Schiphol-Rijk, 22 mei 2008 - Eind april bereikte de wereldwijde productie van de Honda Cub-motorfiets de mijlpaal van 60 miljoen exemplaren. De Cub, die in augustus 50 jaar bestaat, is wereldwijd in meer dan 160 landen geliefd als motorfiets voor zowel alledaags als bedrijfsmatig gebruik. 
Honda Super Cub C100Toen de Honda Super Cub C100 in augustus 1958 op de Japanse markt kwam, werden bijna alle motorfietsen nog met een tweetaktmotor uitgerust. Geheel tegen de stroom in voorzag Honda de Super Cub van een innovatieve en krachtige 50 cm3 viertaktmotor die uitblonk in zuinigheid en duurzaamheid.
De Super Cub C100 viel ook op dankzij creatieve en unieke designkenmerken zoals het ruggengraatframe met lage instap, die het op- en afstappen vergemakkelijkt. Koppelen hoefde niet meer dankzij de automatische centrifugaalkoppeling en het kniescherm beschermde de bestuurder tegen modderspetters en wind. Sinds de introductie van de eerste generatie is het basisconcept vrijwel ongewijzigd gebleven en het unieke ontwerp komt zelfs terug in nieuwe modellen, zoals de Honda Wave/Innova 125i.
Lokale productie De export van de Super Cub begon in 1959, allereerst naar de Verenigde Staten. Twee jaar later werd in Taiwan de eerste buitenlandse productiefaciliteit opgestart. Sindsdien wordt de Honda Cub ook op veel andere locaties geproduceerd, momenteel in vijftien landen. De lokale productie is geheel in lijn met Honda's langlopende beleid om 'producten dicht bij de klant te bouwen'.
Voor alle markten buiten Japan is de Honda Cub-serie door de jaren heen aangepast aan de specifieke wensen van de klanten in elk land. In Japan wordt de Super Cub sinds 2007 uitgerust met een elektronisch geregeld brandstofinjectiesysteem, Honda's PGM-FI, dat de milieuprestaties verbetert.
Bron: Honda