
Als bezoeker van Bikenet bevind je je al op de digitale snelweg. De kans is groot dat je daardoor ook op andere websites over motoren zult komen. Logisch gevolg daarvan is dat de motorbladen, voorheen de vaste bron van motornieuws, het erg moeilijk hebben. De oplages staan zwaar onder druk en de bladen hebben moeite om daarop te reageren.
Op dit moment is Promotor het blad met de grootste oplage, die zo rond de 30.000 stuks ligt. Er worden er wel veel meer verspreid maar de onverkochte nummers worden door de kioskhouders weer teruggestuurd, waardoor pas na een paar maanden de werkelijke verkoopcijfers bekend worden. Promotor heeft overigens maar 10 nummers per jaar.
Daarachter komt sinds kort weer het tweewekelijkse Motor-Magazine (ongeveer 27.000), dat daarmee het ook al tweewekelijkse MOTO73 (26.000) gepasseerd is. MOTO73 voert nog de kreet "Nederlands grootste motormagazine, een kreet die sowieso door Promotor ook al gevoerd werd. Ligt eraan hoe je het bekijkt; Promotor verkoopt per nummer meer stuks, MOTO73 verkocht per jaar veel meer nummers. We hebben het bij alle cijfers over de "betaalde kernoplage", een cijfer van het officiële HOI, een soort meetinstantie voor de tijdschriftenmarkt.
Nieuwkomer Motoplus claimt zo'n 15.000 nummers per twee weken te verkopen en is dus goed op weg, maar moet nog een hoop doen om de gevestigde orde te bedreigen. Motoplus is, net als Kicxstart, niet aangesloten bij HOI en kan dus geen onafhankelijke cijfers laten zien. Kenners zeggen dat Kicxstart zo'n 10.000 exemplaren per maand verkoopt, maar zoals gezegd, dit is niet te controleren.
Promotor is eigendom van de ANWB, een organisatie die het moeilijk heeft in de nieuwe concurrentiemarkt en flink in de reorganisatie zit. Waarschijnlijk wordt Promotor hierin ook wel kritisch bekeken. Motor-magazine en MOTO73 zijn beide eigendom van tijdschriftengigant Sanoma Men's Magazines (zitten zelfs op dezelfde gang in het bedrijf), Motoplus is deels eigendom van de Telegraaf (TTG) en voor de rest van de makers zelf. Het Telegraafblad wordt gerund door de voormalige bezetting van MOTO73, die besloot voor zichzelf te beginnen. Deel van het blad bestaat uit testen die door het Duitse Motorrad zijn gedaan. Motorrad is weer onderdeel van een grote groep bladen, zoals het Franse Moto Journal en de Italiaanse en Spaanse Motociclismo. Zeker geen zwakke speler dus.
Feit blijft dat motorbladlezers zeer trouw zijn en vaak een bepaald motorblad al jaren thuis krijgen. Vraag is nu of het kleine Motoplus de "grote drie" kan bedreigen, terwijl het internet ook al veel lezers wegtrekt. Over dat laatste binnenkort meer




www.bikenet.nl