Honda geeft vol gas in de auto- en motorsport

Schiphol-Rijk, 5 maart 2007 - Honda voert de raceactiviteiten in 2007 flink op. Bij vrijwel alle wereldwijd vermaarde races staat een Honda op de startgrid. Een speerpunt dit jaar is de verdediging van de wereldtitel in de MotoGP, de topklasse in de wegrace voor motoren. Daarnaast worden motoren geleverd aan de Amerikaanse Indy Car Series en mengt het merk zich in de Le Mans Series.

Deelname aan snelheidsporten is van oudsher essentieel voor Honda. Dat hoort bij de roots van het merk. De sportieve uitdaging wordt gezien als een inspiratiebron voor toonaangevende techniek en talent en als versterker van het merkimago.

In de wegrace met motoren richt Honda de pijlen dit jaar op het hoogst haalbare: voor de tweede keer op rij de wereldtitel MotoGP, de constructeurstitel en de titel voor het beste team in de wacht slepen. Ook het behouden van de titels in andere wegraceklassen en in de motorcross, de trial en zelfs mountainbikeracing, zijn doelen in 2007.

In de autosport verwacht Honda met meer succes deel te nemen aan de koningsklasse Formule 1. Het Honda Racing F1 Team wil vaker op het podium eindigen dan in het afgelopen jaar en bovenal wordt serieus een gooi gedaan naar de prestigieuze constructeurstitel. De kansen worden hoog ingeschat. Temeer, omdat Honda ook het Super Aguri F1 Team voorziet van krachtbronnen.

Net als vorig jaar voorziet Honda alle deelnemers in de Indy Car Series van motoren. Het is een volledig nieuwe krachtbron, de V8 H17R, die geschikt is voor 100 procent ethanolbrandstof.

De auto waarmee aan de Amerikaanse Le Mans Series wordt meegedaan heeft een V8-motor van Acura. In Noord-Amerika gebruikt Honda Motor Corporation de naam Acura voor zijn exclusieve topmodellen. Verder is Honda vertegenwoordigd in de Japanse Super GT-autosportklasse, waar teams gebruikmaken van een auto die is gebaseerd op de Honda NSX-GT.

Opleiden van nieuw talent
De wil om beter, sterker en sneller te zijn dan anderen, is van meet af aan de bedrijfscultuur bij Honda. Dromen verwezenlijken is een missie geworden. Daarin past ook het zoeken naar en het opleiden van getalenteerde coureurs. Honda heeft dan ook opleidingsmogelijkheden voor aanstormend talent.

Bij de motorsport worden onder supervisie van de doorgewinterde rijder Shuhei Aoyama veelbelovende rijders klaargestoomd om mee te doen in de GP 250. Bij de autosport is zelfs sprake van een geheel traject. Jong talent start in de Honda Formula Dream. Coureurs met potentie wacht vervolgens een programma waarin ze kilometers maken en ervaring opdoen in achtereenvolgens de Suzuka Racing School, de Formule Challenge in Japan, de Japanse Formule 3 en tot slot de Formule Nippon. Met name de Formule Challenge is de kweekvijver voor toekomstige coureurs die op wereldniveau kunnen strijden en mogelijk in de voetsporen kunnen treden van bijvoorbeeld Formule 1-coureurs als Takuma Sato. De Formule Challenge is opgezet in 2006 en richt zich met name op het opleiden van Japanse coureurs.

Circuits
Daarnaast investeert Honda dit jaar flink in modernisering van het 'eigen' Suzuka-circuit. Tevens beheert de fabrikant een circuit, de Twin Ring Motegi, waar de Indy Japan 300-mijlsrace wordt verreden.

2007: Honda in de motorsport
MotoGP
In de wegraceklasse MotoGP zijn maar liefst zes Honda's vertegenwoordigd. Het gaat om een volledig nieuwe machine, de RC212V, die beantwoordt aan het flink gewijzigde reglement. De grootste verandering is de verlaging van de maximale cilinderinhoud naar 800 cc.
Wereldkampioen Nicky Hayden rijdt andermaal voor het Repsol Honda Team en heeft maar één doel: het verdedigen van zijn titel. Zijn teamgenoot is Daniel Pedrosa, die vorig jaar als vijfde eindigde in de MotoGP.




Team Rijder
Repsol Honda Team #1 Nicky Hayden (25 jaar, USA)
#26 Dani Pedrosa (21 jaar, Spanje)
Team Honda Gresini #33 Marco Melandri (24 jaar, Italië )
#24 Toni Elias (23 jaar, Spanje)
Konica Minolta Honda #56 Shinya Nakano (29 jaar, Japan)
Honda LCR #7 Carlos Checa (34 jaar, Spanje)
(Motorblok geleverd) Team Roberts #10 Kenny Roberts Jr. (33 jaar, USA)


Wegrace GP 250
In de 250 cc-klasse mengen zich vier coureurs op een Honda in de strijd om de titel. Ze maken gebruik van de Honda RS250RW.



Team Rijder
Repsol Honda 250 #60 Julian Simon (19 jaar, Spanje)
#73 Shuhei Aoyama (22 jaar, Japan)
Humangest Racing Team #34 Andrea Dovizioso (20 jaar, Italië )
#55 Yuki Takahashi (22 jaar, Japan)


Japans wegracekampioenschap1000 cc
Honda doet voor het eerst dit jaar mee aan de 1000 cc-klasse in eigen land. Het is een laagdrempelige racecategorie, bedoeld om de racerij aantrekkelijk te maken voor een grote groep geïnteresseerden. Honda Racing Corporation (HRC) levert dit jaar ook ondersteuning aan privéteams wereldwijd, die uitkomen in onder meer de klassen GP 250, GP 125 en ST 600.



Team Rijder
Team HRC #48 Yusuke Teshima (24 jaar, Japan)


Brits kampioenschap Superbike
Honda werd kampioen in de Superbike-klasse in Groot-Brittannië. Ryuichi Kiyonari verdedigt dit jaar zijn titel. De lat ligt nog een fractie hoger. Honda wil tevens de constructeurstitel in de wacht slepen en zet daarom twee CBR1000RRK-machines in.



Team Rijder
HM Plant Honda Racing #1 Ryuichi Kiyonari (24 jaar, Japan)
#4 Jonathan Rea (20 jaar, Groot-Brittannië )


Japans kampioenschap Motorcross
Het team HRC zet alles op alles om de vorig jaar behaalde titel te verdedigen in de IA1-klasse, met viertaktmotoren tot 450 cc. In de klasse IA2 (tot 250 cc) mengt Honda zich eveneens in de strijd.




Team Rijder




TEAM HRC IA 1 klasse
  IA 1 klasse
  IA 2 klasse





#1 Yoshitaka Atsuta (29 jaar, Japan)
#4 Kazumasa Masuda (26 jaar, Japan)
#197 Yu Hirata (22 jaar, Japan)


 
Wereldkampioenschap Trial
In het wereldkampioenschap Trial mikt Honda op de eerste plaats en op de constructeurstitel. Het Repsol-team rijdt met Montesa's die zijn uitgerust met Honda-viertaktmotorblokken.  



Team Rijder
Repsol Montesa HRC #2 Takahisa Fujinami (27 jaar, Japan)
#4 Dougie Lampkin (30 jaar, Groot-Brittannië )
#5 Antonio Bou (20 jaar, Spanje)


Japans kampioenschap Trial
Met een aantal Honda's RTL250F-trialmotoren doen diverse teams dit jaar een gooi naar het kampioenschap in eigen land. Honda Racing Corporation ondersteunt de teams in deze motorsportklasse.

Wereldkampioenschap Mountainbike
Honda is zelfs actief in de ongemotoriseerde tweewielersport. Het gaat om mountainbike- en afdalingsraces, waarbij de teams gebruikmaken van Honda-fietsen.



Team Rijder
Team G Cross Honda



#27 Greg Minnaar (25 jaar, Zuid-Afrika)
#6 Matti Lehikoinen (22 jaar, Finland)
  Brendan Fairclough (19 jaar, Groot-Brittannië )

G Cross Honda Idegawa #1 Naoki Idegawa (26 jaar, Japan)
G Cross Honda Uchijima #2 Ryo Uchijima (30 jaar, Japan)


2007: Honda in de autosport
Formule 1
Het Honda Racing F1 Team gaat op dezelfde leest door in 2007. Er wordt kortom geracet met een volledig door de fabriek ontwikkelde auto en motorblok. Honda wil dit jaar op het podium eindigen en er wordt serieus een gooi gedaan naar de constructeurstitel. Met de nieuwe auto, de Honda RA107, is vooral winst geboekt in aerodynamica. De nieuwe motor, de V8 RA807E, is toegesneden op de carrosserie voor maximale prestaties, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Tevens levert Honda dit seizoen de motoren voor het Super Aguri F1 Team (zie ook www.hondaf1racing.com voor de laatste informatie en de bijzondere, nieuwe F1 auto van Honda)




Team Rijder
Honda Racing F1 Team #7 Jenson Button (27 jaar, Groot-Brittannië )
#8 Rubens Barrichello (34 jaar, Brazilië )
Super Aguri F1 Team #22 Takuma Sato (30 jaar, Japan)
#23 Anthony Davidson (27, Groot-Brittannië )


Indy Car
Andermaal is Honda hofleverancier voor de Amerikaanse Indy Car. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde dit jaar, door een nieuw reglement dat het gebruik van 100 procent ethanol als brandstof voorschrijft. Vorig jaar was er nog sprake van een mix van 90 procent methanol en 10 procent ethanol. Tevens is een grotere cilinderinhoud toegestaan tot 3500 cc. Honda heeft een V8 ontwikkeld: de H17R-motor.




Team Rijder
Team Penske



#6 Sam Hornish Jr. (27 jaar, VS)
#3 Helio Castroneves (31 jaar, Brazilië )

Target Chip Ganassi Racing



#10 Dan Wheldon (28 jaar, Groot-Brittannië )
#9 Scott Dixon (26 jaar, Nieuw-Zeeland)

Delphi Panther Racing



#4 Vitor Meira (29 jaar, Brazilië )

Super Aguri Panther Racing



#55 Kosuke Matsuura (27 jaar, Japan)

Andretti Green Racing



#11 Tony Kanaan (32 jaar, Brazilië )
#26 Marco Andretti (19 jaar, VS)
#27 Dario Franchitti (33 jaar, Schotland)
#7 Danica Patrick (24 jaar, VS)

Vision Racing



#2 Tomas Scheckter (26 jaar, Zuid-Afrika)
#20 Ed Carpenter (25 jaar, VS)
#22 A.J. Foyt IV (22 jaar, VS)

Rahal Letterman Racing



#8 Scott Sharp (39 jaar, VS)
#17 Jeff Simmons (30 jaar, VS)

Dreyer & Reinbold Racing



#5 Buddy Rice (31 jaar, VS)
  Sarah Fisher (26 jaar, VS)

A.J. Foyt Enterprises



#14 Darren Manning (31 jaar, GB)

Roth Racing



  Marty Roth (48 jaar, Canada)



Amerikaanse Le Mans Series
Honda doet mee aan de prototypeklasse van de Amerikaanse Le Mans Series. Het gaat hier om enduranceraces. Voor de racer wordt een geprepareerde V8-krachtbron gebruikt. Die stamt uit het vlaggenschip dat Honda onder de merknaam Acura in de Verenigde Staten verkoopt.

Super GT
Met vijf teams en evenveel auto's stapt Honda dit jaar in de raceklasse Super GT. Aan de streep verschijnt een bolide waarvan het ontwerp is afgeleid van de NSX-GT-sportauto. Onder de kap huist een V6 van 3,5 liter. Honda doel: de rijderstitel en de teamtitel.




Team Rijder
Autobacs Racing Team Aguri



#8 Daisuke Ito (31 jaar, Japan)
  Ralph Firman (31 jaar, GB)

Dome Racing Team



#18 Ryo Michigami (33 jaar, Japan)
  Takashi Kogure (26 jaar, Japan)

Epson Nakajima Racing



#32 Loic Duval (24 jaar, Frankrijk)
  Fabio Carbone (26 jaar, Brazilië )

Team Kunimitsu



#100 Dominik Schwagaer (30 jaar, Duitsland)
  Shinya Hosokawa (25 jaar, Japan)

Rolling Stone Real Racing



#17 Katsutomo Kaneishi (38 jaar, Japan)
  Toshihiro Kaneishi (28 jaar, Japan)



Formule Nippon
Honda voorziet andermaal vier teams van de HF386E 3.0 V8-motor. De Formule Nippon heeft een sterk promotionele insteek voor de racesport in Japan.




Team
Autobacs Racing Team Aguri
PIAA Nakajima Racing
Docomo Dandelion
Team 5Zigen


Japanse Formule 3




Team Rijder
Honda Team REAL #10 Kodai Tsukakoshi (20 jaar, Japan)
#11 Takuya Izawa (22 jaar, Japan)
Honda TODA Racing #2 Yuki Nakayama (19 jaar, Japan)


Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's