Explosieve stijging motorongevallen in paar weken

Het aantal dodelijke ongelukken met motorrijders is de afgelopen weken explosief gestegen. Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) spreekt van een forse toename terwijl het motorseizoen amper is begonnen. Deze week verongelukten op verschillende plaatsen acht motorrijders.

Gisterochtend viel de achtste dode. Een 26-jarige motorrijder uit Veenendaal reed op Rijksweg N224 ter hoogte van Ede achter op een busje. Zowel de motorrijder als de bestuurder reden op dat moment over een gemarkeerd gedeelte waarop niet gereden mag worden.

De verkeerspolitie van het KLPD signaleert dat er soms roekeloos wordt gereden. "We zien dat veel motorrijders de verkeersregels niet respecteren”, aldus KLPD-woordvoerder Frans Zuiderhoek. "In 2005 kwamen er 80 motorrijders om het leven, iets minder dan het jaar daarvoor. Het aantal doden zo vroeg in het seizoen is verontrustend."

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) is ook geschrokken van het aantal recente dodelijke ongevallen. "Door het uitblijven van het mooie zomerweer hebben motorrijders lang moeten wachten," zegt KNMV-woordvoerder Hans van Lozenoord. Volgens de KNMV wordt er door motorrijders aan het begin van het seizoen niet altijd geanticipeerd op verkeerssituaties. "Het is dan nog even wennen," stelt Van Lozenoord. Terwijl in 2001 in ons land een op de twaalf verkeersslachtoffers een bestuurder van een motor was, is dit inmiddels gestegen tot een op acht fatale ongevallen. Opvallend is dat er vaker oudere motorrijders tussen 35 en 55 jaar bij dodelijke ongevallen betrokken zijn.

Motorvriendelijke geleiderails
Rijkswaterstaat wil de veiligheid voor motorrijders de komende jaren verbeteren door motorvriendelijke geleiderails aan te leggen. Vorige maand werd er in Drenthe door medewerkers van de Motorrijders Actie Groep, de belangenvereniging van motorrijders, Rijkswaterstaat en het ministerie van Verkeer en Waterstaat een route over de snelwegen gereden om criteria op te stellen voor het plaatsen van geleiderails. Vangrails die tot de grond zijn dichtgemaakt blijken 100 procent veiliger voor motorrijders dan standaard vangrails op paaltjes. Spaanse botsproeven met dummy’s hebben dat in april al aangetoond.

Bron:
www.verkeershandhaving.nl

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (11)

  JanJan | 15-05-2006 | 12:04 uur Reageer op dit bericht
das niet zo mooi.,

maar over hoeveel % gaat het, in verhouding meer of minder .,

kan me nog herinneren,dat vorig jaar in een van de eerste weekenden er 7 omkwamen.,

het ligt vaak ook aan het feit dat de auto-bestuurders vergeten zijn dat de motoren ook weer op de weg zitten.

Janneman

Dit bericht is gewijzigd door JanJan op 15-05-2006 @ 12:06

  kiwawa | 15-05-2006 | 12:15 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
  Rijkswaterstaat wil de veiligheid voor motorrijders de komende jaren verbeteren door motorvriendelijke geleiderails aan te leggen.

Het werd wel eens tijd dat er meer motorvriendelijke geleiderails komen.. Hoop er overigens nooit gebruik van hoeven te maken. Maar het lijkt me niet zo fijn om tegen een gewone vangrail aan te knallen met al die paaltjes...

Foto's Eggrun:
http://www.mijnalbum.nl/Album=NIPRSJB6

  risk | 15-05-2006 | 12:45 uur Reageer op dit bericht
Blijkt dus weer dat je als motorrijder kwetsbaar bent en dat je je gedrag daar op aan dient te passen.


gr Remko

  CATJE | 15-05-2006 | 16:16 uur Reageer op dit bericht
Het is triest, maar het is toch elk jaar een terug kerend feit sad Als het motor seizoen begint komen veel motorrijders die alleen met mooi weer rijden uit hun winterslaap en rijden dan vaak zoals ze in de auto rijden, slapend.....pffffff wat 'n ellende sad

¤¤¤ Don't worry be happy ¤¤¤

  Friestyler | 15-05-2006 | 17:07 uur Reageer op dit bericht
het is allemaal gegoochel met cijfertjes.
zoals de overheid rekent, zo kan ik 't ook wel!

al dat cijfertjesgezeik komt er in elk geval op neer dat 1 op de 10 mensen 9 anderen om zich heen hebben.

Fryslân boppe!!

  jmeintjens | 15-05-2006 | 20:21 uur Reageer op dit bericht
[Quote]Terwijl in 2001 in ons land een op de twaalf verkeersslachtoffers een bestuurder van een motor was, is dit inmiddels gestegen tot een op acht fatale ongevallen. [/Quote]
Dat kan natuurlijk ook betekenen dat er minder automobilisten en andere verkeersdeelnemers overlijden, en zegt op zichzelf niet zo veel over motorrijders.

[Quote]Vangrails die tot de grond zijn dichtgemaakt blijken 100 procent veiliger voor motorrijders dan standaard vangrails op paaltjes. Spaanse botsproeven met dummy’s hebben dat in april al aangetoond. [/Quote]
Dus dat betekent 100% minder doden? (onder de dummies dan natuurlijk)

  wijnvriend | 15-05-2006 | 21:13 uur Reageer op dit bericht
Ik verbaas me over het gegis en geraad naar oorzaken. Weten we daar echt niets iets zinnigers over te zeggen dan dat het de schuld is van de motorrijder, die als een jonge hond de lente inrijdt?
Uit onderzoek blijkt dat de schuld van ongelukken waarbij motorrijders slachtoffer zijn, in veel gevallen niet de motorrijder is. Dat komt o.a. omdat andere verkeersdeelnemers onvoldoende attent zijn op motorrijders. In Belgie en Frankrijk pakken ze dat op: er zijn momenteel uitgebreide acties via tv-spots en artikelen in tijdschrijften en kranten èn via billboards langs de wegen, om weggebruikers attent te maken op de motorrijder. Waarom in vredesnaam doen ze dat in Nederland niet. Is tachtig doden per jaar + vele gewonden niet de moeite waard? Overheid en 3VO: DOE IETS...

  risk | 15-05-2006 | 21:35 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Uit onderzoek blijkt dat de schuld van ongelukken waarbij motorrijders slachtoffer zijn, in veel gevallen niet de motorrijder is.


Ook uit het bovenstaande blijkt dat je als motorrijder super alert moet zijn! En in geval van geen voorrang krijgen, (wat een van de grootste ongevals oorzaken is) heb je, als motorrijder, een flinke fout gemaakt!!

Maar achteraf kun je misschien nog wel zeggen dat je in je recht stond........


gr Remko

  mattheu | 15-05-2006 | 22:52 uur Reageer op dit bericht
Het is erg genoeg dit te horen. Maar ze rijden wie gekken denken dat ze rossi zijn,ik rij al meer als 25 jaar motor,in vroeger jaren motorcross en enduro. de meeste motorrijders doen heel dik tegen over andere. ben zelf in 74 begonnen met motorrijden de meesten van mijn vrienden zijn dood of durven niet meer, vroeger de grootste bek, ik rij door die bocht zo en zo. je kunt je beheersen of niet.

Met groetjes,mattheu-schroen

  kiwawa | 16-05-2006 | 10:41 uur Reageer op dit bericht
Gelukkig ben ik een te grote bangepoepert om te rijden als een Rossi ;-)
Een stukje lekker doorrijden is leuk, maar ik hou altijd rekening met al die idioten op de weg.. :-s
Idd liever wat voorzichter dan een tekstje op je grafsteen dat je wel voorrang had :P

Foto's Eggrun!

  madjeux | 16-05-2006 | 14:53 uur Reageer op dit bericht
Start van het seizoen, motorrijders komen uit hun winterslaap. Reflexen zijn nog niet wakker, medeweggebruikers zijn nog niet aan de motorrijder gewend. Dus niet zo verwonderlijk, is een bekend fenomeen (zie Motorrad). Heb ze op maandag na het eerste zonnige weekend op de tafel zien liggen in een Duits forensich instituut.
Er wordt al jarenlang benadrukt dat vangrails een belangrijk aandeel hebben in het aantal dodelijke verkeersongevallen. Let wel dat bij dit soort ongevallen 90 % door de motorrijder zelf veroorzaakt wordt.En dat in 90% van de vangrail ongevallen het resultaat droevig genoeg fataal is. Het is daarbij niet alleen belangrijk hoe de vangrail eruit ziet maar ook waar hij geplaatst is. Er staan bijvoorbeeld ook lantaarnpalen aan de buitenzijde van snelweg op en afritten terwijl ze net zoveel licht geven als ze aan de binnen kant staan en bij een val glij je nou ten ene male naar buiten en niet naar binnen.
Blijkbaar heeft dit probleem niet genoeg politiek scorings potentie, (zijn er ook motorrijdende ambtenaren bij Rijkswaterstaat)zodat er vanuit de wegbeheerder iets aan gedaan wordt.
Zoals gemeld is er in het buitenland reeds sinds jaar en dag een overvloed aan ongevalsstatistieken mbt motorijder ongevallen maar die worden in Nederland niet gezien of gebruikt.

Bij dit alles, motrrijden is een defensieve sport op de openbare weg. Zelfs als volgens de verkeerswet de andere weggebruiker schuld heeft ben jij toch dood. Dus wil je Rossien, Evertsen of Dakaren op je fiets doe dat dan op een circuit. Oeps die hebben we dus niet in Nederland, nog een suggestie voor de overheid !

PS Mijn enige ongeluk na 20 jr motorrijden was direkt na een cross/enduro cursus. Dus eindelijk hoor ik ook bij de catagorie gevallen motorrijders en niet meer bij diegene die gaan vallen. Mijn fout want ik had net geleerd dat je in het zand redelijk tekeer kunt gaan. Alleen staan daar geen vangrails als het fout gaat. Typisch geval van overschatting

Madjeux


Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's