Multistrada 1100 van Ducati

De nieuwe Multistrada 1100 verbreed de horizon voor iedereen die 'sportmotor rijder' is maar toch een motor willen hebben die zeven dagen per week gebruikt kan worden. Het rijden met de Multistrada maakt van iedere weg een uitdaging. Het pittige nieuwe 1100 Desmo L-Twin blok levert een nog soepeler vermogen met een koppelrijke trekkracht en levert, in combinatie met het verfijnde rijwielgedeelte, een betrouwbare handelbaarheid en optimaal comfort, zelfs op lange afstanden.

Het onmiskenbare vakwerkframe in combinatie met de volledig instelbare vering stelt de Multistrada in staat om zich aan ieder wegtype en rijstijl aan te passen. Het comfort voor de berijder is verder verbeterd door het nieuwe trillingvrije stuur.

Unieke rijeigenschappen, het krachtige nieuwe 1100 motorblok en allerdaags comfort geven de veelzijdige Multistrada een unieke persoonlijkheid in Ducati stijl. 

Multistrada 1100 van Ducati

De 1100 is de meest recente ontwikkeling van het Multistrada concept dat begin 2003 door Ducati geïntroduceerd werd. Het bevat alle innovaties die geholpen hebben om de Multistrada als referentiepunt neer te zetten voor een totaal nieuw marktsegment.

De karakteristieke topkuip die uit twee delen bestaat, voorzien van een ruitje dat met het stuur meebeweegt, zorgt voor een goede windbescherming. De unieke tank die doorloopt tot onder het zadel is uit één deel gegoten en levert een tankinhoud van 20 liter op. Een van de innovaties op de Multistrada 1100 is de toepassing van een sensor voor de brandstof reserve. De werking van zowel de meter voor het brandstofniveau als de nieuwe sensor zorgt te aller tijden voor een betrouwbare en constante weergave van de resterende brandstof.

Op het dashboard van de nieuwe 1100 zijn twee functies toegevoegd; resterend brandstofverbruik en het automatisch uitschakelen van de koplamp na het uitzetten van de motor. De eerstgenoemde wordt geactiveerd als het reservelampje aangaat en geeft het resterende rij bereik aan en de laatstgenoemde is een functie die de lichten na 60 seconden automatisch uitschakelt als het contact is verbroken.

Andere kenmerken op de Multistrada 1100 zoals de koplamppartij, de enkelzijdige aluminium achterbrug en de achterkant met de agressieve uitlaten zullen ongewijzigd blijven.

Net zoals de andere 2007 modellen voldoet de Multistrada 1100 aan de Euro3 emissie norm; de lambda sonde in het uitlaat systeem in combinatie met een drie–weg katalysator zorgen voor een maximale efficiëntie. De functie van de lambda sonde is de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen te meten en het brandstof mengsel aan te passen. Op deze manier zorgt de zuurstof concentratie door de katalysator voor de juiste chemische reactie.

Chassis

Het welbekende rijwielgedeelte van de Multistrada blijft onveranderd en staat garant voor uitzonderlijke stabiliteit op snelheid en fantastische wendbaarheid in snelle bochten en stelt de ervaren rijder in staat om voortreffelijk te presteren.

Het vakwerkframe is gemaakt van staal van hoge kwaliteit (ALS 450) voor maximale stijfheid en scherp sturen.

De Multistrada 1100 is uitgerust met volledig instelbare 43mm dikke Marzocchi vorkpoten. Verstelbare veervoorspanning en verstelbare in- en uitgaande demping zijn standaard aanwezig.

De Sachs mono achterschokbreker is uitgerust met een apart geplaatst regelmechanisme voor het gemakkelijk instellen van de veervoorspanning. De Multistrada is uitgerust met een uitzonderlijk remsysteem; twee 320mm semi-zwevende remschijven in het voorwiel met 4 zuiger Brembo remklauwen. Het remmen aan de achterkant wordt geregeld door een enkele 245mm remschijf met een Brembo twee zuiger remklauw.

Vanaf modeljaar 2007 is de Multistrada familie voorzien van een nieuw trillingvrij stuur dat d.m.v. een paar trillingsdempers op de speciaal ontworpen kroonplaat het rij comfort verhoogd.

Motorblok

De Multistrada 1100 heeft een grotere cilinderinhoud gekregen door een evolutie van het vernieuwde desmodromisch luchtgekoelde twee cilinder motorblok. Voor dit model heeft de Ducati 1100 Dual Spark een cilinderinhoud van 1078cc dat een krachtig koppel en ongelooflijke betrouwbaarheid biedt.

De 1100 heeft een 4mm grotere boring gekregen en is nu 98mm, in tegenstelling tot de 1000DS die een boring van 94mm heeft. Als reslutaat is de clinderinhoud nu 1078cc wat een aanzienlijke toename is vergeleken met de 992cc van de vorige versie.

Deze nieuwe motor heeft nu een vermogen van 95pk bij 7750tpm en 10.5 kgm koppel bij 4750tpm. Deze fantastische waarden dragen toe aan de berijdbaarheid en het krachtige middengebied van dit moderne luchtgekoelde blok en benadrukt het sportieve karakter van de nieuwe Multistrada 1100. Dit blok is ontworpen om te voldoen aan de Euro3 emissie norm en toch voldoende vermogen te leveren.

Compact, krachtig en beproeft als de ultieme uiting van de Ducati filosofie van luchtgekoeld Twin design, vertegenwoordigd het nieuwe 1100 Dual Spark Desmo blok, waarmee de Multistrada familie is uitgerust, het resultaat van tientallen jaren ervaring en een hele serie van innovaties die zich uitstrekken van de cilinders tot de krukas.

Het eindresultaat is een krachtige motor die in het bijzonder uitblinkt in het middengebied en over het algemeen beschouwd wordt als de meest geavanceerde luchtgekoelde L-twin ooit ontworpen. De 1100DS biedt niet alleen de voordelen van een luchtgekoeld blok maar is ook geïnspireerd door het geavanceerde testastretta race blok. Dit door gebruik te maken van de speciale giet technieken die gebruikt worden voor het maken van de cilinderkoppen en de hoeken en configuratie van de kleppen. Dit alles plus de exclusieve Dual Spark ontsteking dat een betere verbranding geeft en tegelijkertijd veel vermogen bied in het middengebied en de uitstoot verminderd.

Als we het blok beter bekijken zien we ook een gereduceerde hoek tussen de in en uitlaatkleppen. Dit is een van de basis principes waarmee de vernieuwde testastrettra motor ontwikkeld is en zorgt voor een compactere verbrandingskamer die voor een nog betere ontbranding zorgt. Deze verbeterde werking van de ontbranding zorgt voor een meer lineaire lucht/ brandstof mix zonder de prestaties bij hogere temperaturen te verminderen.

De nokkenassen zijn geplaatst in drukgesmeerde glij lagers die de totale afmeting, het gewicht en de bewegende delen verminderen en de hitte geleiding verbeteren. De nieuwe configuratie van de nokkenassen zorgt ook voor een meer directe verbinding met de kleppen en verminderd hierdoor de wrijving en krachten op de klep onderdelen en vergroot daardoor de betrouwbaarheid. Ondanks dat de cilinderkop compacter is geeft het wel meer ruimte aan de in- en uitlaatkleppen die respectievelijk 45mm en 40mm in doorsnee zijn. Verdere innovaties omvatten beryllium bronzen klepzittingen, een technologisch geavanceerd materiaal dat zorgt voor een betere hitte geleiding en beter bestand is tegen slijtage en dus klepspeling voor een langere periode voorkomt.

Om een sterk middengebied te garanderen zijn de krukas, cilinders en zuigers ontworpen om een boring en slag verhouding te krijgen van respectievelijk 98mm en 71.5mm. De zuigers zijn voorzien van genitreerd stalen zuigerveren die een nog betere afsluiting garanderen en olieverbruik reduceren. De drijfstangen zijn van een nieuwe legering gemaakt (30NiCrMo4). In doorsnee zijn de drijfstangen smaller in de breedte en langer in de lengte wat ze sterker en lichter maken voor een grotere betrouwbaarheid en betere prestaties. De krukas heeft een meer compact ontwerp gekregen en de oliekanalen zijn strategisch geplaatst in minder kritische delen voor een sterkere structuur. Het resultaat is een minder flexibele, sterkere krukas wat zorgt voor minder trillingen en een betere betrouwbaarheid.

De 1100 DS is ook uitgerust met een "natte" koppeling die lichter te bedienen en stiller is dan een droge koppeling en wordt gekenmerkt door zijn uitzonderlijke slijtvastheid. Dankzij het uitstekende compromis tussen prestaties, betrouwbaarheid, en lichtere bediening is deze koppeling ideaal voor sportief rijden door zijn goede doseerbaarheid.

Vanaf de gehele 2007 modellijn introduceert Ducati een geheel nieuwe onderhoudprogramma waarin de onderhoudsintervallen verder uit elkaar liggen en er minder onderdelen vervangen hoeven te worden. Hierdoor zijn er ook minder handelingen nodig en kunnen de kosten met 50% teruggedrongen worden. 

Bron: www.ducati.com/od/ducatibenelux/nl/bikes/model.jhtml


Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's