Geen dimlicht auto's overdag

BRUSSEL - Brussel ziet af van een plan om het dimlicht overdag te verplichten voor automobilisten in de EU. Door het dimlicht zouden motorrijders niet genoeg meer opvallen.

Geen dimlicht auto"De Europese Commissie heeft rekening gehouden met de zorgen van motorrijders. Zichtbaarheid is cruciaal voor de veiligheid van motorrijders", zei topambtenaar Zoltan Kazatsay van EU-commissaris Jacques Barrot (Verkeer).

Brussel wilde met het idee uit 2005 een einde maken aan verschillen tussen EU-landen. In Italië geldt al een dergelijke plicht, in Nederland niet.

In plaats van een verplicht dimlicht voor automobilisten, is de Europese Commissie wel positief over een speciaal daglampje op auto's. Zo'n lampje is nog niet in gebruik. Het zou minder fel zijn dan dimlicht. Idee is dat autofabrikanten het lampje ooit verplicht moeten installeren op alle nieuwe auto's in Europa.

De Motorrijders Actie Groep (MAG) is blij dat de dimlichtplicht van tafel is. "Motorrijders in Nederland hebben al vrijwillig hun licht aan. Als alle auto's dat ook zouden doen, zien de automobilisten ons niet meer aankomen", zegt voorzitter Nico Perk.

Een speciaal daglicht op auto's vindt hij "nog het meest acceptabel, als we toch allemaal verlicht door het leven moeten, letterlijk althans."

De motorrijders hebben hun twijfels bij Zweedse onderzoeken die stellen dat verlichte auto's veiliger zijn. "Vermoedelijk vallen dan minder doden onder automobilisten, maar juist iets meer onder andere weggebruikers. En dat terwijl automobilisten toch al van alle kanten zijn beschermd, als ze rijdend bellen, een cd-tje luisteren en de TomTom bekijken."

De motorrijders willen zich in de toekomst wel onderscheiden van het beoogde daglicht van auto's. "De motorwereld filosofeert al over een kleurtje of een iets fellere koplamp." 

Bron: www.telegraaf.nl

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (7)

  skid | 07-12-2007 | 07:42 uur Reageer op dit bericht
Ben al blij dat er verstandige eurocraten rond lopen. (werd stilaan tijd ?) want ik heb die Zweedse studie (oa.van Volvo en Philips) ook gelezen. Bull**** ! Ze hebben me nooit één staalhard argument kunnen voorleggen voor de veiligheid van de motorrijder.

Trouwens, ik rij al jaar en dag met een felgele koplamp en in de file nog met het grootlicht en de knipperlichten. Liever 99 man die even klagen dat mijn licht té fel, té hoog of té hinderlijk is dan éne die weer zegt : Nou, ek hat u nie gezien...

  joost bosman | 11-12-2007 | 18:42 uur Reageer op dit bericht
Inderdaad , liever al dat TE..... etc.dan overhoop gereden te worden, maar het kan ook zonder TE en toch
goed zichtbaar , antwoord: PFS , zie maar eens op
www.ej-electronics.nl

  Elro | 11-12-2007 | 21:39 uur Reageer op dit bericht
Wat een gezeur (en dus geldverspilling) om niks zeg. In Nederland rijdt 75% (of meer) overdag met gedimd groot licht aan. En ja het is veiliger. Ook voor mij als motorrijder. Ik zie de auto's achter me beter, zeker bij een laagstaande zon. En wat betreft de motorverlichting? Dat is niet zo moeilijk. Gewoon net als ik een dubbel setje Xenon erop. Gedimd groot voor altijd, en ongedimd groot met alarmlichten voor de file. Je bent als motorrijder het 'zonnetje' op de weg.

  Jaani | 12-12-2007 | 07:36 uur Reageer op dit bericht
Ik vind het sowieso ge*** opwarming van de aarde? doe dan die lampen uit. En alleen motorfietsen lampen aan .

  JamesP | 12-12-2007 | 11:17 uur Reageer op dit bericht
Ik begrijp niet waarom wij motorrijders nog steeds niet met twee van die superfelle blauwwitte ledlampjes (mogen) gaan rijden. Zoals de fietsers die hebben en vrachtwagens soms op de hoeken van hun trucks. Die zouden we makkelijk bij onze richtingaanwijzers of in onze spiegels kunnen integreren.

  W. Reiman | 12-12-2007 | 13:52 uur Reageer op dit bericht
Daglichtlampen? Volvo's in Zweden zijn al sinds de jaren '70 verplicht hiermee uitgerust. Heel simpel: In plaats van het normale "stadslicht" van 5 W zijn lampen van 21 W aangebracht. Deze branden op het moment dat de motor draait. (standaard gloeilamp voor richting-aanwijzer en remlicht)Goed zichtbaar maar duidelijk minder dominant dan het dimlicht.

Opmerking: Als je lid wordt van Bikenet KUN je direct...etc.

  Jeroen | 17-12-2007 | 21:56 uur Reageer op dit bericht
Ik snap nog steeds niet goed waarom wij als motorrijders tegen het verplicht dimlicht moeten zijn. Ik zie als motorrijder anderen een stuk beter als ze licht voeren, ook auto's, zeker bij neerslag. Als je op de motor running lights aan hebt (meegloeiende richtingaanwijzers) dan weet elke automobilist je te herkennen als motorrijder.
En het moest naar mijn mening maar eens over zijn met dat gezeur over de belasting van het milieu bij gebruik van dimlicht overdag. Heeft iemand de moeite genomen te berekenen wat de milieu-belasting van een ongevalletje is? Zelfs zonder letsel: sleepdienst, evt. politie, en hoeveel energie kost een reparatie? (zeker als je onderdelen moet vervangen = dus maken = grondstof + fabriek-uitstoot CO2). Ongeval met letsel -> ambulance komt voorrijden, en je wilt niet weten hoe veel wegwerpmateriaal er in het ziekenhuis wordt gebruikt, allemaal omwille van hygiene maar ten laste van het milieu. Kortom: ik denk dat we met extra verlichting het milieu sparen, als je ziet hoe veel ongevallen kunnen worden voorkomen als mensen elkaar wat eerder opmerken. Wat dat aangaat hebben ze in Zweden goed leren rekenen...

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's