DEN HAAG - In 2020 staan er in de Randstad nog een heleboel files, ook als automobilisten een kilometerheffing betalen. De grootste 'fileknelpunten' zijn dan de ringwegen bij Utrecht en Rotterdam. Ook op de A4 (vooral Leiden-Den Haag), de A7 (knooppunt Coenplein) bij Amsterdam, de A44 tussen Wassenaar en Den Haag en de A27 tussen Gorinchem en knooppunt Lunetten loopt het verkeer in 2020 nog altijd vaak vast.
Dat blijkt uit een analyse van minister Eurlings (Verkeer). Overigens is nooit beloofd dat door de invoering van rekeningrijden de files verdwijnen. ,,Maar dit verkeersinfarct is groter dan verwacht,' zegt Tweede Kamerlid Ger Koopmans (CDA). Hij raakt er daardoor alleen maar meer van overtuigd dat rekeningrijden bittere noodzaak is om de files enigszins in toom te houden. Eurlings signaleert ook een aantal 'potentiële' knelpunten waar de files nog langer dreigen te worden. Het gaat onder meer om de A12 (tussen Den Haag en Gouda), de A2 (Utrecht-Den Bosch) en de A28 (Rijnsweerd-Hoevelaken). Oorzaak is onder meer extra vrachtverkeer.
Ook gisteren had autorijdend Nederland weer een harde confrontatie met het fileprobleem. Natte sneeuw en een brug op de A9 die niet meer dicht wilde, leidden gisterochtend tot een totaal van 491 kilometer aan files. Op de A2 stond op het hoogtepunt 21 km file tussen Zaltbommel en knooppunt Everdingen. Daarmee is de ochtendspits in november tot nu toe een stuk drukker dan over de eerste achttien dagen van november vorig jaar. Volgens de ANWB komt dat doordat er vorig jaar minder ochtendspitsen waren met regen. Toch stonden er in 2006 flinke files in november. Op 13 november stond het verkeer vast over een lengte van 602 kilometer. Op 16 november stond er 592 kilometer en op 20 en 23 november respectievelijk 474 en 472 kilometer.
Bron: AD.nl