Ride-on MotorTours vertrok op 8 september jl. met de MotorKaravaan voor een reis rond de wereld. Voor de 9 deelnemers aan deze reis zou het de reis van hun leven moeten worden, echter, vooralsnog worden ze door motorpech in de greep gehouden.
Na de val in Death Valley rijdt een van de begeleiders de gehavende motor naar Las Vegas. "Het is weer precies hetzelfde probleem," riep Hugo Broers (73) in ongeloof en woede uit. Hij kocht speciaal voor deze reis, waar een jaar aan voorbereidingen aan vooraf ging, een nieuwe BMW 650GS en was daar zeer tevreden mee, totdat de motor er na zo'n 7000km in Amerika mee ophield. De koeling van de motor werkte niet goed meer, waardoor de hoofdzekering doorbrandde.
Met een gehuurde bus reden ze naar de dichtsbijzijnde BMW-dealer, zo'n 800km verderop, die de ventilator verving. Veel tijd om de reparatie te testen kreeg de wereldreiziger niet, want in Death Valley kwam hij ongelukkig ten val. Terwijl Hugo van een lichte hersenschudding herstelde werd zijn motor, die behoorlijk wat cosmetische schade had opgelopen maar technisch in orde leek, door BMW Las Vegas hersteld en door Ride-on MotorTours naar Los Angeles gebracht voor verscheping naar Australie.
"Was ik maar gewoon op mijn Triumph gegaan," verzucht de heer Broers nu. In de zadeltassen die zijn kapotte koffers vervingen heeft een uitlaat een gat gebrand en voor het geld dat hij nu al kwijt is aan repatriering en reparaties had hij een nieuwe motor kunnen kopen. De reis wordt dadelijk onbetaalbaar.
"De vervangen ventilator heeft het uiteindelijk maar vier dagen volgehouden en de BMW is nog geen jaar oud, maar de garantie en productaansprakelijkheid lijken bij de Europese grens op te houden, alsof het dan ineens geen BMW meer is," verklaart Ride-on MotorTours, die met veel moeite geregeld heeft dat de motor zo spoedig mogelijk vanuit de Australische Outback naar Sydney getransporteerd wordt en de BMW-dealer aldaar bereid heeft gevonden de reparatie snel uit te voeren, zodat Hugo – hopenlijk en ten minste - het laatste deel van de reis vanaf Nepal terug naar Europa nog op een goede manier kan maken.
"De servicedienst van BMW – wereldwijd staat er op het kaartje – wilde wel iets voor de heer Broers doen maar kwam na veel bellen met een onwerkbaar tegenvoorstel dat zoveel organisatorische en logistieke problemen opleverde dat we er gewoon niet op in konden gaan," zegt Rob de Jong van Ride-on MotorTours.
Hugo Broers, die door deze tegenslag opnieuw last van zijn hersenschudding kreeg, wordt momenteel door zijn reisgenoten opgevangen. Als het aan hen ligt brengen ze deze reis gezamenlijk tot een goed einde.
Op
www.MotorKaravaan.nl wordt een dagboek bijgehouden. Lees meer over de reis door de Verenigde Staten, de Australische outback en hoe het met Hugo en zijn probleem-BMW verder gaat.
www.Ride-onMotorTours.com www.MotorKaravaan.nl www.OverhetIJS.nl www.IceRide.com