En het heet Pal-V. Nee, niet het favoriete eten van uw hond, maar een auto-motor-helicopter-hybride. Schreef ik dat goed? Nou ja als u het maar goed leest. Onlangs berichtten we nog over de Carver, en zulks een apparaat kan je je voorstellen bij de Pal-V maar dan zit er ook nog eens een rotor bovenop. Uiteraard het middel om de file te 'ontstijgen', maar voor dat heel Nederland vervolgens in de file staat wegens 'bodem-dak-aanvliegingen' zal je dan ook moeten opstijgen vanaf een speciale plek waarvan er zo om de 15 kilometer eentje moet verrijzen. En voor de Suzuki-liefhebbers met SRAD: deze heeft een veel mooiere afkorting, nl. VSTOVL! Very Short Take Off Vertical Landing, waarmee deze 'chopper' vrijwel overal op kan stijgen en landen, dus maak het dak van je garage maar vrij. Mocht je echter vaste grond onder de voeten willen houden dan stelt de Pal-V je niet teleur, de top wordt opgegeven voor zo'n 200 km/u en het verbruik 1 op 30! Of dit tegelijk het geval is vermeldt het persbericht niet... Wel dat het apparaat ook met bio-diesel of ethanol uit de voeten kan, dus in alle opzichten goed voor de luchtwegen. Naar verluidt vind men het in Den Haag allemaal goed, hopelijk kan ook de EU zich er in vinden.


Ben ook vooral benieuwd hoe hoog de flitspal(l)en worden. En ongelijke kruisingen kunnen we nu wel heel letterlijk gaan nemen! 'Wacht tot het rode licht gedoofd is, of vlieg er gewoon overheen', enz. enz. u weet vast nog wel een leuke te verzinnen. Een ding vraag ik me echter af: die naam, hoe zijn ze daar nou op gekomen; Whiskas, mmmmm... nee, Chappy, mmmmm.... nee, Pal? Ja, dat is 'em!
Meer info vind je op PAL-V.com