DEN HAAG - Voor de aanpak van de files tussen Amsterdam en Almere wordt 3,5 miljard euro uitgetrokken. .jpg)
Het kabinet heeft gisteren definitief besloten dat de A6, A1, A10-Oost en de A9 worden verbreed. Uiterlijk 2010 gaat de eerste schop de grond in, in 2017 moeten de werkzaamheden klaar zijn.
Werkgeversclub VNO/NCW is tevreden, maar Milieudefensie en diverse bewonersorganisaties zijn boos over het 'extra asfalt' en stappen naar de rechter.
Binnenkort worden ook knopen doorgehakt over een impuls voor het openbaar vervoer. Verwacht wordt dat het spoor tussen Amsterdam en Almere wordt verdubbeld, maar minister Eurlings van Verkeer wilde daar gisteren nog niet op vooruit lopen.
Zeker is dat de A1 bij Muiden een aquaduct krijgt over de Vecht met 12 rijstroken. De A6 wordt verdubbeld en krijgt gescheiden rijbanen voor doorgaand en plaatselijk verkeer. De A9 wordt overkapt en deels in twee tunnels aangelegd. Omdat de weg halverwege boven de grond komt en dus een golvend patroont vertoont, is er de naam Kamelenvariant aan gegeven. Ook bij Amstelveen komt een verbreding met een twee kilometer lange tunnel.
Bron: www.ad.nl