Motorrijden 18 keer gevaarlijker dan autorijden

BRUSSEL - Motorrijders hebben per kilometer achttien keer meer kans op een dodelijk verkeersongeval dan automobilisten. Dat blijkt uit een studie van de Europese verkeersveiligheidsorganisatie ETSC, die dinsdag is gepubliceerd. 

Motorrijden 18 keer gevaarlijker dan autorijdenIn 2006 zijn ongeveer 6200 motorrijders omgekomen op Europese wegen. Ze vormen daarmee 16 procent van de verkeersdoden, terwijl ze slechts verantwoordelijk zijn voor 2 procent van alle afgelegde kilometers.

Noorwegen, Zwitserland, Denemarken en Finland zijn de veiligste landen in Europa voor motorrijders. Slovenië is relatief het gevaarlijkst. Nederland zit in een middengroep van Europese landen.

De studie toont dat sinds 2001 het aantal verkeersdoden onder motorrijders minder hard daalt dan onder andere verkeersdeelnemers. In 2006 is het aantal motordoden zelfs toegenomen in dertien van de 27 EU-landen. De EU wil het aantal verkeersdoden halveren in 2010, maar daarvoor zou een jaarlijkse daling van ruim 7 procent nodig zijn, becijferde de organisatie voor veilig verkeer ETSC.

De organisatie pleit bij de overheid voor extra inspanningen voor motorrijders. Wegen zouden een veiliger ontwerp moeten krijgen, zonder bijvoorbeeld scherpe vangrails die benen amputeren van gevallen motorrijders.

De organisatie pleit ook e-call op motoren: een systeem waardoor de motor bij een ongeluk zelf belt naar alarmcentrale 112. Voor auto's wordt dat al verplicht.

De Federatie Europese Motorrijders Associaties (FEMA) pleit voor het lage btw-tarief voor valhelmen en veiligheidskleding. Voorzitter Kees Meijer zei deze zomer in het Europees Parlement: Een jongere die net een motor heeft gekocht, heeft nu soms geen 400 euro meer voor een goede helm. En van een bouwhelm kan een ondernemer wel de BTW aftrekken.

De Europese Motorfederatie, met 500.000 leden, overlegt inmiddels met de EU over betere normen voor vangrails. 

Bron: www.telegraaf.nl

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (23)

  Peter | 19-12-2007 | 14:40 uur Reageer op dit bericht
Natuurlijk is iedere verkeersdode er een teveel maar het zou best eens kunnen dat 63 % van deze doden te "danken" is aan collegae verkeersdeelnemers zoals de automobilst die de motorrijder "niet heeft gezien". Je zou ook kunnen stellen dat de kans dat je in Irak om het leven komt 1236 x groter is dan in Lapland, leuk die statistieken !!huh??

  Sharko | 19-12-2007 | 15:51 uur Reageer op dit bericht
Lopen die agenten nou hand-in-hand? xd

  joost bosman | 19-12-2007 | 16:18 uur Reageer op dit bericht
2/3 van de ongevallen is NIET GEZIEN worden.
Hoe wordt je dan WEL gezien ??!! Door PFS te monteren
zie www.ej-electronics.nl
gr van Joostsmile

  Karsten | 19-12-2007 | 16:42 uur Reageer op dit bericht
Wat ik me ook afvraag is of motorrijders verhoudingsgewijs meer of minder bij ongelukken betrokken zijn?

  Dirk | 19-12-2007 | 16:59 uur Reageer op dit bericht
Je hebt gelijk karsten, om een spectaculaire uitkomst te kunnen presenteren hebben ze het hier afgezet tegen het aantal gereden kilometers in vergelijkig met auto 's

  Arnout | 19-12-2007 | 17:23 uur Reageer op dit bericht
Als alle motorrijders hun motorkleding zouden dragen en een GOEDGEKEURDE helm opzetten in de JUISTE MAAT, vallen er ook al minder doden ! Zeker in de zuid-europese landen draagt men geen broeken en in Nederland rijdt meer dan de helft van de motorrijders met een te grote helm !
Verder ben ik het volledig eens met de vraag: wie VEROORZAAKT de ongelukken ?? meestal de automobilist !

  DrĂ© | 19-12-2007 | 17:41 uur Reageer op dit bericht
Ik heb ook eens gelezen dat veel ongelukken gebeuren in het begin van het motorseizoen, als mensen weer gaan rijden. Dan ben je er even uit geweest, en moet je weer wennen.

De opmerking dat gewoonlijk automobilisten niet goed opletten is naar mijn ervaringen ook terecht. Je schiet er alleen bar weinig mee op als je tegen de grond gaat, ook al is het hun schuld. Vraag is wat er aan gedaan moet worden.

Goede kleding kan/zal je waarschijnlijk dan helpen de schade te beperken, maatregelen als motorrijders-vriendelijke vangrails etc zeker ook.

En wat het meeste zal helpen.... hou je rechterhand in bedwang, let goed op wat automobilisten doen (ze lijken wel met de dag agressiever te worden bij het echt moedwillig pesten van motorrijders in de file), bedank ze ook even als je wel vrij doorgang krijgt :exclaim:.

Makkelijk gezegd, ik verlies ook wel eens mijn geduld, maar een beetje tolerant en aardig naar elkaar werkt meestal het beste. "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet" geldt zeker ook in het verkeer.

Er is geen maatregel bestand tegen gebrek aan verstand.

Voor wat het waard is...

  tiger900 | 19-12-2007 | 17:58 uur Reageer op dit bericht
Tuurlijk zijn we kwetsbaarder.
Tuurlijk zijn we roekelozer.
Tuurlijk worden we niet voor vol aan gezien.
Tuurlijk rijden we altijd te hard.
Tuurlijk werd ik van morgen WEER bijna voor mijn ***** gereden door een aannemers busje.
Tuurlijk redde ik mij zelf door goed op te letten.
Ook al scheelde het maar een haartje.
Tuurlijk kreeg ik een internationaal gebaar van vriendschap (middelvinger).
Tuurlijk werd ik toe gelachen.
Tuurlijk blijf ik motorrijden.
Ook al lijkt het wel of ik nu de enigste ben in Nederland.huh??

  Moes | 19-12-2007 | 18:05 uur Reageer op dit bericht
Gegevens vergelijken in de EU en dan Slovenie erbij betrekken, kijk eens wat voor een motoren daar lopen.
1 en al rijp voor de schroot.
Is toch gewoon weer zo,n zet van onze anti tweewielerregering.

  Frenske | 19-12-2007 | 19:49 uur Reageer op dit bericht
En dan maar zeuren over te luiden motoren met half open uitlaten.
Ik heb zelf een motor met deze uitlaten ,en als ze mij niet zien dan horen ze me wel.

  Frasn | 19-12-2007 | 22:38 uur Reageer op dit bericht
Niemand heeft ooit verklaard dat motorrijden makkelijk is. Maar goede motor kleding kopen is dat wel. Ik zie nog steeds van die uitslovers met een t-shirt en korte broek of spijkerbroek rijden. Tegen deze risico groep zou ik willen zeggen: zet je kieen blood op de grond, en laat je vriend je even 50 cm voortrekken, en doe dit ook even met vol gewicht op je duimen en ellebogen. Hoop dat je hierna begrijpt wat je de mensen achterop aandoet.

Motorrijden is een sport voor verstandige en nadenkende mensen.

Groetjes frans

  frans pieters | 19-12-2007 | 22:38 uur Reageer op dit bericht
Niemand heeft ooit verklaard dat motorrijden makkelijk is. Maar goede motor kleding kopen is dat wel. Ik zie nog steeds van die uitslovers met een t-shirt en korte broek of spijkerbroek rijden. Tegen deze risico groep zou ik willen zeggen: zet je kieen blood op de grond, en laat je vriend je even 50 cm voortrekken, en doe dit ook even met vol gewicht op je duimen en ellebogen. Hoop dat je hierna begrijpt wat je jezelf en de mensen achterop aandoet.

Motorrijden is een sport voor verstandige en nadenkende mensen.

Groetjes frans

  Xandra Zijdemans | 19-12-2007 | 23:42 uur Reageer op dit bericht
Ik ben het gedeeltelijk met Frans eens, correcte/beschermende kleding mag van mij verplicht worden. Maar ik rij ook met een spijkerbroek maar dan wel een motorbroek die hiervoor speciaal is gemaakt wat je aan de buitenkant niet kan zien. En het is nog een zeer mooie ook omdat deze borduurstiksels heeft wat voor mij als vrouw toch iets wat beter uitziet.
Maar ik zie ook inderdaad veel motorrijders met kortebroek, T-shirt en zonder handschoenen rijden wat mij altijd weer verbaast omdat je als motorrijdster(der) weet dat je kwetsbaar ben, zeker als je door een automobilist niet gezien wordt. Dus mensen voor het nieuwe jaar, trek betere kleding aan.

Prettige kerstdagen en een gezond ongeluk vrij nieuwjaar toegewenst.

Xandra

  Sjoerd | 20-12-2007 | 00:21 uur Reageer op dit bericht
Als het goed begrijp ben ik 36 keer zo gevaarlijk bezig als ik op een wiel rijd dan in m'n koekblik.
Blijft toch te leuk motor rijden..
smile

  Bart | 20-12-2007 | 06:27 uur Reageer op dit bericht
Ook ik rij net als Frans ( hierboven ) zonder DB killers dus horen doen zo mij ook !! en dat mijn buren er niet zo blij mee zijn dat is een ander verhaal ik rijd dan ook rustig de straat uit..Wat ik eng vind is 3 rijen auto,s die te dicht op elkaar zitten met 100 en je zit daar tussen.....als je valt brrrrrrrrrr !!

  francois | 20-12-2007 | 08:38 uur Reageer op dit bericht
snelheidscontorl help niet voor motorrijders. dat is mijn conclusie van dit rapport. dus heren politie, verzin iets anders en ga de werkelijke gevaarlijke gedraging beboeten ! als ik ga rijden dan zie ik IEDERE keer overtredingen van automobilisten die gevaar opleveren voor motorrijders... politie ziet dat kennelijk nooit ( hoe kan dat huh?? ). maar ja die zijn dan ook altijd in een bosje met hun lasergun bezig natuurlijk....B)

  Sjors | 20-12-2007 | 07:59 uur Reageer op dit bericht
De keren dat ik vroeger over de straat heb liggen dweilen waren te wijten aan : Dieselolie op straat , putdeksels , en automobilisten die zaten te pitten , niet keken in spiegeltjes of gewoon ( express ) geen voorrang of ruimte gaven waar dat zelfs verplicht was.
Op 2 wieltjes ga je dan minimaal ondersteboven.
Wat nog meer te verzinnen nou? Strengere APK voor olielekkende autobussen ? Gemeenten en wegeigenaren op hun vingers tikken ? Cursus "anticiperen" voor afgestompte automobilisten introduceren ?
Maar ...eerlijk = eerlijk , wie kent dit niet ? ....straat-coureurs ,...binnen 2 seconden een "stip" aan de horizon ?

  Guus | 20-12-2007 | 09:42 uur Reageer op dit bericht
Bart en Frans, om jullie even uit de droom te helpen: de mensen in die busjes horen jullie ook niet. Die horen alleen de klap die je maakt tegen hun vervoermiddel. Alleen mensen op de fiets en mensen die uitgelaten worden door de hond zullen je horen.

Een reflecterend stretchvest van Ku****ana zullen ze niet snel over het hoofd zien.

Ik ga wel even die link naar PFS proberen!

  Paul | 21-12-2007 | 19:41 uur Reageer op dit bericht
Er staat niet bij hoeveel rijders er in t-shirt en spijkerbroek rijden, ook niet de leeftijd van verongelukten!

  Wolter Bakker | 26-12-2007 | 13:18 uur Reageer op dit bericht
Het goede nieuws: als wij verantwoordelijk zijn voor 2% van de afgelegde km's en we zijn in 16% van de ongelukken het haasje, dan is motorrijden 16 gedeeld door 2 = 8 keer zo gevaarlijk als de andere verkeersdeelnemers!!! Toch maar je ogen goed open houden onderweg!smile

  Wobke | 27-12-2007 | 12:57 uur Reageer op dit bericht
Oh ja, en vergelijk de ongelukken waarbij auto - motor betrokken is: Ik geloof dat volgens de statistieken 80% de oorzaak bij de automobilist lag. Misschien die automobilisten een x opvoeden????????pirate

  Ferry | 30-12-2007 | 21:14 uur Reageer op dit bericht
Na 23 jaar weer terug van weggeweest in het motorrijden schuif ik toch weer over het asfalt door het geklooi van mijn voorganster in een klein autootje. Mijn eigen schuld dat ik er iets te dicht op zat maar had niet hoeven gebeuren. Wie heeft in godsnaam de bumpersticker uitgevonden " een heer in het verkeer is nog altijd een vrouw "? Mensen, word wakker. Moet ik soms zijwieltjes op m'n motor monteren? Inplaats van 18 wordt het maar 9 keer gevaarlijker. cry

  Maurice | 31-12-2007 | 15:25 uur Reageer op dit bericht
Vaak ligt het inderdaad aan de automobilisten. Eind oktober heb ik een ongeval gehad. Reed met 30 km/u langs een file op een eenbaansweg. Automobilist was de file zat en besloot om te keren zonder richting aan te geven en uiteraard zonder te kijken pirate (anders had hij mij wel gezien:eek: ) Gevolg: open beenbreuk, scheenbeen gebroken, kuitbeen op 2 plaatsen gebroken, sleutelbeen gebroken. Ben misschien van de zomer weer de oude. Moraal van het verhaal: laat die ..... automobilisten nou eens op het verkeer letten en niet bezig zijn met lippen stiften, navigatie instellen of weet ik veel waar ze mee bezig zijn, dan wordt het voor de motorrijder een stuk veiliger. P.s: er wordt straks gewoon weer motor gereden, daar blijft het te leuk voor.

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's