vrijdag, 8 juni 2007 - Technologisch gezien zou kilometerbeprijzing vandaag al ingevoerd kunnen worden. Siemens stelt dat het systeem daarvoor volwassen en betrouwbaar genoeg is. Met de komst van dit systeem hoeft niet gewacht te worden tot het EU-satellietsysteem Galileo is gebouwd. Siemens toonde vandaag voor het eerst het systeem in een demonstratieauto op een persbijeenkomst in Den Haag. De nieuw ontwikkelde technologie maakt zeer nauwkeurige trajectberekeningen met behulp van het huidige GPS-systeem. Onboard units (OBU's) geven signalen door aan satellieten over de plaats en tijd van het voertuig.
Er zijn twee mogelijkheden. Thin units geven alleen plaats door, centraal wordt de prijs en afstand berekend. Bij fat units, de slimmere variant, wordt aan boord bepaald wat je betaalt. Siemens geeft de voorkeur aan het thin systeem, omdat die het snelst is in te voeren.
Invoeringskosten bedragen 2,2 miljard, jaarlijks komt daar 400 miljoen euro aan exploitatiekosten aan. Er is drie jaar nodig om het systeem te implementeren, onder meer vanwege verandering van wetten.
Bron: BOVAG Krant