Voor degenen die wel eens de bocht door zijn gegaan en dachten: "Swing it out!" is het wellicht eens een ideetje de vering te inspecteren.
Ik deed dit ook en kwam er achter dat na de tijd verstreek ook wat olie uit de schokbrekers was verdwenen en er van demping nauwelijks sprake was.
Nou kon ik met wat improvisatie vrij makkelijk de dempers uit elkaar halen. Hier is (in onderhavig geval) nauwelijks speciaal gereedschap voor nodig, maar enig doorzettingsvermogen is daarentegen wel makkelijk... Vooral de veer zelf verwijderen kan een lastig klusje zijn, maar met een krikje en een bankschroef kwam ik een aardig end, hoewel hij een keer met een hoop rumoer en spektakel los schoot, dus houd vrouwen, kinderen en huisdieren op afstand!
Ik was zeer opgetogen om te ontdekken dat in het binnenste er de nodige rubberen o-ringen zaten alsmede keerringen die gewoon bij de plaatselijke keerringenhandel verkrijgbaar zijn!
Die motor- cq. veerfabrikanten zijn natuurlijk ook niet mal. Nog leuker is dan om te ontdekken dat ik voor plm. 50 euro twee paar schokbrekers onder handen heb genomen en dus enige honderden euro's heb bespaard door niet gelijk nieuwe te kopen. Dat vindt meneer Hagon en meneer Marzocchi niet leuk natuurlijk, maar je vrienden wel, want dan kan je ze op een rondje extra trakteren om de sterke verhalen in de kroeg kracht bij te zetten.
De olie die er vervolgens in moet ter demping én smering is gewone vorkolie. In mijn geval (Marzocchi MX580 en AG Strada) een vrij dunne, SAE 5, maar dat zal per merk en persoonlijke voorkeur verschillen. Ook het openmaken en weer in elkaar zetten zal natuurlijk per merk anders zijn.