Elke Saxon motor is een uniek exemplaar

Woensdag 30 augustus 2006 - BERGEN OP ZOOM – 'Een exclusieve motor, speciaal voor de rijder op maat gemaakt, die hem in staat stelt om te ontsnappen aan het dagelijks leven en een stukje rebelsheid in hem naar boven zal brengen'. Het is een hele mond vol, maar zo omschrijft Bergenaar Rinke Andringa zijn nieuwste 'speeltjes' : de Saxon Warlord en de Saxon Fire Storm. 

Elke Saxon motor is een uniek exemplaar
Rinke Andringa bij de Warlord. FOTO THOM VAN AMSTERDAM 

Samen met Frank Vermeulen uit Wouw is hij sinds februari van dit jaar de enige Europese distributeur van deze exclusieve Amerikaanse choppermotoren, die zo op het eerste gezicht wat weg hebben van een Harley Davidson.

De echte liefde voor de Saxon motoren ontstond voor Andringa in de zomer van 2004. "Ik was op vakantie in Amerika en daar zag ik ze staan: de zogenoemde Semi-custom motoren. Ik ben er op gaan zitten en had meteen iets van: wauw!"

Maar bij adoratie alleen bleef het niet. Het zakelijk instinct van Andringa zei hem dat deze motoren ook in Europa kans van slagen hadden. En dat hij daar iets mee moest.

"Dat moment van bewondering als je op zo'n ding zit... Ik ben daarin natuurlijk niet uniek. Dat moeten meer mensen zo ervaren. Ook in Europa."

Eenmaal terug in Nederland nam Andringa meteen contact op met Frank Vermeulen, een goede bekende van hem. "Ik vertelde hem van mijn plannen om die motoren naar Europa te halen en dat ik dat samen met hem wilde gaan doen. Twee mensen weten immers meer dan één, hè."

De twee motorfreaks, want dat zijn ze al jaren, staken inderdaad de koppen bij elkaar. "Zo hebben we onder meer contact gehad met fabrikanten in Amerika, een businessplan gemaakt en op advies van het REWIN hebben we een marktonderzoek laten doen. De uitkomst daarvan viel ons drie keer mee. Voor ons een bevestiging dat we door moesten gaan."

In januari dit jaar vlogen Andringa en Vermeulen naar Amerika om te onderhandelen met Saxon Motorcycles. Hun enthousiasme werd enigszins getemperd toen bleek dat de Amerikanen eventueel pas over een jaar of drie richting Europa wilden. Andringa: "Maar áls we dat doen, dan gaan we met jullie in zee, beloofden ze ons."

Contract

De termijn van drie jaar verdween al gauw als sneeuw voor de zon. Ruim een maand na het eerste gesprek vlogen de twee motorfanaten terug naar Amerika. Maar dit keer voor het ondertekenen van een exclusief distributiecontract voor de Europese markt. "Blijkbaar hadden ze bij Saxon zoveel vertrouwen in onze plannen, dat langer wachten niet nodig was", verklaart Andringa de opmerkelijke move van Saxon.

Inmiddels hebben Andringa en Vermeulen twee prototypes staan: een rood/witte Warlord en een prachtig blauwe Fire Storm, die een stuk lager is dan zijn rood/witte evenknie.

Het half jaar dat er zit tussen het tekenen van het contract en de aflevering van de prototypes, hebben de ondernemers onder meer benut om de motor geschikt te maken voor de Europese markt.

"De regelgeving is hier zoveel strenger dan in de VS. Vooral voor wat betreft geluidsnormen en uitlaatgassen", zegt Andringa.

Inmiddels zijn onder meer de uitlaat en de verlichting aangepast en ook zijn beide prototypes voorzien van een stuurslot. Het zijn allemaal noodzakelijk aanpassingen zodat de motoren uiteindelijk door de Europese keuring komen. 

Elke Saxon motor is een uniek exemplaarOok op het gebied van promotie en marketing hebben Andringa en Vermeulen in de tussentijd niet stil gezeten. "We hebben een website ontworpen, http://www.saxonmotorcycles.eu in het Nederlands, Engels en Duits. Binnenkort gaan we die uitbreiden met het Italiaans, Frans en Spaans. Ook hebben we brochures ontworpen en laten drukken en hebben we een dealerhandboek samengesteld, zodat mogelijke dealers precies weten wat ze aan ons hebben. Want laat één ding duidelijk zijn: wij gaan de motoren niet zelf verkopen. Dat is niet onze business. Naast verkoop moet je dan ook service en onderhoud aanbieden en daar zijn dealers veel beter in dan wij. Wil je een Saxon kopen, moet je dus bij de dealer zijn. Niet bij ons", zegt Andringa.

Maar dan de hamvraag. Wat gaat zo'n Europese Saxon Motorcycle voor de consument kosten? "Een standaard model kost zo'n 39.000 euro. Maar mensen kunnen bijvoorbeeld ook kiezen voor aluminium velgen of een compleet andere painting. Bijna alles kan. Alleen betaal je dan natuurlijk wel meer voor je motorfiets."

Hoewel aan een Saxon motorfiets dus een aanzienlijk prijskaartje hangt, is Andringa niet bang voor een tegenvallende verkoop.

"In Nederland alleen misschien wel ja. Maar daarom richten we ons ook nadrukkelijk op de Europese markt. In Duitsland bijvoorbeeld hanteren ze een ander btw-percentage en betaal je als consument geen BPM. Daarom kan de prijs daar zomaar 7.000 euro lager liggen."

Concurrentie

Ook de concurrentie met dat andere befaamde Amerikaanse merk, Harley Davidson, durven Andringa en Vermeulen wel aan. "Voor een nieuwe Harley moet je ook al gauw 25.000 euro neertellen. Vervolgens wordt er nog vaak voor 10.000 euro aan verspijkerd. En wat heb je dan? Nog steeds een redelijk standaard motorfiets. Koop je een Saxon, dan is die altijd uniek. Alles wordt bijvoorbeeld met de hand gespoten. Geen twee motoren zijn dus hetzelfde."

Morgen gaan de twee prototypes weer op reis. In Oostenrijk worden zij voor het eerst aan het publiek getoond tijdens een groot, tiendaags motorevenement.

Bron : BN De Stem
Door : Barry Duijvelaar
Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (1)

  VX800 | 31-08-2006 | 22:09 uur Reageer op dit bericht
Bij een exclusieve motor behoort natuurlijk ook een exclusieve prijs: vanaf € 39.000 kaal......
Das alleen voor de happy few weggelegd.
Daarom rijd ik nog maar even door met mijn VX'je.
Heren ondernemers, succes met de afzet.

met de vriendelijke groeten vanuit het Brabantse,

Jos

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's