Dinsdag 15 mei 2007 - DEN HAAG - Het aantal auto's in Nederland zal in 2040 zijn gegroeid van 6,5 miljoen nu tot minimaal 7,7 miljoen en maximaal 12 miljoen. Invoering van het rekeningrijden zal nauwelijks voor vermindering van de verkeersdrukte zorgen. Dat staat in een nog vertrouwelijke notitie van het ministerie van VROM, die gisteren via RTL Nieuws is uitgelekt. Volgens het stuk zal de toename van het autoverkeer voor steeds langere files zorgen.
Ook op- en afritten slibben dicht. In de steden ontstaat een groot gebrek aan parkeerplaatsen. De geluidshinder van de auto's neemt toe.
Oorzaken van het toenemende autogebruik zijn de economische groei, waardoor meer behoefte ontstaat aan mobiliteit, en de vergrijzing. Ouderen zijn meer dan jongeren geneigd de auto te nemen in plaats van het openbaar vervoer.
"Met de groei van het autopark hebben we in de Nota Mobiliteit ook al rekening gehouden", reageert de woordvoerder van minister Camiel Eurlings van Verkeer. Eurlings 'gaat' over de door dit kabinet voorgenomen versnelde invoering van een kilometerheffing, voor 2012.
Deze nota is door de vorige Tweede Kamer goedgekeurd en loopt tot 2020. Eurlings' woordvoerder benadrukt dat deze beprijzingsplannen in eerste instantie uitgaan van het eerlijkheidsprincipe. "Degenen die meer rijden, gaan meer betalen."
In tweede instantie zijn er naar zijn zeggen de beoogde effecten op de mobiliteit. "De kilometerheffing is nooit bedoeld om de files op te lossen, maar om ze terug te dringen", onderstreept de zegsman.
Bron: BN De Stem