Als het aan de Europese Commissie ligt, worden alle nieuwe auto's vanaf 2009 standaard uitgerust met een Brake Assist System (BAS). Het systeem moet ervoor zorgen dat auto's bij dreigende aanrijdingen sneller tot stilstand komen. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen eerst aarzelen voor ze vol op de rem trappen.
Veel automobilisten weten niet hoe het anti-blokkeer remsysteem (ABS) reageert. Wanneer het ABS ingeschakeld wordt, voelt de bestuurder een lichte trilling in het rempedaal. Uit schrik laten de meeste daardoor het rempedaal opkomen in plaats van te blijven intrappen. De elektronica van het automatisch remsysteem moet vaststellen of er normaal geremd wordt of een noodstop wordt ingezet. In het laatste geval zorgt het ervoor dat de remdruk juist wordt opgebouwd, zodat het voertuig zonder aarzeling tot stilstand komt.
Nu maar hopen dat het systeem een motor of bromfiets niet over het hoofd ziet.
Robbie |11-10-2007|20:05 uur
Die pedaalemmer rijders krijgen toch hun rijbewijs na inlevering van voldoende Airmiles???? Lijkt het af en toe wel op......
Wim. |11-10-2007|21:20 uur
Prima, alle veiligheden die er zijn gewoon inbouwen.In de toekomst zal er vast een systeem zijn dat de juiste afstand tot de voorrijdende auto wordt aangehouden door de electronica bestuurd en een stap verder, adres invoeren en motor starten en gaan met de banaan, zelfs snelheid kan nooit worden overschreden, wordt allemaal electronisch geregeld!!!!!!!
Paul |12-10-2007|10:07 uur
Het is niet te hopen !
idd een aantal type BMW`s heeft het al. Het was ook bij een BMW dat ik een maat van me ineens halsbrekende toeren uit moest halen toen hij bergaf een bocht nam. Halverwegen de bocht nam het systeem de motor over en zette hem in de bocht overeind. Ik hoef niet te vertellen wat er toen gebeurde he !
LEVENS GEVAARLIJK een motorfiets die zijn wil aan jou op legt !!
andere paul |14-10-2007|14:13 uur
Ik ben de trotse bezitter van een motor met abs en rij er dagelijks mee door het verkeer. Ik zou dit systeem niet meer willen missen. Ik heb eens geprobeerd om te rijden zonder, maar het verschil was enorm. Natuurlijk moet je het systeem uitschakelen als je offroad gaat rijden. Maarja voor alle ver(ander)(beter)ingen heb je voor en tegenstanders. Daarom vind ik de oplossing van BMW prima: uitschakelbaar wanneer je maar wil.
TFB |15-10-2007|20:25 uur
@Andere Paul: alleen de GS van BMW heeft een uitschakelbaar ABS. En als je rijdt merk je niks van ABS. ABS grijpt namelijk pas in als de wielen (gaan) blokkeren. Wat jij bedoelt is vast de rembekrachting die BMW op sommige BMW's heeft geleverd. Ik heb dat systeem ook omdat het helaas in een soort van koppelverkoop aan de ABS optie was gekoppeld. ABS vind ik een puike voorziening en dan liefst met de mogelijkheid om het uit te kunnen schakelen (op nat gras heb ik door de ABS géén remvertraging!), maar die bekrachtiging is een ramp. Veel te ongevoelig en bij storing schakelt ie gewoon uit...! BMW is er inmiddels ook alweer vanaf gestapt geloof ik, maar ze blijven ontkennen dat het een slecht idee was.
O ja, ik rij op een BMW R1150R Rockster uit 2003 met ruim 60.000 km op de teller.