Ruim 9 procent besparing bij 80 km/uur

Duitse test: Ruim 9 procent besparing bij 80 km/uur
31 JAN 2007

Uit een grote vergelijkingstest van het Duitse blad DVZ blijkt dat trucks met de begrenzer op 90 km/uur ruim 9 procent meer diesel verbruiken dan wanneer 80 km/uur als limiet is ingesteld.

Ruim 9 procent besparing bij 80 km/uur De Duitse test omvatte 565 km, verdeeld over middelzware- en zware trajecten. Vergeleken werd een rustige rijstijl waarbij topsnelheden van iets meer dan 80 km/uur werden gereden, met een rijstijl waarbij de snelheden opliepen tot bijna 90 km/uur. In het eerste geval werd een brandstofverbruik van 35,7 l/100 km bereikt, in het tweede geval lag dat op 39,0 l/100 km. Opvallend is dat gemiddelde snelheden relatief dichter bij elkaar lagen dan de topsnelheden: Respectievelijk 80.0 en 84,7 km/uur. De tijdwinst over het hele autobahntraject bedroeg 19 minuten. Gerekend per afgelegde honderd kilometer is de tijdwinst op de autobahn dus iets meer dan 4 minuten.
Wat dergelijke verschillen op jaarbasis betekenen kan iedereen voor zich zelf uitrekenen. Daarbij moet ook nog het verschil in bandenslijtage en onderhoudskosten worden geteld. Overigens is 19 minuten tijdwinst wél de moeite waard als het 't verschil uitmaakt tussen te laat of op tijd leveren, zeker wanneer verladers boetes hanteren.
In Nederland draait een groeiend aantal transportondernemingen de begrenzer terug naar 85 of 82 km/uur. Men bereikt daarbij aantrekkelijke besparingen.Chauffeurs zijn er uiteraard minder blij mee.

Bron: DVZ



Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (14)

  depeppel | 01-02-2007 | 21:48 uur Reageer op dit bericht
Het zal best besparing op leveren qua brandstof. Als je zachter rijd ( simpel )

Wat nog veel belangrijker is een constante snelheid.

En zo lang dat ik niet men gemiddelde snelheid kan houden door file of bauwwerkzaamheden. Of ander oponthoud
Ben ik genood zaak om men tempo zo hoog mogelijke snelheid aan te houden.
Want als je te laat komt bij een klant heb je een kleem aan je broek of de deur zit dicht.
En als de klant gesloten is zul je nog een keer langs moeten.

Het beste zou zijn om het transport een beetje voorrang te geven, en het tempo van de zelfde snelheid als de personen auto, s Bus enzovoort.

Dit kan rustig 100km per/uur zijn of meer.
Techniek is al wel zover in het transport, dat het best kan.
In Engeland wordt met de zelfde voertuigen al meer dan 100 gereden.
.
En met ingang van vandaag het Inhaal verbod op heffen
Het inhaalverbod is het gevaarlijkste wat men heeft bedacht in Den haag,

Auto,s moeten zich er tussen voegen waar geen plaats meer is om dat het vrachtverkeer

VEEL TEKORT OP ELKAAR RIJD !!

Mvg De peppel


  BlackRhino | 01-02-2007 | 22:36 uur Reageer op dit bericht
Wat heeft dit met motorrijden temaken ??????
Dit is toch een motorforum en geen autoforum

  Thunder | 01-02-2007 | 23:33 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Auto,s moeten zich er tussen voegen waar geen plaats meer is om dat het vrachtverkeer VEEL TEKORT OP ELKAAR RIJD !!

Juist hoe lager de Snelheid des te korter word er op elkaar gereden met name dankzij het inhaalverbod!!
Dit veroorzaakt niet alleen gevaarlijke situaties bij auto`s maar ook bij motoren.
De meeste denken dat ze nog net voor de vrachtauto de uitvoegstrook kunnen nemen sad
Daarbij niet nadenkend als er een file zou staan.
Als deze dan vol moet remmen......kun je de rest wel zelf invullen.




Dit bericht is gewijzigd door Thunder op 01-02-2007 @ 23:42

  depeppel | 03-02-2007 | 00:40 uur Reageer op dit bericht
Vergeet niet dat Nederlandse beroep chauffeurs de best uit Europa zijn !!!!!

Als iedereen zich door het verkeer heeft gewringt s,morgens in de avond !!

Gaat de beroep chauffeur verder op de weg .

Dit zijn de mensen die de meest vreemde situaties kunnen in schatten.

Ook wordt deze categorie soms als boe man genoemd in het verkeer !!!!


Let maar eens op als motorrijder in een file wie je het eerst heeft gezien om plaats te maken voor je als je er tussen door rijd?

Dus BlackRhino

Wat heeft dit met motorrijden temaken ??????
Dit is toch een motorforum en geen autoforum.

Even bij de les blijven. Jij deelt ook een stukje asfalt.

Mvg De peppel.


  Thunder | 04-02-2007 | 16:05 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Dit zijn de mensen die de meest vreemde situaties kunnen in schatten. Ook wordt deze categorie soms als boe man genoemd in het verkeer !!!!
Let maar eens op als motorrijder in een file wie je het eerst heeft gezien om plaats te maken voor je als je er tussen door rijd?

=)Ik vind het wel een boeiend onderwerp,het haalt mijn ervaringen op als internationale chauffeur.
Zoals De Peppel ook al aangaf iedereen die een voertuig bestuurd deelt een stukje Asfalt!!
Als chauffeur gaf ik de Motorrijder(s) altijd Voorrang of schuifde ik met de gehele Combinatie in een file. Reden: een ongeluk zit en kan in een klein(dood)hoekje zitten!!
Mijn ervaring heb ik grotendeels opgedaan in Duitsland en daar zijn de automobilisten stukken Asiocialer dan hier in Nederland.
Daar is het motto: Wij hebben geen tijd, kleppen dicht en gas geven.
Vaak genoeg gezien hoe Motorrijders bij inhaal manoeuvres door zulke asiociale figuurlijk van de Linkerbaan werden gedwongensad
Tip! Rij daar altijd in het midden van de weg.
Een klein gaatje en ze scheuren je gewoon voorbij!!
Ook het inhalen als Chauffeur of Motorrijder vergt Afstandsinschatting,je moet rekening houden dat de meesten (de linksrijders) een Snelheid op de klok hebben van 150 en meer!!
Als Chauffeur had ik hier schijt aan, ik ging echt niet achter een Tjech of Pool rijden die met 75 km/u over een autobaan tuft, inhaalverbod of niet maar erlangs ging ik. Zoals vele collega`s met me!!!
Dan zie je ook de laatste nieuwe techniek van die Duitsers: de Verstralers =)
Als je dan inhaalt worden ze pas echt pissig en ze blijven zolang knipperen dat je voor hen schuift, ik dacht het toch van niet!!
Iemand die honderden meters van je vandaan is, heeft alle tijd om rustig af te remmen als hij/zij dat wilt.
Vaker als een keer de Middelvinger gezien.
Er zijn er ook bij die zijn zo geirriteerd dat ze voor je gaan rijden en plots op de Rem trappen!! Stelletje idioten die moeten ze meteen hun rijbewijs laten invorderen, die zijn nog een gevaar op de fiets.
Als je dan ook nog Koprijder bent, van een stuk of 50 vrachtwagens achter je met Motorrijders ertussen in wordt het wel een hele gevaarlijke situatie. Door zulke klootzakken ontstaan dan ook de plotse file`s en ongelukken.
Het werkt als een soort kettingreactie!!
Zulke gasten maken het aanzien van een chauffeur als Boe man of Ashloch.







Loud Pipes Saves Lifes!

Dit bericht is gewijzigd door Thunder op 04-02-2007 @ 16:06

  BlackRhino | 05-02-2007 | 11:50 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Let maar eens op als motorrijder in een file wie je het eerst heeft gezien om plaats te maken voor je als je er tussen door rijd? Dus BlackRhino
Wat heeft dit met motorrijden temaken ??????
Dit is toch een motorforum en geen autoforum.

Even bij de les blijven. Jij deelt ook een stukje asfalt.



Ja en,maar dit is een motorforum,en wat moet ik dan met dit bericht over vrachtwagens/auto's,sadsad

  Frank321 | 05-02-2007 | 21:41 uur Reageer op dit bericht
in een groot deel van europa zijn veel asfaltgebruikers TE gehaast en gaan ze verkeerd met andere asfaltgebruikers om. Thunder heeft wel gelijk vind ik (als beroeps auto/motor chauffeur), in duitsland gaan ze heel vreemd om met andere chauffeurs, zeker met motorrijders. waarschijnlijk wordt er geconcludeerd dat 'die' altijd voor hun plezier rijden (dus, aan de kant).

toch kun je over het algemeen wel zeggen dat motorrijders EN beroepschauffeurs rekening met elkaar houden (niet ALTIJD).
als ik op de motor op de linkerbaan zit en rechts voor me wil een vrachtwagen naar links, en er zit enig verkeer achter me, dan rem ik af en geef de vrachtwagen chauffeur te kennen dat ie naar links kan. andersom zal een (sympathieke) vrachtwagenchauffeur niet meteen z'n richting naar links aanzetten als ie een motor ziet.
Juist DIE samenwerking WERKT en is ook nog 's leuk!

  depeppel | 05-02-2007 | 22:00 uur Reageer op dit bericht
[quote]Juist DIE samenwerking WERKT en is ook nog 's leuk! Hier wil ik niks meer aan toevoegen !!.

  Dré-ke | 05-02-2007 | 22:33 uur Reageer op dit bericht
Ik vind niet dat vrachtwagenchauffeurs ruimte geven. En al helemaal niet in de file. Een enkeling wel, maar het merendeel zeker niet. Wat dat betreft is er het laatste jaar heel veel in negatieve zin veranderd.

Voor wat betreft die hele discussie over verdere verlaging van de snelheid op de snelweg: we hebben het over snelweg. Niet over provinciale wegen, dat is 80 km/u. Het is zo onderhand normaal dat er in de spits overal 50 op de borden boven de snelweg staat. Jazeker, we hebben het over de SNELWEG, niet over de bebouwde kom. Hoezo normaal? Laat ze nou maar eens beginnen te zorgen dat er ruimte is om je aan de maximum snelheid te kunnen houden.

Met vriendelijke groet,

Dré-ke


Alles wat gebeurt was ooit een droom

  Thunder | 06-02-2007 | 19:59 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Ik vind niet dat vrachtwagenchauffeurs ruimte geven. En al helemaal niet in de file. Een enkeling wel, maar het merendeel zeker niet. Wat dat betreft is er het laatste jaar heel veel in negatieve zin veranderd.
Iedere chauffeur heeft zijn eigen karakter. Daarbij komt dan ook nog, hoe ze die dag gehumeurd zijn. Binnenlandse chauffeurs zijn meer gehaast dan Internationale chauffeurs. Als door wegwerkzaamheden,ongeval of Spits een File ontstaat zie je overal hetzelfde.
Automobilisten die op het allerlaatste moment nog even willen invoegen om zo het vrachtverkeer en andere voor te zijn.
Dit noemen wij dan de File kwekers/ophouders sad
Reden te meer om kort op elkaar te rijden anders komt de file achter je geen Meter Vooruit.
Als ze van te voren normaal zouden ritsen is er niets aan de hand.
Ieder Beroep heeft zijn eigen charme alleen is het voor ons geen avontuur meer.
Tijdsdruk en de eisen van klanten zijn meer dan toegenomen daarbij zit je dan ook nog met Inhaalverboden,begrensers en files waar iedere asfaltvreter niet om zit te juichen.


 Quote:
 Uit een grote vergelijkingstest van het Duitse blad DVZ blijkt dat trucks met de begrenzer op 90 km/uur ruim 9 procent meer diesel verbruiken dan wanneer 80 km/uur als limiet is ingesteld.


Ik heb hier maar een woord voor Bio-Ethanol!!!
In files word meer verstookt dan rijdend.
De begrenser werdt toegejuicht door verkeer en waterstaat maar ze dachten erwel niet bij na sad
Het duurd(e) kilometers langer om een mede collega in te halen dan zonder begrenser.
Sinds die begrensers word het gehele verkeer op de linkerbaan opgehouden.
Daarom zijn ze ook met die Inhaalverboden gekomen!! Nee vandaag de dag is het niet meer zo leuk om te chaufferen,jammer ik heb altijd gedacht dat Nederland het Vervoersland van Europa was.

Loud Pipes Saves Lifes!

  depeppel | 06-02-2007 | 21:20 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Ik vind niet dat vrachtwagenchauffeurs ruimte geven. En al helemaal niet in de file. Een enkeling wel, maar het merendeel zeker niet. Wat dat betreft is er het laatste jaar heel veel in negatieve zin veranderd.

Dre-ke heb respect voor je mening.

Maar Ik heb het idee dat al het verkeer harder is geworden.!!


Als ik zie hoe het gesteld is met wat heet koek blik heet. Kwa rij gedrag. IS het zwaar gesteld.

Vindt het dood zonde dat een bepaalde beroeps groep hier de dupe van moet zijn, wat niet eens hun schuld is.

Tis het zelfde als een beroepsloodgieter wie je een dakgoot laat maken.

Eerst beschikt hij over alle middelen om zen werk goed te doen.

Dan pak je zijn gereedschap af en de ladder om bij de dakgoot te komen.

En dan zegt de gemeenschap !!!!!!!

Die loodgieter van tegenwoordig zijn ook niet meer als vroeger.

Vreemd ? hoe zou dat nu kunnen ?.

Mvg De peppel


  Jerna | 07-02-2007 | 13:47 uur Reageer op dit bericht
Voor iedereen hierboven die zich afvroegen wat het nut is van een topic over vrachtwagens op een motorforum....

Lees dan eerst deze topic maar eens aandachtig door: vrachtwagens en motorfietsen hebben meer gemeen dan je zou denken!


--
Groetjes van de enige echte TFB.

  depeppel | 08-02-2007 | 01:08 uur Reageer op dit bericht
Dacht dat we ook samen reden in Dakar ?.8)

Mvg De peppel.

  Thunder | 08-02-2007 | 12:22 uur Reageer op dit bericht
Wat dacht je dan voor een goed doel!!
Vrachtwagenchauffeurs en Motorrijders voor de geestelijke gehandicapten!!

Loud Pipes Saves Lifes!

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's