Reacties (21)
![]() |
![]() |
||
![]() |
Ik ben helemaal niet blij met deze campagne. Dat die koekblikrijders ons niet zien is immers ons eigen schuld: we vallen niet genoeg op. Mijn eega is chauffeur op de ambulance en weet uit de praktijk dat automobilisten die grote gele bus met zwaailampen, flitsers, toeters en bellen niet eens opmerken. Ik denk dat de kans dus heel erg groot is dat de automobilisten ons ineens wel gaan zien als we opvallender gekleed gaan. Yeah right. Lees het verhaal van Sylvia Stuurman en haar motorongeluk maar eens door en stel je dan de vraag of die campagne zin heeft. Sylvia Stuurman en haar verhaal ![]()
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Tja,ik wist niet precies hoe ik het moest schrijven,maar jerna schreef precies wat ik al een tijdje dacht (behalve dat wat zijn eega dagelijks mee maakt natuurlijk)
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Ze zouden de automobilisten er veel meer op moeten attenderen dat er motorrijders zijn en dat er rekening gehouden moet worden met dit zwakkere verkeerdeelnemers. In Belgie hebben ze grote campage's over motorrijders, dat zouden ze hier ook eens moeten doen.
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Jahoor! De motorrijder valt niet op... met een uitdossing als een zuurstok val je nóg niet op, serieus worden we dan ook niet meer genomen. Dus dáár schieten we iets mee op... (NOT!) Als de automobilist nu eens een keertje zijn spiegels gaat gebruiken waarvoor ze zijn: Kijken naar het verkeer achter en naast ze en vervolgens daarnaar handelen. De binnenspiegel is immers tegenwoordig toch een kapstok voor allerlei tierelantijnen. Geen wonder dat je door al die beweging geen acht meer slaan in wat je daarin ziet! Ik ben dus de eega van Jerna, enne... als je al zo'n grote gele gestreepte bus met blauwe zwaailampen erop en eraan en dan ook nog de wigwag (flitsend grootlicht) al niet ziet en de 3-tonige sirene niet hoort... Is het dan niet tijd om wat te doen aan alle afleidende zaken in de auto? Radio eruit, een vette boete op de slingerende zaken aan de binnenspiegel, misschien een idee om, als een automobilist een motorrijder onderuit rijdt, die de schade laat betalen uit eigen zak? (mits de motorrijder niet fout zat natuurlijk).
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Nou staat er natuurlijk wel dat de motorrijder kan bijdragen, maar is de campagne er vooral op gericht automobilisten beter te gaan laten kijken. Volgens mij willen ze dus wat jullie ook willen.... (en een boete als je iemand onderuit rijdt, hoe stom ook, lijkt mij nogal pittig hoor. Over het algemeen blijven het ongelukken. We maken allemaal wel eens een fout)
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Marlène, ik heb het inderdaad erg zwart-wit neergezet, maar lees het bericht op de site van het ministerie eens: nieuwsbericht ministerie verkeer en waterstaat Daar staat toch echt: "Motorrijders kunnen de automobilisten daarbij helpen door zichzelf goed zichtbaar te maken. Dat is de boodschap van de voorlichtingsactie die vrijdag 18 mei van start gaat." De campagne omvat inderdaad veel meer, maar de in de centrale boodschap wordt de bal toch echt nadrukkelijk bij de motorrijder gelegd. En dat heeft invloed op de algemene beeldvorming over motorrijders. Er is de laatste tijd vooral op europees niveau toch al een trend dat men motorrijden gevaarlijk vindt en dat dit dus zoveel mogelijk ontmoedigd moet worden. Het is misschien wel erg achterdochtig van mij, maar bovenstaande campagne kan op termijn best leiden tot aansprakelijkheidsvraagstukken als blijkt dat bij een ongeval een motorrijder niet opvallend genoeg gekleed was... Wat mij nog het meeste stoort aan deze campagne is geloof ik dat het erg op basis van vooroordelen is gebaseerd. Ik mis eigenlijk referenties naar onderzoeken die aantonen dat het rijden met dimlicht, reflecterende kleding of anderzins opvallende kledij daadwerkelijk bijdraagt aan de zichtbaarheid. Lijkt mij een schitterend onderwerp voor een (verkeers)psycholoog om zich hier eens lekker op uit te leven. Net als bij enorm overzichtelijke en toch vreselijk gevaarlijke kruispunten is gebeurd. Niemand begreep waarom er op zulke overzichtelijke plekken complete vrachtwagens over het hoofd werden gezien. Psychologen ontdekten dat je die kruispunten heel veel veiliger kon maken door ze juist onoverzichterlijker te maken. Bijvoorbeeld met schuttingen. Nu heb ik tijdens het lessen geleerd dat het silhouet van een motorrijder vaak wegvalt tegen de achtergrond. Mijn eigen tot nu toe effectieve methode om voor ander verkeer dat ik niet vertrouw (bijvoorbeeld die auto die staat te wachten om de weg op te rijden) zichtbaar te worden is bewegen. Met het risico dat de politie mij van de weg plukt voor een blaasproef ga ik bewust slingeren op mijn eigen weghelft. Het effect is verbluffend. Voor hele slechte weersomstandigheden met slecht zicht heb ik vaak een reflecterend hesje bij me. Wat mij al meerdere keren is opgevallen dat in tegenstelling tot wat ik verwacht, de automobilisten op de snelweg juist dichter achter mij gaan rijden. Geen idee waarom, maar het is verre van plezierig. Het gaat mij er bij dit lange epistel niet om dat ik het met je oneens zou zijn Marlène, maar ik wilde proberen mijn beweegredenen toe te lichten. -- Groetjes van de enige echte TFB.
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Ik heb mijn motorrijbewijs zo`n 25 jaar later gehaald dan mijn autorijbewijs. Het is verbluffend om er achter te komen hoe je in de loop der jaren nonchalanter met je spiegels bent geworden.. Vanaf het begin dat ik met motorrijles begonnen ben heb ik ook de spiegels en het vooruit/meedenken in de auto opnieuw ontdekt. Ik weet dat het fictie is maar het zou voor automobilisten heel nuttig zijn als ze wat ervaringen van de motor zouden hebben. Helaas is dit niet zo en zullen wij als motorrijders vaak attent op de automobilist moeten reageren. De verbeelding is mijn wereld. FISH
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Dubbel 8) Dit bericht is gewijzigd door fisherman op 22-05-2007 @ 9:50
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Ik heb mijn motorrijbewijs zo`n 25 jaar later gehaald dan mijn autorijbewijs. Het is verbluffend om er achter te komen hoe je in de loop der jaren nonchalanter met je spiegels bent geworden.. Vanaf het begin dat ik met motorrijles begonnen ben heb ik ook de spiegels en het vooruit/meedenken in de auto opnieuw ontdekt. Ik weet dat het fictie is maar het zou voor automobilisten heel nuttig zijn als ze wat ervaringen van de motor zouden hebben. Helaas is dit niet zo en zullen wij als motorrijders vaak attent op de automobilist moeten reageren. De verbeelding is mijn wereld. FISH
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Ik heb mijn motorrijbewijs zo`n 25 jaar later gehaald dan mijn autorijbewijs. Het is verbluffend om er achter te komen hoe je in de loop der jaren nonchalanter met je spiegels bent geworden.. Vanaf het begin dat ik met motorrijles begonnen ben heb ik ook de spiegels en het vooruit/meedenken in de auto opnieuw ontdekt. Ik weet dat het fictie is maar het zou voor automobilisten heel nuttig zijn als ze wat ervaringen van de motor zouden hebben. Helaas is dit niet zo en zullen wij als motorrijders vaak attent op de automobilist moeten reageren.
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
He Fish,1x was ook wel genoeg geweest,2x kan een vergissing zijn,3x is wel heel erg overdreven =)=)=)=)=)
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Grondig 8)
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
jaja - zodra ik meer - liners ga gebruiken wil ik het laten zien ook 8) De verbeelding is mijn wereld. FISH
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Hoe dan ook Fish, JIJ komt in ieder geval 3 dubbel duidelijk over ![]()
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Ik kwam vorig jaar 23/3 op een T-kruising van rechts met bermlichten aan en dimlicht. Ik ging linksaf met 15 km/h en dus clignoteur aan. Mevrouw in de auto keek naar links op het moment dat ik voor de auto was, ze trok op en raakte mij vol op het motorblok, hoek 45 graden. Mevrouw had niets gezien, volgens haar was ik er opeens. Ze had vervolgens het lef om in te vullen dat ze stil stond. Politie erbij, maar geen bon voor mevrouw, geen proces-verbaal. De schade is nog niet vergoed. Ik ben nog steeds heel boos, maar gelukkig geen letsel.
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Na een soortgelijk maar bijna ongeval Sylvia heb ik me aangeleerd om oogkontakt te zoeken. Verder een tip: zelfs op een voorrangs weg inhalen terwijl er links een zijstraat uitkomt kan fataal zijn. Heb 2 x meegemaakt dat een automobilist vanuit de zijstraat rechtsaf de weghelft opdraaide waar ik op dat moment inhaalde. Hij keek ondertussen naar links of er geen verkeer op zijn op zijn weghelft aan kwam rijden en vergat dat van rechts een inhaler (ik dus) aankwam. Gelukkig is mijn bermvaardigheid voldoende en ik had het op tijd in de smiezen. Dan motorrijders meer opvallen hoe zit het dan met het voorstel, of is het inmiddels verplicht, om auto's met running daylights te laten rijden. Krijgen wij dan zwaailichten om op te vallen. Madjeux
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Allereerst Madjeux, het verbaast me dat je duidelijk niet op de hoogte bent van het feit dat het (om de reden die je zelf beschrijft) wettelijk niet eens is toegestaan inhaalakties te doen ter hoogte van zebrapaden, kruisingen of zijwegen. De campagne zelf is denk ik wel een goede zaak, alleen ben ik benieuwd hoe het dan in de media gebracht gaat worden, want van de meeste campagnes hoor je bijzonder weinig.
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Echt ongelooflijk hoe halstarrig men de verkeerde maatregelen blijft nemen en vertegenwoordigen ![]() Men moet eens ophouden met dat onnozele gedoe. Als ik half doof zou zijn dan ga ik voor een gehoor apparaatje ipv dat ik verwacht dat de hele wereld zich aan moet passen aan mijn gebrek en dus maar harder moet gaan schreeuwen. Als automobilisten de veroorzaker zijn van ruim de helft aan dodelijke ongevallen van motorrijders, dan moeten ZIj dus geconfronteerd worden met maatregelen. Het verhaal van Katja is me al lang bekend (net als vele andere) en sinds ik twee jaar terug zelf door toedoen van een ander op een zwaar motorongeval getracteerd ben , en daarvoor nog steeds met grote regelmaat voor in revalidatie kliniek verblijf, heb ik me meer dan gebruikelijk in het verschijnsel verkeers ongevallen verdiept. Ik kan niet anders concluderen dat het over grote deel van de ongevallen waar meer dan 1 party betrokken is, puur te maken heeft met teveel; bezig zijn met "zichzelf" en het "eigen" wereldje, ofwel gewoon maar vergeten dat er nog meer mensen op de weg zitten dan jij zelf. Hoe dan ook, de schuld licht altijd bij de veroorzaker en moet ook dáár aangepakt worden ! greatings, Paul www.gsxr-team.com
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Ach ja......maar we zijn wel lekkere donoren, daar zijn we dan wel weer goed voor.
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Uiltje doneert niks.....
|
||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Ik was het ook niet van plan nee
|
||
Reageer
|
|
|
|
|
|