ANWB onderzoekt onduidelijke verkeerssituaties

Te hoge verkeersdrempels, te smalle fietspaden of onduidelijke lijnen op het wegdek. 30 procent van de verkeerssituaties in Nederland is onduidelijk voor de weggebruiker. De ANWB gaat inventariseren hoe dergelijke verkeerssituaties tot stand komen en kunnen worden verbeterd en voorkomen.
Bij de ANWB zijn met name veel klachten binnengekomen over te steile of onlogisch geplaatste drempels. Ondanks een breed gedragen overeenstemming over ontwerprichtlijnen voor drempels en andere verkeersvoorzieningen (uitritten, plateaus en rotondes) wordt er toch nog vaak afgeweken van richtlijnen.


De ANWB wil nu achterhalen waarom dit gebeurt en zal tijdens de Verkeerstechnische Leergangen op dinsdag 22 november 600 verkeerskundigen vragen een enquĂȘte in te vullen. Deze verkeerskundigen zijn veelal werkzaam bij gemeenten, provincies en de politie en kunnen vanuit de praktijk een oordeel geven. Afhankelijk van de resultaten zal de ANWB de knelpunten vaststellen en voorstellen doen voor verbetering.

www.anwb.nl

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (6)

  welkom | 29-11-2005 | 14:20 uur Reageer op dit bericht
Vreemd iedere keer weer die diskussie over te hoge verkeersdrempels. Zelf woon ik in de binnenstad met verkeersdrempels, twee op een afstand van ongeveer 150 meter. Nog steeds wordt er tussengas gegeven. Veel te hard gereden dus door een woonstraat met kinderen. Iets verder op ligt een steilere straat uit/inrit. Verlaagde!; bmw's, Opels, Volkswagens, Mercedes, etc. maken daar bij te hard rijden flink wat krassen. "Zonde van het wegdek". Deze bulten worden dus wel met respect behandeld en de laagvliegers gaan er wel stapvoets over. Als de koektrommel op wielen geschaad wordt is dat blijkbaar het enige wat helpt. Voor/door een fatsoenlijk verbaal argument zoals; geluidoverlast, gevaar voor kinderen, woonbuurt, gaan deze sportieve types echt niet beschaafder = langzamer rijden. Dat de ANWB zich iedere keer weer leent om op de argumenten van = te steil, te hoog = in te gaan is voor mij voldoende reden geweest mijn lidmaatschap op te zeggen. Steiler en hoger zou de uitkomst van het onderzoek mogen zijn....

zoals steeds Welkom

  Pilot | 29-11-2005 | 16:09 uur Reageer op dit bericht
Ben het niet helemaal eens met je reaktie Welkom.
Ik ken een aantal drempels, een in Vogelenzang en een paar in Amsterdam waar je zelfs als je er stapvoets overheen gaat toch nog "aan de grond" slaat.

Bij een specifieke in Amsterdam kun je dit voorkomen door er diagonaal overheen te gaan (nog steeds stapvoets) wat nou ook niet echt bijdraagt aan de veiligheid.

Voor de rest geef ik je gelijk, dat gassen tussen kort na elkaar gelegen drempels is behoorlijk irritant.

Om je lidmaatschap van de ANWB op te zeggen omdat ze zich in willen zetten om te kijken of er wellicht inderdaad drempels zijn die te hoog zijn (en die zijn er echt) vind ik wel heel erg kort door de bocht!

Never put off till tomorrow what you can avoid altogether.

Pilot

  AnneMarie | 29-11-2005 | 17:42 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Steiler en hoger zou de uitkomst van het onderzoek mogen zijn...

Stel, je hebt 112 gebeld en er moet met spoed een ambulance komen voor vrouw/vriendin/zoon/dochter/vriend/etc... de 15 minuten zijn om en ze zijn er nog niet...Wedden dat jij boos wordt?

Klagen bij de ambulancedienst: dit kan toch niet! Iedere burger moet toch binnen 15 minuten vanaf melding een ambulance voor de deur hebben staan?

Echter, de meldkamer heeft 6 minuten nodig voor het uitvragen en adresgegevens dus reken maar uit wat voor korte tijd wij als ambulancebemanning hebben om ter plaatse te komen. Die 15 minuten, vergeet het maar: drempels, rotondes en al die andere "verkeersremmende maatregelen" zorgen ervoor dat een ambulance een langere aanrijtijd nodig heeft (of welke andere hulpdienst dan ook).

Nog een situatie:
Je ligt achterin een ambulance met een dreigende dwarsleasie of dusdanig rugletsel dat je wel snel maar toch ook weer voorzichtig naar het ziekenhuis moet. Hoe groot is de kans dat je blijvend letsel overhoud door die hoge drempels? En als je dan in je rolstoeltje zit, met krukken loopt of wat je er dan aan over mag houden, ben je dan nog steeds zo positief over hogere en steilere drempels?



--
Bye bye, AnneMarie

  happyVFR | 30-11-2005 | 08:58 uur Reageer op dit bericht
Hoe kom jij aan die wijsheid, rij jij een ambulance ofzo?=)=)=)

Ben terug!!!! (onder een andere naam)

  VfrRider | 30-11-2005 | 19:49 uur Reageer op dit bericht
het beste is om alle drempels te verwijderen ;-)

en gas erop ;-)

*** Go with the Flow ***
have fun and drive safe



  ledo | 01-12-2005 | 09:08 uur Reageer op dit bericht
oplossing 1 : borden met snelheidsbeperking en dan wel af en toe met de lasergun controleren.
2 : Als het echt niet harder mag ergens, dan een korte trajectcontrole.
Het spul is al uitgevonden, dus zo duur hoeft dat niet meer te zijn nu.

30 in een dorp is soms wel erg langzaam, 40 moet kunnen op sommige stukken.

Versmallingen is ook niet echt een oplossing, dan racen ze erom .....wie er het eerste is !



Groet, Leen

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's