Brommers mogen harder op de weg

Den Haag - De Tweede Kamer heeft vrijdag op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat ingestemd met een verhoging van de maximumsnelheid van de bromfiets op de rijbaan naar 45 km per uur. 

Brommers mogen harder op de weg
Door deze maatregel kunnen bromfietsers als meer gelijkwaardige weggebruikers meerijden met het autoverkeer. Hierdoor neemt de kans op onveilige situaties tussen bromfietsers en automobilisten af. De maximumsnelheid van de bromfiets op het (brom)fietspad blijft ongewijzigd, dus 30 km per uur binnen de bebouwde kom en 40 km per uur buiten de bebouwde kom. Naar verwachting treedt de nieuwe maximumsnelheid van de bromfiets op de rijbaan medio 2008 in werking.

Bron: Blik op Nieuws
Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (17)

  Bonnen-regen | 27-11-2007 | 16:19 uur Reageer op dit bericht
Schandalig dat dit van 1 november 1999 tot 1 jan. 2008 heeft moeten duren !!!

Ik heb zo ongeveer 250 euro aan boetes moeten betalen omdat ik altijd op 50 km wegen zo'n 40 a 50 km p/u reed, omdat dit veiliger is !
Ik werd met 30 km per uur kompleet de berm in gereden, maar de politie deed alsof hun neus bloedde.
En ik maar genaaid worden door al die boetes !
Immers, 50 km p/u rijden op een 50 km weg kostte je als bromfiets 115 euro !!!

Kan ik mijn boetes nu ook terugvorderen van de afgelopen 7 jaar dat ik onterecht genaaid ben ??

Met 60 km & 80 km wegen is er nog steeds hetzelfde probleem, want 45 rijden op een 60 km weg is ook te gevaarlijk, zou 55 moeten worden.
En 80 km weg, zo'n 70 km p/u, maarja dat mag dan weer niet !

En dat achterlijke gedoe dat je ineens op het allerlaatste moment een bordje fiets/bromfiets-pad ziet, en dan ineens met 40 a 50 km per uur vanaf de weg dat smalle paadje in moet duiken is ook absurd !
Kunnen ze je ook weer 35 euro voor rekenen !!

De angel is eruit, maar die 60/80 km wegen zonder fiets-bromfiets-pad moeten ook qua snelheid omhoog !smile :C

  tha RX rider | 28-11-2007 | 19:25 uur Reageer op dit bericht
ik vind het nog steeds schandalig dat ik als brommer rijder niet even hard mag als de auto's het is door die 45 km p/u natuurlijk wel beter geworden maar nu zijn wij als brommers nog steeds een doorn in het oog doordat ze het net niet helemaal gelijk trekken aan de auto op een 50km weg

en dan heb je zoals hierboven al sttat ook nog de 60 en 80 km p/u wegen waar geen bromfietspad naast ligt en het is moeilijker te onthouden doordat je nu 3 verschillende snelheden hebt

  PeterH | 28-11-2007 | 20:09 uur Reageer op dit bericht
Oh, wat zijn we weer slim in Den Haag welke brommer rijdt er al geen 45!!!
Maak er toch gewoon 50 van dan rijden we mekaar ook niet in de weg dat is alleen maar beter voor de vekeers veiligheid want nu kijk ik voordurend achterom of er een automobilist geen rare capriolen gaat uithalen om me nog snel even voorbij te gaan want dat rare brommertje met zijn 40/45km houdt alleen maar op.(uit ervaring van het dagelijks leven)
Dus de snelheid naar 50km tenslotte mag de automobilist ook niet harder waardoor ik wat rustiger op mij brommer zit en de automobilist in zijn auto ook. Wat betekent: Wat de veiligheid van beide en zeker die van de bromfietsbestuurder groter maakt in de dagelijkse overleving van punt A naar B

  Motorpsycho | 28-11-2007 | 21:11 uur Reageer op dit bericht
Ik vind dat de constructiesnelheid van een bromfiets best naar 100 km/h kan. Echter dan dient de bestuurder wel in het bezit te zijn van een rijbewijs om een "brommer"te mogen besturen. Dan dient de bestuurder zich wel netjes aan de regels te houden. Dus waar 50 is toegestaan 50 en 80 waar 80 is toegestaan. Ik begrijp dat de jeugd moeite heeft om zich aan de regels te houden. Maar als je zware straven op overtredingen zet zal het wel goed gaan. b.v. Meer dan 10 km/h te hard dikke geldboete. 2e keer 10 km of meer te hard rijbewijs terug en rijontzegging tot hij/zij zijn/haar auto/motor rijbewijs heeft gehaald.

Ik ben van meening dat het dan een stuk veiliger is op de weg omdat die iritante brommertjes niet meer in de weg rijden.

M.v.g.r. een 32 jarig motorrijder

  Gerben | 29-11-2007 | 09:09 uur Reageer op dit bericht
Die verkeersveiligheidsmuppet bij wegmisbruikers op sbs6 zei laatst nog dat brommers hun "constructie" snelheid hebben en dat is maximaal 40km/h. Wat zal ie hierop zeggen, de neuselaar!.
Gerben, 35 jarige motorrijder:eek:

  Dodo | 29-11-2007 | 10:22 uur Reageer op dit bericht
Het probleem ligt in het feit dat héél veel brommerrijders met bravour rijden. Ook dat ze op de rijbaan evengoed auto's rechts inhalen en dát mag niet. Dat zet kwaad bloed bij veel automobilisten.
Het werd wel tijd dat die snelheid aangepast werd. Het zou nog beter zijn als de snelheid gelijk wordt getrokken met die van 50km./uur op de rijbaan. 30km./uur op het fietspad vindt ik heel juist, anders wordt dáár het snelheidsverschil met fietsers te groot.

  Dodo | 29-11-2007 | 10:28 uur Reageer op dit bericht
Problemen ontstaan doordat héél veel brommerrijders met veel bravour en nonchalance rijden. Dat zet kwaad bloed bij automobilisten En evengoed op de rijbaan rechts inhalen en dat mág niet! Snelheid op de rijbaan zou best gelijk mogen komen met 50Km.uur. Op het rijwielpad 30Km.uur is prima anders wordt het snelheidsverschil met fietsers te groot.

  h.tonkens | 29-11-2007 | 18:03 uur Reageer op dit bericht
Alle brommerrijders op de motor vanaf 16 jaar, gedegen rijopleiding, maximaal 125cc, geen probleem meer met wettelijke snelheidsaanpassingen. Geen flauwekul brommercertificaat meer nodig. Brommers max 30km p/u weer naar het fietspad. Probleem opgelost.
Of niet?neutral

  ed | 29-11-2007 | 18:43 uur Reageer op dit bericht
nu de motoren nog! hahaha

  bonnen-regen | 02-12-2007 | 14:47 uur Reageer op dit bericht
Wat ik hier lees,: brommers naar 100 km p/u is natuurlijk bezopen, daar zijn ze niet voor gemaakt !

Immers 60 km p/u moet kunnen, ik heb immers nooit problemen ervaren met die snelheid, ook de remmerij gaat nog prima !
Gaat natuurlijk ook om de degelijkheid van het frame.

Bij 70 / 80 km wegen is het hoe dan ook uitkijken geblazen. Meer dan 65 km per uur is niet aan te raden, ook al vanwege de remafstand.

Als je op een 80 km weg moet, is 65 a 70 hard zat !
(80 km op de teller wijkt vaak 10 a 15 km naar beneden af met de werkelijk gereden snelheid)

  Willem | 02-12-2007 | 16:23 uur Reageer op dit bericht
waarom niet gewoon met het verkeer meerijden is een stuk veiliger en het rijd meer ontspannen en dus niet meer van die *****bekeuringen neutral smile

  Hans | 09-12-2007 | 21:56 uur Reageer op dit bericht
Gewoon de brommers e.d afschaffen en een gestaffeld rijbewijs voor 2 wielers invoeren incl. opleiding en examens. Dus licht, middel en zwaar (motor)rijbewijs.
Daarmee maak je volwaardige verkeersdeelnemers en dienen ze zich ook gewoon aan de verkeersregels te houden. Door de opleiding zal de voertuigbeheersing toenemen en wellicht ook de risico's afnemen dat al die brommers zichzelf onderuit remmen bij een onverwachte situatie. Het verplicht stellen van bepaalde kleding helpt dan misschien ook de zorgkosten wat te verlagen. Brommers, scooters denken een vrijbrief te hebben in het verkeer en het wordt tijd dat die groep eens op hun verantwoordelijkheid wordt gewezen.

Groet,
Hans

  Maarten | 12-12-2007 | 12:23 uur Reageer op dit bericht
Een brommer mag wettelijk geen 50 rijden. In de wet staat dat deze maximaal 45km per uur mag rijden. In de bebouwde kom is dat minder en dus 30 en buiten de bebouwde kom is dat 40.

Met dit voorstel kan de wet worden gehandhaafd en wordt alleen de snelheid binnen de bebouwde kom op de normale rijbaan voor autoos 45 kilometer per uur.

De doorn in het oog wordt hiermee dus aanzienlijk minder.

Met andere woorden er vind geen wetswijziging plaats maar een aanvulling welke pas medio 2008 ingaat dus niet eerder.

  Vario | 16-03-2008 | 20:21 uur Reageer op dit bericht
The most Scooter withe 50 ccm, 80 ccm, 90 ccm, 125 are identical with breaks, frame, chassis, etc.
Exemple are TPH 50/80/ 125, Yamaha neos 50 and 100, Yamaha Axis/REX* 50/ 90.
for the industrieal is it better, one Scoot with one of breaks, frame, etc to ingeniering and with different Motors bulding.

The new EU Limit from 45 km p/u is risk and stupid.
Better are is an max km p/u from 60 km p/u
Saver, easy and you have more fun and the "Dosendriver"-automobilisten are not so agresive.
I live in the Rheinland (NRW-western germany) and it give 5 class of 50 ccm!:eek:
4 class are hier importend :
1.class "Mofa" (Bromfitz withe max 25 km p/u
2.class "Fuffi" ( drive klass "M" Bromer withe max 45 km p/u
3. Fuffis with max 50km p/u build bevor 2002
4. Fuffis with max 60 km p/u Build bevor 1993 in the German Demokratie Republik (DDR)
In Eastern Europa bevor begin the EU, drive all Fuffis 60 km p/u.
Then it is saver, easy and for all Traffic better you "drive withe the Traffic" and it is more risk when you break/ blocking the traffic.
Withe the new "3 Noveling of the EU Drive licence reform" are Fuffis in all Countrys drive max 50 or 60 km p/u.
But the Politikals from Germany and England are blocking this and bring the stupid 45 km p/u:C :C sad

The fietsways are in Germany tot 2008 tabu for Bromfiets-or it is a Sigen "Mofas frei" (Bromfiets free) but 1. 1. 2008 are Fietsways (fietspads?)outside the citys for Bromfiets freesmile
In the German Citys are the Fietsways (Fietsway are rare in German Citys and not konstructet for Bromfits

Sorry for the bad englisch, but i have this not lern in School.
only selv learning from I net
Fuffis max 60 km p/u better, saver and the Traffic in the Citys rolling bettersmile smile

  mt5 | 01-04-2008 | 13:59 uur Reageer op dit bericht
i want a fufficry

  Jan Stender | 06-06-2009 | 18:52 uur Reageer op dit bericht
Ik heb een Kymco New Dink scooter
Deze scooter is gebaseerd op een motorscooter,en zou ook makkelijk 100 km per uur kunnen rijden
Ik hoor Koos Spee,in Wegmisbruikers wel eens praten over de construktie snelheid,van een brommer
Maar heb je hem wel eens horen praten over die belachelijke begrenzing construktie,wat schade kan opleveren,voor je scooter?
Ik kocht mijn scooter vorig jaar nieuw
Begrensd,niet harder dan 45 km per uur,soms met moeite 50 km per uur
Maar dan staat wel de toerenteller in het rood te draaien
Ik kocht een 4 takt scooter,om z,n zuinigheid
Maar begrensd,kan zo,n 4 takt nooit zuinig draaien
Ik kreeg bovendien van diverse dealers te horen,dat de begrenzing bij een Kymco new dink,de krukas sloopt
Daar zat ik al helemaal niet op te wachten,dus nu is de begrenzing er af,het blokje draait zuiniger,rustiger,en ik kan lekker met het verkeer mee rijden
Topsnelheid 60 km per uur

  wim | 10-02-2011 | 20:17 uur Reageer op dit bericht
verkeersslachtoffers zullen er altijd wel blijven vallen!ook als de wettelijke toegestane snelheid 45km blijft.het is de heren der wet alleen om de poen te doen . smile

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's