ROTTERDAM - Naar het voorbeeld van de centrale milieudienst DCMR krijgt Rijnmond voor het eind van jaar één instantie die het verkeer op de autowegen in deze regio regelt.Deze Verkeers- of Bereikbaarheidsautoriteit Rijnmond - een definitieve naam is er nog niet - moet alle verkeersproblemen op de A-15 en de ruit oplossen en daarvoor bevoegdheden krijgen die nu nog verdeeld zijn over 21 instanties, van Rijkswaterstaat, Havenbedrijf, provincie tot alle betrokken gemeenten.
Volgens directeur Pieter Struijs van het Havenbedrijf Rotterdam is overleg hierover tussen Havenbedrijf en Rijkswaterstaat vergevorderd. De instelling van zo'n autoriteit heeft de steun van de minister. Struijs zei op het symposium Mainport Rotterdam, gisteren in het Scheepvaart- en Transport College.
Het probleem van de gebrekkige bereikbaarheid van de Rotterdamse haven stond tijdens dit symposium hoog op de agenda. Vertegenwoordigers van het bedrijfsleven ergeren zich groen en geel aan de besluiteloosheid van de overheid in de aanpak van de almaar langer wordende files en het steeds vaker vastlopen van het verkeer op de A15/N15, de slagader voor het verkeer van en naar de havens in Europoort en de grote containerterminals van ECT en APM-T op de Maasvlakte.
Het bedrijfsleven houdt z'n hart vast als vanaf 2010 tot 2015 de A15/N15 fors op de schop gaat om te worden verbreed. Vrees is dat het verkeer van en naar Europoort en Maasvlakte dan volstrekt vastloopt. Inmiddels zijn er ook al afspraken gemaakt tussen alle betrokken overheden om de verkeersdruk op de A15/N15 te verminderen.
Volgens havendirecteur Struijs kan ook het bedrijfsleven zelf nog een hele hoop doen door het transport beter over de hele dag en nacht te spreiden. Want als hij zelf voor zes uur 's ochtends of na zeven uur over de A15 rijdt, kan hij nog steeds goed doorrijden.
Bron: AD