Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat presenteert nieuwe ideeën die op korte termijn een bijdrage kunnen leveren aan de vermindering van het aantal files. Het gaat om dertig ideeën die deels al direct te realiseren zijn.
De plannen verminderen de dagelijkse files of zijn juist bedoeld om files bij incidenten en wegwerkzaamheden te beperken. Peijs schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer. Het gaat onder andere om:
- Langere invoegstroken, zodat met name vrachtwagens op snelheid kunnen invoegen
- Een doorgetrokken streep voor de meest linkerrijbaan zodat het doorgaande verkeer bij een afslag in zijn baan blijft en onnodig weven wordt voorkomen
- Verlenging van de uitvoegstrook tot op de vluchtstrook bij druk uitvoegend verkeer (in Duitsland heet dit 'Stauventil'). Bijvoorbeeld op de A12 bij de afslag Veenendaal-Ede, op de A20 bij de afslag Moordrecht, op de A16 bij de afslag Capelseplein
- Op filelocaties gaan bruggen niet meer open tijdens of in aanloop naar de spitsuren
- Team van 25 verkeerskundigen die als 'groene golf team' op verzoek van gemeentes, provincies en Rijkswaterstaat verkeersregelinstallaties op doorgaande wegen komen afstellen tot een groene golf
- Gecoördineerde toeritdoseringen op de A10 ring Amsterdam
- Vermindering of vermeerdering van het aantal rijstroken per rijrichting afhankelijk van de filerichting (met verplaatsbare barrier; machine die de middenberm verplaatst om meer rijstroken te creëren bij files)
- Afhandelen van blikschade op een parkeerplaats of onder aan een afrit in plaats van op de vluchtstrook (in overleg met verzekeringsmaatschappijen)
- Snel op te zetten 'antikijk fileschermen'
Zwaailichten van hulpdiensten gaan uit bij afhandeling van ongevallen om kijkfiles te voorkomen
- Een module in de vernieuwde rijopleiding om te leren hoe te rijden bij filevorming om extra filevorming te voorkomen
Bron:
www.vanAnaarBeter.nl