de economie, dat ze de plezierbelasting weer verhogen...toch??
Of zouden die Melkert ambtenaren toch wat teveel op de loonkosten drukken?
Ik heb liever dat ze gewoon een uitkering trekken en niet met bezigheidstherapie-resultaten het plezier van de burger gaan naaien.
Het wordt zo langzamerhand tijd voor chaos. Dan zien we wie blijven rijden...

Greetz, siemen@oord.info


  d-exit | 17-11-2005 | 19:55 uur Reageer op dit bericht
Dure hobby Braschil.

I've got a silvermachine.....

  Malido | 18-11-2005 | 00:24 uur Reageer op dit bericht
**** a duck. Inderdaad forse verhoging. Ach ja we wonen helaas in een van de duurste lander (qua boetes) van europa. Daar is deze regering erg trots op. De ene kant zijn ze gul ivm verkiezingen.aan de andere kant wordt je genaaid bij het leven. Door rood lict, met GSM bellen, zijn wel erg overdreven vind ik.

Ik haat regen!!!

salut..Malido

  chr1s | 24-11-2005 | 15:38 uur Reageer op dit bericht
Wat een f***ing hoge bedragen.
Heb recent ook een binnen gehad van 465 euros.
Reed 115 waar 50, was een weg naar een tunnel toe.
Zekers geen gevaarlijke aktie, alleen maar recht door rijden.
Kortom 65 km te hard is dus 465 euro.
Hoezo een groeiboete...... walgelijk.

  happyVFR | 24-11-2005 | 16:05 uur Reageer op dit bericht
Maare...je weet toch dat je niet zo hard mag??

Ben terug!!!! (onder een andere naam)

  Marlene | 24-11-2005 | 17:20 uur Reageer op dit bericht
Tja, ik weet het niet hoor....
Nou wil ik echt niet roomser dan de paus lijken,
maar jullie maken je druk om dingen die je
vrij goed zelf kan voorkomen.

Je kan ook handsfree bellen in de auto,
je kan ook maar iets te hard rijden,
scheelt een hoop euro's en een hoop ergernis!!

Draco dormiens nunquam titillandus

  risk | 25-11-2005 | 00:45 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Tja, ik weet het niet hoor.... Nou wil ik echt niet roomser dan de paus lijken, maar jullie maken je druk om dingen die je vrij goed zelf kan voorkomen.

Je kan ook handsfree bellen in de auto,
je kan ook maar iets te hard rijden,
scheelt een hoop euro's en een hoop ergernis!!







1 van de weinige en zinvolle reactie's


gr Remko

  AnneMarie | 25-11-2005 | 10:55 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Door rood licht, met GSM bellen, zijn wel erg overdreven vind ik.
Uhhh..wat is ongevalsoorzaak nummer 1 bij kruisingen met stoplichten??? Mijn mening is dat iedereen die gesnapt wordt op door rood rijden zijn rijbewijs meteen mag inleveren!


--
Bye bye, AnneMarie

  happyVFR | 25-11-2005 | 11:05 uur Reageer op dit bericht
Nou, nou....niet meteen overdrijven he?

Tis mij ook wel eens gebeurd dat ik door rood reed, wat totaal niet de bedoeling was, maar het gebeurde wel. Het was geen gevaarlijke situatie, maar om dan meteen je rijbewijs in te leveren vind ik een beetje overdreven.

Ben terug!!!! (onder een andere naam)

  AnneMarie | 25-11-2005 | 11:48 uur Reageer op dit bericht
Okee, ik reageerde misschien wat impulsief...
Ik doelde meer op de mensen die een oranje licht zien en extra gas geven om er nog doorheen te kunnen vliegen, de mensen die zo hard aan komen rijden dat ze niet meer kunnen stoppen voor rood...
Gebeurt me eigenlijk wel dagelijks op weg naar mijn werk bij 2 tot 3 verkeerslichten. Plekken waar je 50 of 70 mag, mensen die daar met 100+ komen aanzeilen. Die mogen ze van mij trouwens ook meteen opsluiten en op water en brood zetten.
Levensgevaarlijk, er zal maar net een fietser aan het oversteken zijn. Je kunt je zeker wel een voorstelling doen hoe dat eruit komt te zien... sad



--
Bye bye, AnneMarie

  JanB | 25-11-2005 | 12:22 uur Reageer op dit bericht
Toch vind ik de aandacht, die bepaalde overtredingen in het verkeer in de loop der jaren hebben gekregen, wat érg geforceerd aan doen.

Te hard rijden mag niet, dat weten we. Maar het verschil in bestraffing tussen bv. te hard rijden en de lagere werkelijke straffen voor bv. diefstal of mishandeling is toch wel érg scheef gegroeid.
Ook de kreten als "wegpiraat" of "verkeerscrimineel" vind ik behoorlijk "over the top".

In de loop der jaren zijn we er aan gewend geraakt dat een paar millimetertjes meer gas je onmiddellijk tot een crimineel maakt. Ook de pers (onder het motto: man bijt hond brengt nu eenmaal geld op....)heeft flink meegewerkt aan deze "hype".



Dit bericht is gewijzigd door JanB op 25-11-2005 @ 12:27

  happyVFR | 25-11-2005 | 13:40 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 In de loop der jaren zijn we er aan gewend geraakt dat een paar millimetertjes meer gas je onmiddellijk tot een crimineel maakt. Ook de pers (onder het motto: man bijt hond brengt nu eenmaal geld op....)heeft flink meegewerkt aan deze "hype".
Ach joh, moet je eens als roker proberen een normaal leven te lijden dat kan toch ook niet meer.
Het is gewoon een nieuwe trent om totaal geen respect meer voor elkaar te hebben.....het is ikke ikke ikke en de rest kan stikken.

Ben terug!!!! (onder een andere naam)

  nachtuiltj | 25-11-2005 | 21:12 uur Reageer op dit bericht
Dat er regels zijn...tuurlijk...
Dat we het er niet mee eens zijn...is ons goed recht...ook ik denk vaak dat wij als burgers betutteld worden alsof we geen verstand hebben...
Maar het goed praten dat je als een dwaas over de openbare weg jaagt en commentaar leveren als je daar dan voor bekeurd wordt..daar houdt mijn begrip op....
Vooral doorgaan met het racen op de weg...er vooral ook zeer trots op zijn!
Ik rij wel weer achter de zwarte rouwstoet aan...
enig idee hoeveel zeer DAT doet?
Daar kan geen boete tegen op!!!
Klinkt dit scherp?
Dan is dat ook zo bedoeld....

Love is in the " R"

  nachtuiltj | 25-11-2005 | 21:12 uur Reageer op dit bericht
Dat er regels zijn...tuurlijk...
Dat we het er niet mee eens zijn...is ons goed recht...ook ik denk vaak dat wij als burgers betutteld worden alsof we geen verstand hebben...
Maar het goed praten dat je als een dwaas over de openbare weg jaagt en commentaar leveren als je daar dan voor bekeurd wordt..daar houdt mijn begrip op....
Vooral doorgaan met het racen op de weg...er vooral ook zeer trots op zijn!
Ik rij wel weer achter de zwarte rouwstoet aan...
enig idee hoeveel zeer DAT doet?
Daar kan geen boete tegen op!!!
Klinkt dit scherp?
Dan is dat ook zo bedoeld....

Love is in the " R"

  VX800 | 25-11-2005 | 21:46 uur Reageer op dit bericht
Ik ben het helemaal met Nachtuiltje eens.

met de vriendelijke groeten vanuit het Brabantse,

Jos

  nachtuiltj | 25-11-2005 | 21:47 uur Reageer op dit bericht
En omdat het me zo aan het hart gaat , druk ik ook nog eens een keer te vaak op hetzelfde knopje...smile

Love is in the " R"

  JanB | 26-11-2005 | 00:43 uur Reageer op dit bericht
"Maar het goed praten dat je als een dwaas over de openbare weg jaagt en commentaar leveren als je daar dan voor bekeurd wordt..daar houdt mijn begrip op...."

Da's mooi.... Maar geloof je nu écht dat iedereen die te hard rijdt dan ook meteen jouw "wegpiraat" is? Kennelijk wel..... en ben je samen met alle andere sukkels gevallen voor de propagandamachine.....
Er is een HELE grote categorie die niet onder de categorie "wegpiraat" vallen. Dat is zelfs de meerderheid. Over die groep praten we dus. Het is DIE groep die de échte bedragen binnenbrengt voor onze overheid. Die groep bestaat merendeels uit de gemiddelde Jan L*l die van z'n werk thuis komt en even niet op de stand van het gaspedaal heeft gelet......en daarvoor mag boeten met idioot hoge straffen.

Ik heb er geen moeite mee dat die mafkees die elke dag allerlei regels aan z'n laars lapt, daarvoor de rekening betaalt. Maar om nu meteen maar iedereen over díe kam te scheren?????


  Smurfke | 26-11-2005 | 09:23 uur Reageer op dit bericht
Ben het volledig net ONS UILTJE eens =)=)=)=)=)



















En alleen maar omdat ze het zo mooi en realistisch kan bekijken en verwoorden.

Wat er ook gebeurd,het zal nooit meer het zelfde zijn op BN

  Jerna | 26-11-2005 | 14:30 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 "Maar het goed praten dat je als een dwaas over de openbare weg jaagt en commentaar leveren als je daar dan voor bekeurd wordt..daar houdt mijn begrip op...." Da's mooi.... Maar geloof je nu écht dat iedereen die te hard rijdt dan ook meteen jouw "wegpiraat" is? Kennelijk wel..... en ben je samen met alle andere sukkels gevallen voor de propagandamachine.....



Heel netjes van je om Uiltje meteen voor sukkel uit te maken...

Heb je bovenstaande discussie eigenlijk wel goed gevolgd? Er wordt gereageerd op een aantal reacties waaronder die van iemand die aangeeft dat ie 250 km/u heeft gereden en dat eigenlijk helemaal niet te snel vond en iemand die 65 km/u :exclaim: te snel reed waar je 50 mag en die dat niet gevaarlijk vindt...

We hebben het hier niet over 10 km/u te snel, maar wel over ietsjes meer. Als we het dan nog steeds niet over dwaas of wegpiraat mogen hebben ben ik wel lerg nieuwsgierig wat jij dan precies onder wegpiraat verstaat?

Persoonlijk zou ik er een voorstander van zijn dat je tot een overschrijding van bijvoorbeeld 10 km/u geen boete geldt, maar dat daarboven de boetes wel direct veel hoger zijn. Dan hoef je niet steeds je kmteller in de gaten te houden om niet met een paar km te snel te worden bekeurd (levert vaak juist gevaarlijker verkeersgedrag op).

-edit- tiepvautje hersteld


--

Groetjes van de enige echte TFB.


Dit bericht is gewijzigd door Jerna op 26-11-2005 @ 17:38

  JanB | 26-11-2005 | 17:49 uur Reageer op dit bericht
Heb jij het begin van dit topic eigenlijk wel gelezen? Volgens mij ging dat over snelheid in het algemeen en het (opnieuw) ophogen van de boetes.

Zodra snelheid ter sprake komt, worden meteen de excessen van stal gehaald, alsof dat het enige is dat er gebeurt.
Zoals ik al eerder heb gezegd, gaat het de overheid niet om die excessen, maar om de inhoud van de portemonnaie van Jan met de pet....

En inderdaad, als je dát niet door hebt en alleen de kreet "wegpiraten" napapegaait, dan behoor je wat mij betreft tot de sukkels.....

JIJ hebt het misschien niet over 10 km/u te hard, maar de overheid heeft het daar wel degelijk over. Kijk maar op het lijstje....Dat brengt namelijk heel wat meer geld in het laatje voor onze dieven in Den Haag als het beboeten van de échte wegpiraten.....

Ik praat 65 km te hard niet goed, net zo min als die 250. Maar uiteindelijk zijn dát de uitzonderingen. Helaas praten we alleen over dat soort excessen en vinden het intussen prima dat de overheid, ook weer gebaseerd op diezelfde excessen, ons aan alle kanten tilt.....

We vinden het ook prima dat langs steeds meer wegen gigantische bedragen worden uitgegeven voor flitspalen en trajectcontroles. Intussen worden de files steeds langer en het wegdek steeds slechter....
Maar uiteraard begrijp ik het wel..... die wegpiraat met z'n 10 km. te hard is belangrijker dan bv. de aanpak van criminaliteit, om maar een dwarsstraat te noemen....



  Jerna | 26-11-2005 | 20:29 uur Reageer op dit bericht
Hmmm, wie begon hier eigenlijk over wegpiraten?


--
Groetjes van de enige echte TFB.

  Smurfke | 26-11-2005 | 21:01 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Hmmm, wie begon hier eigenlijk over wegpiraten?
=)=)=)=)=)=)=)
Wat er ook gebeurd,het zal nooit meer het zelfde zijn op BN



Dit bericht is gewijzigd door Smurfke op 26-11-2005 @ 21:03

  risk | 26-11-2005 | 21:20 uur Reageer op dit bericht
Lezen valt een hoop mensen schijnbaar niet mee!!!

De kleinere snelheids overtredingen worden goedkoper..............





Hoe definieer je Sukkel eigenlijk??


gr Remko

  voorbijgan | 26-11-2005 | 21:55 uur Reageer op dit bericht
Met eenhamer in de hand ziet alles er snel uit als een spijker :-)

Here I am

  braschil | 07-12-2005 | 03:13 uur Reageer op dit bericht
We zijn het allemaal met nachtuiltje eens mooi hoor. Alleen ik vind het waarschijnlijk een schijnheilig praatje want je maakt mij niet wijs(ook al zal ik daar wel van iedereen commentaar op krijgen)dat nachtuiltje met haar yzfR love is in the"R" nog nooit eens flink over de maximum snelheid is gegaan. En ok die 250 km/h was misschien wel beetje veel over de maximum snelheid maar dat was dan ook om 5 uur smorgens op zondag op een snelweg die de eerste 100 km geen bocht maakt en ja dan is voor mij het moment om eens even de gashendel open te draaien en te kijken wat erin zit. Nou schiet mij maar lek of neem me rijbewijs maar af of zet me op water en brood en wat nog meer van die suggesties maar ik rijd niet voor niets een snelle motor anders kan ik net zo goed een suzuki 250gn gaan rijden waarbij je op de tank moet gaan liggen om de 130 te halen wat dus gelijk een suggestie is in de richting van nachtuiltje ik bedoel maar waarom een yzf"R" als je toch niet boven de 50 of 120 km/h komt? En ik ben heus geen "wegpiraat" in de zin van roekeloos rijgedrag waarmee je anderen in gevaar brengt maar als er geen kip op de weg zit dan ga ik "voluit" en als ik dat niet zou kunnen heb ik de laatste dag motor gereden. Daarnaast vind ik alle reacties hierboven met de ene een nog snellere motor als de andere en dan roepen dat het zo schandalig is gewoon schijnheilig.
Start maar een topic over wat nu eigenlijk sneller is een auto of een motorfiets om maar een voorbeeld te geven en kijk dan eens wat een reacties er komen en als je goed leest kom je dan misschien wel dezelfde namen tegen als van die personen die nu zo fel tegen de "wegpiraat" uitvaren....


Met vriendelijke groeten,Braschil

  Jerna | 07-12-2005 | 07:47 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 maar waarom een yzf"R" als je toch niet boven de 50 of 120 km/h komt?

Kijk jij hebt er verstand van. Daar hou ik wel van. Kan de politie hier niet op gaan controleren? En dan meteen de motorfiets inbeslag nemen als er met een "R" niet boven de maximum snelheid wordt gereden!


--
Groetjes van de enige echte TFB.

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's