De BOVAG-afdeling Verkeersopleidingen Associatie Nederland (VAN) gaat rijscholen aanpakken die in reclame-uitingen lestarieven publiceren waarbij niet vermeld wordt dat het om een lesduur gaat van minder dan zestig minuten. VAN wil aan deze onduidelijke en vaak zelfs misleidende voorlichting aan de consument een einde maken.
Deze onvolledige informatie is niet alleen nadelig voor consumenten, maar leidt ook tot concurrentievervalsing. Rijscholen die proberen met een kunstmatig laag tarief leerlingen te werven, benadelen immers rijschoolhouders die hun tarief in combinatie met de lesduur wel op de juiste wijze aangeven.
VAN heeft daarom juridisch laten onderzoeken of rijscholen, op grond van de Nederlandse reclamecode en het Burgerlijk Wetboek, in reclame-uitingen een lestarief mogen publiceren zonder dat daarbij vermeld wordt dat het om een rijles van minder dan zestig minuten gaat.
Dat mogen zij niet. Tariefvermelding moet transparant zijn, want de consument heeft er recht op te weten wat hij of zij voor een bepaald aanbod krijgt. Gaat het dus om een tarief gebaseerd op een lesduur van minder dan zestig minuten, dan moet dit ook glashelder in de reclame-uiting worden vermeld. Ook vermelding in een advertentie van een * (sterretje) met de opmerking 'vraag naar onze voorwaarden' kan niet door de beugel, als daarmee wordt geprobeerd duidelijke publicatie van de lesduur bewust te vermijden.
Bron: Bovag