Ook Buell is jarig en viert dit op gepaste wijze. Zo maakt het bekende V-twinblok plaats voor een andere. Niet het door de fans gedroomde V-Rodblok, maar een door Rotax ontwikkelde twin zal plaats nemen in het frame. Met 72 graden, op z'n Voxans zeg maar en een overvierkante boring x slag van 103 bij 67,5 mm is het oude concept duidelijk verlaten. Om niet achter te blijven in de sectie "powernakeds" zal naar verluidt het vermogen zo rond de 146 pk uitkomen.
Wel blijft een ander duidelijk Buellkenmerk overeind. De extreme geometrie van het rijwielgedeelte en de eigenaardige remschijf in 't voorwiel. Ook zit er nog zo'n verrekt makkelijke riemaandrijving op. Waarom is die ketting nog niet afgeschaft? Als motoren dit soort vermogens via een rubbertje, schoon en onderhoudsvrij kunnen overbrengen waarom dan steeds dat geklieder?
Maar goed, de Buell. De nieuwe telg gaat 1125R heten en zal droog slechts 170 kilo wegen. Not bad at all! Op naar de Stelvio met dat ding!
