De VVD wil tot 2025 € 10 miljard extra investeren in infrastructuur, waarvan tweederde in wegen. VVD-leider Mark Rutte heeft een actieplan gepresenteerd waarmee de mobiliteit in Nederland de komende jaren aanzienlijk kan worden verbeterd. BOVAG en RAI Vereniging onderstrepen de bevindingen van de VVD en juichen het actieplan toe. 
Bovendien draait de partij in haar tegenbegroting de kabinetsplannen voor belastingverhogingen voor de automobilist allemaal terug: het vrijgeven van de parkeertarieven, de verhogingen van de BPM, brandstofaccijnzen en fiscale bijtelling voor leaserijders. Het Centraal Plan Bureau ( CPB ) becijferde eerder al dat het regeerakkoord per saldo geen extra investeringen in infrastructuur oplevert.
Ook BOVAG is van mening dat het kabinet uit de bocht vliegt met de enorme lastenverzwaring voor de automobilist. 'We gaan met z'n allen meer betalen om in de file te mogen staan. Honderden miljoenen per jaar extra aan autobelastingen en geen cent extra voor de infrastructuur. Dat is onacceptabel', aldus Koos Burgman, algemeen directeur BOVAG.
Verder spreekt het idee van de VVD om paal en perk te stellen aan de verlammende regelgeving rond infrastructuurprojecten BOVAG en RAI Vereniging aan. 'Het wordt tijd dat de spade in de grond gaat en dat er zo snel mogelijke werk wordt gemaakt van het oplossen van de grootste knelpunten', vindt Burgman.
Ook pleit de VVD voor meer mogelijkheden voor de inzet van private middelen bij infrastructuur. En wil de VVD beter gebruik van bestaande wegen door permanente openstelling van spitsstroken.
BOVAG en RAI vinden het jammer dat de VVD met geen woord rept over kilometerbeprijzing. In de optiek van de twee organisaties kan de kilometerprijs een belangrijke bijdrage leveren aan het bestrijden van de files en is het bovendien een prima middel om milieuvriendelijke technieken te bevorderen.
Bron: www.bovagkrant.nl