Honda introduceert volledig nieuwe CBR600RR

Na maar liefst drie opeenvolgende wereldtitels in het World Supersport Championship, waarin de Honda CBR600RR de afgelopen jaren domineerde, was de tijd aangebroken voor een volledig nieuwe motorfiets. Honda's technici en ontwerpers kregen de vrije hand om een machine te ontwikkelen die de suprematie in zijn klasse ook voor de komende jaren veilig stelt. Het resultaat: de lichtste, krachtigste en best sturende CBR600RR ooit. Een winnaar op de internationale racecircuits en een klasse apart op de weg.

Honda introduceert volledig nieuwe CBR600RR


Om toonaangevend te blijven in de populaire en uiterst competitieve klasse van de 600 cm³ Supersport heeft Honda alle registers opengetrokken. Daarbij werd dankbaar gebruik gemaakt van de uitgebreide circuitervaring en racetechnologie van Honda's MotoGP-racer, de RC211V. Snelheid en handling stonden dan ook centraal bij de nieuwe CBR600RR. Om een nog betere gewicht-/vermogenverhouding te bereiken werd op diverse componenten aanzienlijk gewicht bespaard. Dat geldt niet alleen voor het frame en motorblok - het meest compacte in deze klasse - maar ook voor het bodywork en zelfs het instrumentenpaneel. In totaal werd het gewicht met maar liefst 8 kg teruggebracht, terwijl het 2007-model door een nog betere gewichtsverdeling een ongekende acceleratie en handling biedt. Dit alles vanuit Honda's designfilosofie: 'Fastest on the track, fastest everywhere'.

Honda's vorige CBR600RR dankte zijn krachtige, hoogtoerige karakter aan een 4-cilinder DOHC-lijnmotor van 599 cm³, met vier kleppen per cilinder, digitale ontsteking met elektronische vervroeging en PGM-DSFI Dual Sequential elektronische brandstofinspuiting. Deze beproefde en betrouwbare techniek werd verder verfijnd met als resultaat een nog hoger vermogen over een breder toerengebied en een nog hoger toerenbereik. De nieuwe CBR600RR bereikt zijn maximumvermogen van 88,1 kW (119 pk) bij 13.500 t/min en een maximumkoppel van 66 Nm bij 11.250 t/min. Nieuw zijn de gesmede lichtgewicht alumimium zuigers die zijn afgewerkt met een laagje molybdeen. Net als bij de CBR 1000RR Fireblade zorgt dit voor meer duurzaamheid en een lagere wrijving. 



Honda introduceert volledig nieuwe CBR600RR Honda introduceert volledig nieuwe CBR600RR



Tegelijk met het verbeteren van de motorprestaties zijn de Honda-technici erin geslaagd dit vermogen soepel aan het achterwiel te brengen. De nieuwe close-ratio 6-versnellingsbak draagt hier aan bij door de aandrijfreacties tussen accelereren en gas loslaten te minimaliseren. Hierdoor is de CBR600RR niet alleen een winnaar op het circuit maar ook een vergevingsgezinde motorfiets voor iets minder ervaren rijders die van sportief rijden houden, mede dankzij het uitgebalanceerde rijwielgedeelte. De handling werd verder verbeterd door de 22 mm kortere wielbasis en de vernieuwde elektronische HESD-stuurdemper (Honda Electronic Steering Damper).

Het dubbele brugframe van spuitgiet-aluminium is smaller en maar liefst 4,5 kg lichter dan dat van het vorige model. In combinatie met het nog compactere motorblok, dat 2 kg lichter is dan zijn voorganger, resulteert dit in een drooggewicht van slechts 155 kg, met een laag zwaartepunt en een uitstekende gewichtsverdeling. Op het circuit zorgt dit voor een ongekende stabiliteit en een hoge bochtensnelheid, op bochtige wegen biedt de CBR600RR zijn berijder ultiem en veilig rijplezier. De twee grote, zwevend gemonteerde remschijven voor, met een diameter van 310 mm en 4-zuigerremklauwen, bieden een uitstekend doseerbare vertraging. Achter is een enkelvoudige 220 mm-remschijf met enkelvoudige remklauw gemonteerd. De geheel vernieuwde, agressieve styling van de motorfiets laat niets te raden over zijn aspiraties als Supersport.
De nieuwe CBR600RR zal begin 2007 bij de Honda-dealer staan en leverbaar zijn in diverse nieuwe kleurstellingen. 

Belangrijkste specificaties nieuwe Honda CBR600RR: 

  • Nieuwe, compactere en lichtere 4-cilinder DOHC-lijnmotor met PGM-DFSI-brandstofinspuiting

  • Verlengde hybride Pro-Link swingarm

  • Smallere buddyseat, compactere achterpartij, lichtgewicht 'centre-up'-uitlaat

  • Nieuwe, smalle reflector-koplampunits

  • Nieuwe elektronische HESD-stuurdemper

  • Nieuwe close-ratio 6-versnellingsbak

  • Nieuw, aanmerkelijk lichter en smaller spuitgiet-alumium frame

  • Lichtgewicht 3-spaaks velgen met compacte naaf 310 mm-remschijven voor met 4-zuigerremklauwen

  • Nieuwe Ram Air-luchtinlaat in stuurkuip

  • Nieuw, lichtgewicht 'airfoil' bodywork

  • Volledig instelbare 41 mm upside down HMAS-voorvork (Honda Multi-Action System)

  • Nieuwe, compacte, elektronische cockpit

  • 10 mm hogere clip-ons voor een betere zithouding

  • Beproefde HISS-startblokkering (Honda Ignition Security System)

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (1)

  leceur | 22-09-2006 | 15:28 uur Reageer op dit bericht
Sry voor diegene die hem mooi vind, maar het wordt steeds meer een grote brommer.

Loud bikes, saves animals!
Mijn site

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's