Begin deze maand werd in Amerika de nieuwe 2008 Motocross line-up van Suzuki gepresenteerd. Gebaseerd op de vele ervaringen opgedaan in de AMA en de MX1 races met talloze overwinningen, plus de ervaring opgedaan in de verschillende Supersport klasses met de GSX-R series en de recente overwinningen van de LT-R450, komt Suzuki als enige fabrikant met de geheel nieuwe injectieversie van de RM-Z450!

Naast de RM-Z450, die tijdens de Grand Prix van Lierop op 1 & 2 september voor het eerst in Europa getoond zal worden aan het publiek, is de RM-Z250 vernieuwd en is het tweetakt gamma, bestaande uit de betrouwbare RM250, RM125 en RM85/85L voorzien van nieuwe graphics welke zorgen voor een agressievere en slankere look. Daarnaast zijn de buddyseats voorzien van een betere grip laag om zo meer controle te krijgen tijdens het rijden. Alle modellen beschikken over de winnende combinatie tussen vermogen en handelbaarheid!
Suzuki legt bij het ontwikkelen van crossmotoren de prioriteit bij het winnen van races. Niet alleen voor Ricky Carmichael in de AMA cross series en Kevin Strijbos in de MX1 maar ook voor u op het lokale crosscircuit. Motocross is een van de snelst groeiende en meest competitieve takken van motorsport, Suzuki weet het en ziet het als een uitdaging om kampioensmotoren te blijven ontwikkelen, gebruikmakend van de nieuwste hightech technieken en innovaties en de beste hoogwaardige materialen.
RM-Z450
Bij de ontwikkeling van de RM-Z450 lag de nadruk op motorprestaties en handelbaarheid. Door het toepassen van injectie werd er meer vermogen in het middengebied gevonden en een betere gasreactie verkregen, in combinatie met een nieuwe 5 versnellingsbak zorgt dit voor maximale acceleratie onder alle omstandigheden. Het voor 2008 nieuw ontwikkelde aluminium frame geeft meer balans en gevoel voor de rijder. Klaar om kennis te maken met de crosswereld, de RM-Z450 is het ultieme Motocross wapen! De RM-Z450 staat eind dit jaar in de showroom van de officiële Suzuki crossdealer.
Brandstof Injectie Het injectiesysteem is ontwikkeld met behulp van de opgedane ervaring in de diverse raceklassen met de GSX-R serie en de LT-R450 Quadracer. Om aan de specifieke cross eigenschappen te volden is het injectiesysteem van de RM-Z speciaal aangepast en heeft het geen accu nodig. Het resultaat is een betere gasopname vanaf lage toerentallen en een breder en sterker middengebied.
Gasklephuis Verantwoordelijk voor de juiste verhouding en hoeveelheid brandstof is het Keihin FI 43 mm gasklephuis. Speciaal ontwikkeld voor de zware omstandigheden die we bij motocross tegenkomen maar ook meewerkend aan een lager totaal gewicht van de motor.
Versnellingsbak Een extra versnelling is toegevoegd waardoor de RM-Z450 nu over een 5-bak beschikt. Dit zorgt voor meer afstelmogelijkheden en een betere ratio voor verschillende terreinen. Op korte zandcircuits of lange gestrekte harde banen, bij de RM-Z450 kan onder alle omstandigheden voor een optimale versnellingsbak verhouding worden gekozen.
Rijwielgedeelte Het frame en de overige componenten van het rijwielgedeelte van de RM-Z450 zijn volledig nieuw ontwikkeld. Het frame is nog lichter geworden terwijl de onderste framebalk verstevigd werd om meer stijfheid te creëren.
Brandstofpomp en Tank
In de nieuwe aluminium tank zorgt een Keihin brandstofpomp voor een stabiele brandstofdruk. Door een efficiënter verbruik kon de inhoud van de tank verminderd worden naar 6.2 liter.
Verbrandingskamer De verbrandingskamer van de nieuwe RM-Z450 is compleet nieuw ontworpen. Het inlaatkanaal is steiler voor meer valstroom. Verandering aan de squish zorgt voor een betere verbranding en een hoger vermogen terwijl een verandering aan de timing van de in- en uitlaat nokkenas zorgt voor een beter en meer gecontroleerd midden gebied.
Vliegwiel Door de ontwikkeling van een vliegwiel met iets meer massatraagheid wordt een gecontroleerde acceleratie verkregen en loopt de motor soepel onder alle toerentallen.
Swingarm & ketting De swingarm heeft een dunnere wanddikte om het onafgeveerde gewicht te verminderen. Dit verbetert de rijeigenschappen en handelbaarheid van de nieuwe RM-Z450. Daarnaast is de RM-Z voorzien van een nieuwe goud gecoate ketting voor een perfecte overbrenging en styling.
Stuur
De RM-Z450 2008 is uitgerust met een Renthal Fat-Bar stuur.
Voorvork
De SHOWA-voorvork van de RM-Z450 is lichter geworden ten voordele van het onafgeveerde gewicht. Rebound en compressie settings zijn op advies van de crossteams aangepast voor betere stuureigenschappen en meer gevoel. De weerstand tegen "bottoming" is verbeterd waardoor er meer controle is.
Schokdemper
De nieuwe Showa schokbreker is compacter en lichter en heeft net als de voorvork een aangepaste setting voor wat betreft de compressie en rebound. Een preciezere zuiger passing elimineert dempingverloop bij hitte.
Elektrisch
Met de komst van het injectie systeem was een nieuwe dynamo noodzakelijk. Een nieuw ontworpen 18-pin dynamo vervangt de oude 1-pin en krijgt feedback van ondermeer krukas positie, toerental en gasklepopening. Deze gegevens worden teruggevoerd wordt naar de ECU om de optimale injectie en ontstekingstijd te bepalen.
Styling Nieuwe graphics en nieuwe voor en achterspatborden dragen bij aan een slankere look van de motor. Het nummerschild is voorzien van sleuven om extra rijwind richting radiateurs te voeren. De zijschilden zijn kleiner en hebben ook openingen om meer koele lucht richting de airbox te laten stromen.
Hot start
Op verzoek van de fabrieks- en testrijders zit de hendel voor de hot start nu op de rechterzijde van het stuur, op deze wijze heb je altijd je linkerhand vrij voor de koppeling.
Wave discs Voor betere koeling en betere remwerking is de RM-Z standaard voorzien van wave- remschijven. Deze schijven zorgen tevens voor een betere remwerking bij natte omstandigheden aangezien ze modder beter van de schijven afwerpen. Voor heeft de schijf een diameter van 250mm en achter 240mm.
Voetsteunen
Nieuw ontworpen voetsteunen gaan het ophopen van modder tegen en zorgen zodoende voor meer grip en gevoel tijdens het rijden.
RM-Z250Het verbeteren van de beste viertakt 250cc was geen makkelijke opgave, hoewel de RM-Z250 een uitstekende basis heeft hebben de ingenieurs toch nog ruimte gevonden voor verbetering: nog meer vermogen en een nog betere handling! De RM-Z250 beschikt over een uitgebalanceerd motorblok, met veel vermogen boven- en onderin. De winnende combinatie van motor en rijwielgedeelte zorgt ervoor dat de motor 'race-ready' is.
Voor 2008 werd onder andere de carburateur onder handen genomen, er is gekozen voor een nieuwe geavanceerde Keihin FCR38MX carburateur. Deze zorgt voor een verbeterd middengebied en meer gasresponse bij het afsluiten en het openen. Om het topvermogen te verbeteren werd de uitlaatpoort eveneens aangepast, in combinatie met de nieuwe uitlaatdemper geeft dit een vermogens toename over het gehele toerengebied. Om dit nieuwe vermogen aan te kunnen werd ook het zuiger profiel aangepast.
Voor en achtervering werden veranderd om de rijder meer gevoel te geven. Minder gewicht en een verbeterde dempingscurve waren daarbij de doelstellingen. De settings voor zowel rebound als compressie werden aangepast om meer instellingsmogelijkheden te creëren.
Net als bij de RM-Z450 wordt ook de RM-Z250 voorzien van Factory raceparts, een goud gecoate ketting en wave discs behoren tot dit pakket. De hot starter is verhuisd naar de rechter zijde van het stuur. De nieuwe buddyseat geeft meer grip voor de rijder en daardoor meer controle.
Meer vermogen en een betere handelbaarheid zorgen ervoor de dat de 2008 RM-Z250 de beste 250cc viertakt crosser is! De RM-Z250 is vanaf oktober leverbaar.
RM250
De RM250 staat bekend om zijn uitstekende handelbaarheid en goed bruikbare vermogen. Het afgelopen jaar heeft de RM bewezen nog steeds de beste tweetakt 250cc te zijn. Zelfs AMA kampioen Ricky Carmichael grijpt nog regelmatig terug naar de RM250 om speciale cross tactieken uit te werken. Ook stunt goeroe Travis Pastrana zweert bij het gebruik van een RM250 bij de uitvoering van zijn ongelovelijke stunts.
Voor 2008 is de RM250 voorzien van nieuwe graphics welke hem een agressievere en slankere look geven. Daarnaast is de buddyseat voorzien van een betere grip laag om zo meer controle te krijgen tijden het rijden. De RM250 staat vanaf augustus bij uw officiele Suzuki Motocross dealer.
RM125
De RM125 is de perfecte tussenstap van de 85 cc-klasse naar de zwaardere viertakten. Prestaties door uitstekende handling en vermogen is altijd al het kenmerk geweest van de 125 cc-klasse. Het onderhoud is snel uit te voeren en ongecompliceerd.
Voor 2008 is de Suzuki RM125 net als de RM250 voorzien van een verbeterde buddyseat en andere graphics.
Voor de aandrijving van de RM125 zorgt een vloeistofgekoeld 124 cc tweetakt motorblok met reed valve-inlaatsysteem. De boring en slag van de cilinder is 54,0 x 54,5 mm en de cilinderwand is voorzien van een SCEM-coating (Suzuki Composite Electrochemical Material). Deze coating zorgt voor een snelle en efficiënte warmteafvoer naar de koelvloeistof en maakt een lichtere en duurzamer motorconstructie mogelijk. De RM125 staat vanaf augustus bij uw officiele Suzuki Motocross dealer.
RM85L
Voor de jonge crossers onder ons heeft Suzuki de RM85 en RM85L de ideale motor voor de beginnende serieuze cross fan.
De RM85 is uitgerust met een 17 inch voorwiel en een 14 inch achterwiel, de RM85L heeft voor een 19 inch wiel en achter een 16 inch. Met deze maten kan worden voldaan aan de eisen die de verschillende motorcrossassociaties stellen. De RM85L heeft een langere wielbasis – 1.280 mm versus 1.240 mm. Ook de zithoogte van de RM85L is hoger – 875 mm versus 850 mm.
Beide modellen zijn voorzien van hetzelfde 84,7 cc grote, vloeistofgekoelde tweetaktmotorblok. De boring en slag bedragen 48,0 x 46,8 mm. De cilinderwand is gecoat met SCEM (Suzuki Composite Electrochemical Material) voor superieure prestaties. De programmering van de CDI zorgt voor optimale prestaties bij hoge toerentallen – precies dat toerengebied waarin deze RM's zich goed thuisvoelen.
Beide modellen hebben een stalen buizenframe en een aluminium swingarm voor optimale prestaties op het circuit, vooral in de bochten. De upside down-voorvork van SHOWA is volledig instelbaar zodat hij kan worden aangepast aan het gewicht van de rijder, zijn rijstijl en zijn capaciteiten. De voorvork heeft een veerweg van 275 mm (10,8 inch). Ook de piggyback-achterschokdemper is volledig instelbaar en de veerweg achter bedraagt 277 mm (10,9 inch). De RM85 en RM85L zijn vanaf september leverbaar.
DR-Z70 Leren rijden en plezier beleven was nog nooit zo gemakkelijk! Voor de aller kleinsten introduceert Suzuki de nieuwe DR-Z70, een viertakt 70cc crosser speciaal ontworpen voor makkelijke rijdbaarheid, maximaal plezier en ultieme looks.
De DR-Z70 is de enige 70cc crosser met een 10 inch voorwiel dit geeft in combinatie met de 550 mm zithoogte crossplezier vanaf de allereerste opstap maar ook tijdens de eerste meters op het lokale cross circuit
Het motorblok is een luchtgekoelde 70cc viertakt met twee kleppen. Het compacte motorblok levert veel koppel zonder dat het gebruiksgemak in het gedrang komt. De semi-automatische versnellingsbak beschikt over 3 versnellingen. Het starten kan op twee manieren namelijk via de kicxstarter en met de elektrische starter.
De DR-Z70 is voorzien van een verstelbare remhendel, de hendel kan aangepast worden aan de grote van de handen van de berijder zonder dat de kabel versteld wordt. Dit vergroot de veiligheid en verbetert de prestaties.
Met de styling van zijn grote "RM-Z broers" en professionele componenten als een upside down voorvork is elke rijder verzekerd van topprestaties en maximaal rijplezier!
Bron: www.suzuki.nl