Maatschappij maakt kosten voor de motor

Hank, 22 sept. Motorrijders willen niet meebetalen aan de kilometerheffing. Ze veroorzaken immers geen files en veroorzaken weinig overlast. Klopt dat?

Motorrijder Dick Bouwhuis heeft getankt langs de snelweg A27 ter hoogte van het Brabantse dorp Hank en wil optrekken. We houden hem staande. Wat zou hij ervan vinden als hij over een paar jaar, net als automobilisten en vrachtwagenchauffeurs, een kilometerprijs moet gaan betalen? Bouwhuis: "Dat zou ik onterecht vinden. Wij nemen weinig ruimte in beslag. Daardoor zijn er minder files. Dus ze moeten gewoon van ons afblijven."

Bouwhuis kocht zes jaar geleden een zwarte Suzuki 750 GSX om voortaan niet meer in de file te hoeven staan, vertelt hij. Dagelijks pendelt de militair van Breda naar Amersfoort en vice versa. "Met de auto zou ik er anderhalf uur over doen. Met de motor een uur."

Is het rechtvaardig motorrijders een kilometerprijs te laten betalen? Het kabinet bespreekt dit najaar welke "eerste onomkeerbare stap" wordt gezet naar een ander betalingssysteem voor mobiliteit. Weggebruikers gaan betalen per kilometer en betalen ook een heffing op plaatsen waar het druk is. Ter compensatie gaan ze minder wegenbelasting en aanschafbelasting betalen. Het gaat om "iedereen die op de weg gebruik maakt van een motorrijtuig", zo staat in het advies van de commissie-Nouwen over het beprijzen van het wegennet.

Motorrijders vinden dat voor hen een uitzondering moet komen. "De kilometerheffing is vooral bedoeld om de files te bestrijden. Motorrijders veroorzaken geen files. Als 10 procent van alle automobilisten op een motor zou stappen, zouden veel files verdwijnen", zegt Patrice Assendelft, adjunct-directeur van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). Onlangs kreeg minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) een brief van de Motorrijders Actie Groep. De groep bepleit "geen heffing in te voeren voor motorfietsen". Of dat anders "een aanzienlijk lager tarief wordt gehanteerd dan voor personenauto's". Immers: "Hoewel een motor tijdens normaal verkeer ongeveer net zo veel ruimte opeist als een personenauto, is dat tijdens een file duidelijk niet het geval."

Met het nieuwe betaalsysteem wordt niet zozeer het bezit als wel het gebruik van een voertuig belast. Per saldo zal de beleidswijziging de gemiddelde weggebruiker niets extra kosten, zo is de belofte. Maar voor motorrijders gaat die vlieger niet op, vertelt Nico Perk, eigenaar van een zware Honda ST 1100 en voorzitter van de Motorrijders Actie Groep. "In ons geval zijn de belastingen al erg laag vergeleken met die voor automobilisten. De kilometerprijs zou alleen maar een lastenverzwaring betekenen." Nog een argument tegen een kilometerheffing voor motorrijders: het is "lastig" een kilometerkastje op de motor te monteren. Het apparaatje kan gemakkelijk worden gestolen. In elk geval, zeggen de motorrijders, zijn de kosten voor de overheid om alle ruim half miljoen motorrijders van zo'n kastje te voorzien "erg hoog".

Het is wel de vraag of motorrijders weinig maatschappelijke kosten en overlast veroorzaken. Wetenschappers nuanceren dit beeld. Onderzoeksbureau CE uit Delft schreef drie jaar geleden het rapport Prijs van een reis over de kosten van het vervoer. Daarin staat onder meer dat motorrijders indirect wél bijdragen aan de files. "Het is bijvoorbeeld aannemelijk dat motorrijders meer kosten veroorzaken dan ze zelf ondervinden, omdat auto's meer afstand houden tot motorrijders, terwijl deze zelf met redelijk gemak door de files heen kunnen rijden".

Ook vervoerseconoom Erik Verhoef, hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, twijfelt aan de claim van motorrijders dat zij geen files veroorzaken. "Als een motor weliswaar langs een file rijdt maar op het uiteindelijke knelpunt (verkeersplein/tunnel/afrit/etc.) toch een even grote plaats op de rijstrook inneemt als een auto zou doen, en dus toch voor vertraging zorgt, is er natuurlijk wél een congestie-effect", stelt hij.

De kosten die de maatschappij maakt voor motorrijders zijn relatief hoog. Waar bijvoorbeeld benzineauto-rijders de door hen veroorzaakte kosten vrijwel helemaal zelf betalen door belastingen en heffingen, draait voor de kosten van motorrijden de maatschappij als geheel grotendeels op. "De kosten per kilometer zijn in het geval van motorfietsen helemaal niet zo laag", zegt CE-onderzoeker Huib van Essen. Dat komt met name door de kosten van het relatief groot aantal ongevallen. Jaarlijks verongelukken ongeveer tachtig motorrijders, zo'n 10 procent van het totaal aantal verkeersdoden. Bovendien maakt een motor veel geluid. Ook dat kost geld, bijvoorbeeld omdat de geluidsnormen op snelwegen eerder worden overschreden, en Rijkswaterstaat vervolgens geluidsschermen moeten plaatsten.

Minister Eurlings weet nog niet hoe hij de motorrijders zal behandelen. "We kunnen niet op de plannen vooruitlopen", laat hij weten. Motorrijder Nico Perk is er niet gerust op. "De overheid denkt alleen in auto's."

Bron: NRC.nl
Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (14)

  Sharko | 25-09-2007 | 08:11 uur Reageer op dit bericht
Nou Huib, ik denk dat je nog een aantal onderzoeken moet uitvoeren. Motoren zijn boven de 80 km/h namelijk stiller dan auto's! Dit is al bij verschillende onderzoeken vast gesteld!!!!!

  freek martens | 26-09-2007 | 10:07 uur Reageer op dit bericht
de mijne niet................smile

  Zwabber | 26-09-2007 | 18:52 uur Reageer op dit bericht
Dan kunnen we jou!!! bedanken voor de invoering vande APK??????neutral

  Kickstart | 26-09-2007 | 18:52 uur Reageer op dit bericht
Wat je ook als argument aandraagt het maakt geen zak uit.
Ze willen alleen maar geld zien (want het milieu interesseert ze gewoon geen ene malle moer) en dan wijkt alles.
Dus maak maar vast een plekkie op je motor waar dat Big Brother kastje t.z.t. geplaatst kan gaan worden.
Ik heb mijn motor al verkocht want ik kan het allemaal niet meer betalen (rijd ook auto) cry

  Goldwingfreak | 26-09-2007 | 19:06 uur Reageer op dit bericht
Ik denk dat ik maar ga emigreren, ben het zo langzamerhand behoorlijk zat in dit regeltjes en belasting land !!

  ducfanaat | 26-09-2007 | 20:18 uur Reageer op dit bericht
Ik denk, ik ga lekker alleen nog circuitrijden. Maar ja ook daar herrienormering. Laatste vrijplaats is niet meer. Wel lekker diesel aan het rijden op 100% koolzaad olie. Schilt bijna 40% in de kosten!

  Peter H | 26-09-2007 | 20:01 uur Reageer op dit bericht
dit land is zo verziekt aan zogenaamde onderzoekers en betweters zoals de heren hierboven.( maar ook die vechten voor hun subsidie )
Ik als motorrijder doe mijn best mij aan alle regels te houden produceer geen guidoverlast en neem weinig ruimte in.
Door het gewicht van mijn motorfiets slijten de wegen minder snel waardoor er ook minder reparatie en onderhoudt aan de wegen nodig zijn.
Door het rustig door de files te rijden verbruik ik ook nog eens minder brandstof dan een steeds optrekkende auto.
bij het eind van de opstopping of einde van de file vallen altijd gaten waar ik soepel inpas dus ik verleng de file in het geheel niet laat staan dat ik ze ophoudt.
Dit is mijn visie waarschijnlijk de verkeerde want het leverd geen subsidie of belasting op daarom zie ik het verkeerd alweer!! wat ben ik toch dom dat ik het niet zoals de geleerde zie.
sorry

  RenĂ© | 27-09-2007 | 08:53 uur Reageer op dit bericht
?!!?! De argumenten die hier door 'experts' worden aangevoerd wekken braakneigingen op:
"...omdat auto's meer afstand houden tot motorrijders..." Ik word niet goed!!?!! Wanneer gebeurd dat dan?? En "Bovendien maakt een motor veel geluid." wat een dooddoener!! Voer dan de controles op geluidsoverlast op A.U.B., dan pak je gemakshalve die "fast-and-furious pimp-my-car" gasten mee! Oh, en uiteindelijk dragen we ook nog bij aan het fileprobleem... zeker omdat wij veel sneller door de file komen en op het 'knelpunt' aangekomen iedereen voor de grap staan op te houden... yea right... wake up and smell the coffee...
Ik ben het eens met Goldwingfreak... als de kans zich voordoet: wegwezen uit dit pokkeland!

  Erik | 27-09-2007 | 11:34 uur Reageer op dit bericht
Een kilometerheffing voor die motorrijder die veel kilometers rijdt (zoals deze jongen die niet eens een koekblikstempel op mijn roze papiertje heeft)is een enorme verhoging van de kosten. De discussie of we nu wel of niet file veroorzaken is alleen maar een beetje verpakking om het geheel. Die zuigers in Den Haag hebben gewoon een manier gevonden om nog meer belasting te vangen, terwijl ze in alle schijnheiligheid toch al een gigantische bron van inkomsten hebben uit voornoemde belastingen en dan hebben we het niet eens over die absurde brandstofaccijns onder het motto van we zijn zo goed voor het milieu. De motor wordt zo vanzelf een extra melkkoe.

  Frank | 27-09-2007 | 12:10 uur Reageer op dit bericht
Het is natuurlijk wel zo, dat BVB en wegenbelasting weg vallen. Bovendien kan ik mij voorstellen dat het 'kastje' voor motoren wordt uitgerust met software om een speciaal motor tarief te regelen. Dat zullen ze ongetwijfeld ook gaan doen voor vrachtwagens en busjes.

  pietpap | 27-09-2007 | 12:43 uur Reageer op dit bericht
Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen.smile smile smile

  Jackal | 27-09-2007 | 20:20 uur Reageer op dit bericht
Lachen? Niet zoveel meer met dit soort "wetenschap"? Motorfietsie komt uit op motorfoetsie zou je denken. Was er niet ook al eens een vrouwelijke Minister van Verkeer motoren "gevaarlijke dingen" noemde? Fijne lands-bestuurders... Je zou er Belg van willen worden: dar wordt motorwijders toch beduidend minder in de weg gelegd!cry

  yamaharm | 28-09-2007 | 10:17 uur Reageer op dit bericht
belg worden? nog even en dat hoort ook bij dit landje. zullen die belgen blij mee zijn....cry

  Cor Reiters | 06-12-2007 | 19:58 uur Reageer op dit bericht
In dit land wil niemand meer verantwoording nemen en zit iedereen op een ander te vitten. Alles draait alleen om geld en hoe kan ik zoveel mogelijk graaien.
Ik heb een auto, Ford ST, 3 motoren MG California een BMW RS en een Ducati 999 maar ik heb maar een kont en ik betaal voor vier maar ik vind motor rijden het absolute leven en ik wacht wel af , maar km geld ga ik niet!! betalen overal verdient dit €NEDERLAND al geld op,
Misschien parkeer ik mijn motoren op de camping in luxemburg en krijgt deze VOC-ers niets van mij!!!!

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's