Toekomst motorrijden staat op het spel

De Motorrijders Actie Groep (MAG), belangenvereniging voor motorrijders, is fel tegen de door de Europese Commissie voorgestelde rijbewijsrichtlijn waarin onder meer vastgelegd is dat motorrijders pas vanaf hun 24e direct op een motor met een vermogen van meer dan 35 kW mogen rijden.

De Europese Commissie is van mening dat het de verkeersveiligheid ten goede komt wanneer mensen op latere leeftijd beginnen aan zwaardere motorfietsen, terwijl de MAG van mening is dat de huidige leeftijd van
21 jaar al te hoog is. Naar mening van de MAG is rijervaring belangrijker voor verkeersveilig gedrag dan het leeftijdsverschil tussen een 21- en een 24-jarige. Dat verkeersveiligheid op de politieke agenda staat is begrijpelijk, maar de MAG weigert te accepteren dat anti-motormaatregelen worden genomen op basis van een subjectieve en eenzijdige uitleg van ongevalscijfers, zonder naar de oorzaken te kijken. Uit ieder onderzoek blijkt tenslotte steeds weer hetzelfde: de grootste doodsoorzaak onder motorrijders is nog steeds de auto.

Niet alleen wordt de keuzevrijheid voor beginnende motorrijders met deze richtlijn nog verder beperkt (de leeftijd om op een motorfiets te mogen rijden zonder vermogensrestricties is in Nederland nu 21 jaar), de MAG ziet in de nieuwe regels ook een frontale Europese aanval op het motorrijden zelf, aangezien het reële risico bestaat dat door het steeds verder opschuiven van de leeftijdsgrens minder jonge mensen zullen gaan motorrijden en vanaf hun achttiende direct zullen kiezen voor vier wielen.

De Nederlandse overheid is een groot voorstander van het nieuwe rijbewijs en staat volledig achter het Europese voorstel om nog een fase aan het huidige Nederlandse rijbewijs toe te voegen en de beginnende motorrijder bovendien voor elke nieuwe stempel in het rijbewijs een toets te laten afleggen, met waarschijnlijk grote gevolgen voor de kosten van rijopleidingen en rijexamens.

MAG-voorzitter Nico Perk: "De MAG ziet dit als een frontale aanval op motorrijden en wij hebben dan ook sterk de indruk dat dit een nauwelijks verkapte poging is om motorrijden in de toekomst uit te rangeren.
Iedereen zou zich af moeten vragen of de politieke keuzes die nu gemaakt worden enig draagvlak hebben onder de kiezers en we vinden dat het maar eens afgelopen moet zijn met de 'koehandel' over de rug van motorrijders. De MAG ziet geen enkel draagvlak voor deze vrij willekeurig gekozen leeftijdsgrenzen. De tot nu toe gehanteerde leeftijdsgrens van 21 jaar hebben we in het verleden al geforceerd opgedrongen gekregen, maar daar moet het wat ons betreft toch echt bij blijven als de overheid nog iets wil overhouden wat geloofwaardigheid genoemd kan worden."

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (16)

  Jerna | 31-03-2006 | 11:52 uur Reageer op dit bericht
Goed plan.

En dan zoals de MAG verwacht: "... dat dit een nauwelijks verkapte poging is om motorrijden in de toekomst uit te rangeren.":
Haal die motorrijders van de weg. Heb je meteen geen ongevalstatistieken meer van motorrijders. 100% veiliger. Geweldig!

Ik zal zo'n zelfde voorstel bij de gemeente waar ik woon indienen. Iedere dag fiets ik daar over een heel smal weggetje waar de auto's met 80 (of meer) km per uur langsrazen. Levensgevaarlijk. Ik stel voor om die weg af te sluiten voor fietsers. Veel veiliger.

Stelletje europese leeghoofden. Als je over gezond boerenverstand beschikt en kunt nadenken wordt je daar waarschijnlijk niet aangenomen...

sad sad sad


--
Groetjes van de enige echte TFB.

  davey400 | 31-03-2006 | 12:24 uur Reageer op dit bericht
En dan maar meteen alles verbieden wat harder kan dan 20kpu.
Wanne kwats zeg. Alsof ik me niet dood kan rijden op een 45pk tweetakt scheurijzer....

  Dré-ke | 31-03-2006 | 12:22 uur Reageer op dit bericht
Weg met 'Europa'!

Nutteloos en duur, we hebben er alleen maar last van en er gaat nog veel meer Europese ellende op ons afkomen. Weg ermee, akuut mee kappen.


Met vriendelijke groet,

Dré-ke


Alles wat gebeurt was ooit een droom

  ric@rdo | 31-03-2006 | 13:23 uur Reageer op dit bericht
Heel strak plan van de EU. Helemaal mee eens.
En wel om de volgende reden:

http://www.youtube.com/watch?v=6-MtXymQkjs&search=motorcycle

Ik kan mezelf in deze situatie voorstellen toen ik net van m'n opgevoerde MT overstapte op een cbr600...

Je bent dan nog veel te jong om de gevaren in te (willen/kunnen) zien. Een enkeling uitgezonderd.

Het is dan gewoon de kick om zo hard te kunnen.
En dat heeft alles met leeftijd en het gebrek aan inzicht te maken.(hoe andere weggebruikers (niet)reageren)

Het zou dan ook heel goed zijn om tijdens de rijopleiding-theorie veel meer aandacht te besteden aan hoe andere weggebruikers reageren op zo snel rijdende motorrijders!

En dat er veel ongevallen gebeuren met auto's is vanzelfsprekend;
Een motorrijder is nu eenmaal heel snel dichtbij, mede omdat er vaak veel te hard wordt gereden!!

Maar ook hier wordt vaak door motorrijders zelf (en vooral de jonge/onervaren rijders) veel te weinig rekening mee gehouden.

Ik ben inmiddels de 40 gepasseerd en rij meer dan 50.000km per jaar in de auto.
Maar ook met m'n huidige 1000cc ben ik jaarlijks zo'n 6000km onderweg

En ik moet eerlijk toegeven dat ik nu nog steeds te hard rij, maar wel veel meer nadenk over wat er kan gebeuren en me meer verplaats in de automobilist (die vaak niet in z'n spiegels kijkt ja)

  PvD | 31-03-2006 | 13:57 uur Reageer op dit bericht
Hallo mensen,

Ik heb het stuk gelezen en mijn bedenkingen over het hele motorgebeuren (en de rest)

Momenteel ben ik door een noodlottig ongeval afgelopen zomer 2005 niet meer in staat om motor te rijden en of dat in de toekomst kan zal nog moeten blijken.
Echter ben ik sindsdien méér met motorrijden bezig dan óóit daarvoor!
Ben het leven voor de rest ook met meer realisme gaan benaderen.

Ik vind de hele discussie een vreemde vorm aan nemen en ben het zowel NIET eens met die europeese "nètte Pakken" en helaas voor de eerste keer ook niet met de "MAG"

en dit is mijn uitleg:
De politiek mist de ervaring om te kunnen beslissen dat blijkt want anders hadden ze wel een regeling bedacht die NIET levensjaren afhankelijk zou zijn maar rijervaringsjaren afhankelijk!

Tja en wat betreft de MAG.
Het is heel makkelijk brullen als je je gesteund voeld door het grote aantal leden en ik vind dat ze héél goed werk verrichten dat voorop gesteld, maar als je wilt brullen omdat je het met iets niet eens bent, onderbouw dat dan en kom met een tegen voorstel.

Tja en wat de ongenuanceerde reacties betreft:
Word tijd dat sommige mensen eens wat meer bij zichzelf te rade gaan want of het nu motorrijders zijn, automobilisten, fietsers of voetgangers.
Ze menen zich allen te moeten verschuilen achter hun doelgroep maar het word tijd dat we daar allemaal eens achter vandaan komen en zorgen dat we met zijn alle menselijk verstand de basis van ons gedrag laten zijn.
Ik denk dat het dan een stuk beter zal worden.

  Jerna | 31-03-2006 | 16:07 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Tja en wat de ongenuanceerde reacties betreft:

Wat is er mis met een ongenuanceerde reactie op een ongenuanceerd voorstel?



Volgens mij is het zo langzamerhand eens tijd dat de politiek (lokaal, nationaal en europees) zich eens gaat beraden over welke veiligheid we nu eigenlijk belangrijk vinden. Afgelopen week was er een item in Radar (of Kassa, wil ik af zijn) over onder andere de Opel Meriva. Daar is de fabrikant zo ver doorgeschoten met het verwerken van veiligheidsmaatregelen in de raamstijlen (versteviging en airbag e.d.) dat deze zo dik zijn geworden dat er een complete vrachtwagen verdwijnt in de nu ontstane dode hoek. Heel veilig voor de bestuurder, maar onveiliger voor de overige verkeersdeelnemers.

Saillant detail hierbij is ook nog dat je als bestuurder of passagier van een moderne auto een groot risico loopt dat als je gecrasht bent de hulpdiensten je niet of nauwelijks uit het voertuig kunnen halen omdat ze die dikke raamstijlen niet kunnen doorknippen...

Kortom, de passieve veiligheid (stevigheid, kreukelzones, airbags) wordt vergroot, maar dit gaat ten koste van de actieve veiligheid (uitzicht).

Bij het gedoe rondom de veiligheid van motorrijders zie je eenzelfde effect. Zonder gedegen onderzoek wordt er de conclusie getrokken dat de veiligheid zal verbeteren door de leeftijdsgrens op te krikken, maar dat is een gok. Persoonlijk heb ik liever een snelle jongere met veel rijervaring dan een rustige iets oudere met nauwelijks rijervaring.

De hoogste tijd derhalve voor een gedegen onderzoek (bij de verzekeraars?) over ongeluksoorzaken bij motorongelukken. Wie was de veroorzaker? Hoe oud was hij of zij? Hoeveel rijervaring? Wat voor type motorfiets? Et cetera.

En dan verder praten.

Zo genuanceerd genoeg?


--

Groetjes van de enige echte TFB.


Dit bericht is gewijzigd door Jerna op 31-03-2006 @ 16:08

  mga | 31-03-2006 | 17:10 uur Reageer op dit bericht
Natuurlijk is het protest van de MAG juist. Ik vraag me alleen af waarom nog niet iedere motorrijder lid van deze organisatie is. Iedereen is het er altijd mee eens, maar zet dat nou eens om in steun aan die vereniging die het moet hebben van enthousiaste vertegenwoordigers die al heel veel hebben bereikt voor motorrijdend Nederland!

Hartelijke groet,
Wim

  RLokhoff | 31-03-2006 | 20:01 uur Reageer op dit bericht
**** Europa en weg met die ***** Euro.....Geef mij mijn geld en mijn eigen leven terug...
Uch ik heb gesproken........

Vriendelijke groet,

Rolo

  zkhmcknol | 01-04-2006 | 01:50 uur Reageer op dit bericht
goed plan, die jonge pikkies en de combinatie van sommige motorrijscholen die het minimale aan je leren en net slagen. Ze moeten het nog verder doorvoeren, het eerste jaar met een V of iets dergelijks bij je nummerbord zodat iedereen kan zien dat je onervaren bent. In dat jaar, een overtreding, een jaar je rijbewijs kwijt, onvoorwaardelijk (en na dat jaar weer een jaar voorwaardelij). Na dat eerste jaar mag je 2 overtredingen maken, anders ben je dan weer je rijbewijs een jaar kwijt en begin je daarna weer een jaar voorwaardelijk je rijbewijs: weer een overtreding, weer een jaar je rijbewijs kwijt.

Ze zijn veels te coulant in Nederland, harder optreden.

  gjkven | 01-04-2006 | 20:02 uur Reageer op dit bericht
Ik ben tegen het monster dat EU heet. Het ontpopt zich steeds meer tot een ondemocratisch en geldverslindend instituut waar ik niet om heb gevraagd; het is ons door de politieke elite opgedrongen en door de strot geduwd. Diezelfde elite zorgt voor dit soort belachelijke regels, die ongetwijfeld zijn ondersteund door een veel te machtige milieulobby.(milieumaffia). Onze vrijheid wordt beetje bij beetje steeds verder ingeperkt door een allesoverheersende bureaucratie en regelgeving. Europa wordt steeds minder leuk om in te leven. GEK hè dat een overgrote meerderheid tegen de EUgrondwet heeft gestemd! En nog vragen de heren zich af HOE dat nou toch komt; stelletje slapers.
Sorry, maar dat moet ik even kwijt!

Leven en laten leven!!

Dit bericht is gewijzigd door gjkven op 01-04-2006 @ 20:17

  gjkven | 01-04-2006 | 20:23 uur Reageer op dit bericht
Die pikkies die jij bedoeld zijn er ook, maar waarom nu iedereen over één kam scheren? Als diezelfde pikkies op jongere leeftijd de gelegenheid hadden gehad om motorrij-ervaring op te doen is het absoluut onnodig om de leeftijd op te schroeven. Ik pleit voor een rijbewijs op 16 jaar tot 125cc. en daarna vanaf 18 jaar een rijbewijs tot max 650cc. vanaf 19 jaar > 650cc

Leven en laten leven!!

  nachtuiltj | 01-04-2006 | 22:27 uur Reageer op dit bericht
Weet je wat zo vreselijk jammer is?

Dat de wijze mannen en vrouwen die ons nu van alles door de neus boren, vroeger zelf misschien wel hun Puchje of Kreidlertje stiekem opvoerden...

Als wij vergeten hoe het is om jong te zijn, dan vergeten wij te leven...

It is a Triumph I dare say, let us have another whiskey...my dear!!

  JanB | 02-04-2006 | 01:52 uur Reageer op dit bericht
Dan rijden ze toch gewoon wat langer door op dat Kreidlertje....



  voorbijgan | 02-04-2006 | 09:52 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Yamaha Fazer 1000 Dan rijden ze toch gewoon wat langer door op dat Kreidlertje....
Het zal wel een auto met chauffeur zijn ;-)

Here I am

  depeppel | 02-04-2006 | 18:39 uur Reageer op dit bericht
Straks bestaat het rijexamen nog maar uit één opgave: levend invoegen in een file.

of
Rij-instructeur: " Ik zou iets harder rijden als ik u was, anders krijgt u een parkeerbon."

Gr De peppel.

  mad | 23-12-2007 | 14:01 uur Reageer op dit bericht
Nog maar eens , schuift men gemakkelijkst halve alle schuld bij de motorrijder ....

Als Je over de nodige euro's beschikt , kan Je wel op Jou 18de , achter het stur van een porche of andere PK bolide kruipen ...

Of men bekijkt de weekend ongevallen, en ziet dat daar meer dan de helft van de jonge bestuurders de weg af aan daar Zij onervaren met achterwiel aangedreven voertuig denken over weg te kunnen , maar dat is geen probleem ..

Maar de jongere die met een hart voor motorrijden is geboren , krijgt geen enkele kans ,wettelijk is Hij al de veroordeelde ..

Zelfs een gesloten omloop die de algemene veiligheid kan bewerkstelligen komt er niet ... voor gerichte verkeersveiligheid is er geen plaats ...

Het recht zit hem terug in de bankrekening , hoe meer centen , hoe meer PK's ...
En met die PK's ram Je de gewone jongere uit het verkeer , via de vriendjes die voor hun politiek dan weer die centjes nodig hebben ...

:C

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's