Verplichte vermogensbegrenzer op motoren?

De Europese verkeersveiligheidsorganisatie ETSC (European Transport Safety Council) heeft een rapport gepubliceerd over motorrijdersveiligheid, waarin wordt gepleit voor verplichte vermogensbegrenzers, beenbeschermers, airbags en beschermende kleding.

De FEMA (Federation of European Motorcyclists Associations) waardeert het dat het belang van motorrijdersveiligheid eindelijk ook door anderen als belangrijk wordt gezien, maar is van mening dat het rapport het belangrijkste onderwerp over het hoofd ziet: menselijk gedrag.

Sommige aanbevelingen in het ETSC-rapport, zoals Intelligente Snelheids Assistentie (ISA), beenbeschermers, airbags en het verplicht stellen van ABS en beschermende kleding, laten volgens de FEMA een aanzienlijk gebrek aan kennis over motorrijden zien. 

Verplichte vermogensbegrenzer op motoren?

Het ETSC-rapport roept op tot verder onderzoek naar ISA voor motorfietsen, waarmee onder andere de acceleratie elektronisch moet kunnen worden beperkt. Echter, bij veel bijna-ongevallen is acceleratie de beste manier voor de motorrijder om een obstakel te ontwijken. Met andere woorden: technologie die bepaalde aspecten van het motorrijden automatiseren kunnen de motorrijdersveiligheid juist benadelen.

Het ETSC-rapport roept op tot een verplichting van het dragen van beschermende kleding, maar gaat voorbij aan het feit dat - met name in de Europese landen met een warm klimaat - beschermende jassen, broeken, handschoenen en laarzen bij hogere temperaturen zo oncomfortabel kunnen worden dat het onveiligheid in de hand werkt. De positieve kanten van persoonlijke beschermende uitrusting moeten altijd worden afgezet tegen de negatieve aspecten en daarover moet uiteindelijk de motorrijder zelf kunnen oordelen. Persoonlijke beschermende uitrusting kan letselverlagend werken bij een motorongeval, maar dergelijke uitrusting kan een ongeval niet voorkomen. In de discussie over motorrijdersveiligheid is de beschermende uitrusting van ondergeschikt belang aan initiatieven met betrekking tot ongevalpreventie.

Het ETSC-rapport erkent mogelijke negatieve aspecten van beenbeschermers en airbags, maar adviseert wel een intensivering van het onderzoek naar deze middelen. Echter, omdat motorrijders doorgaans op enig moment tijdens een ongeval loskomen van hun motorfiets, is de FEMA van mening dat aan de motor bevestigde beschermende uitrusting niet of nauwelijks effectief zal zijn.

Het rapport focust te veel op technologische innovatie en daarbij wordt voorbij gegaan aan de conclusies van dieptestudies naar de oorzaken van motorongevallen. Deze studies wijzen op het belang van meer aandacht voor menselijk gedrag. De ETSC roept op tot het verplichte gebruik van nieuwe technologieën zonder na te gaan wat de daadwerkelijke gevolgen kunnen zijn van het gebruik van dergelijke middelen. De FEMA daarentegen stelt dat innovatieve technologie moet worden bestudeerd, maar niet moet worden gezien als dé oplossing om motorrijdersveiligheid te verbeteren, zonder ook studie te verrichten naar de gevolgen in het dagelijks gebruik.

De FEMA stelt in haar rapport 'A European Agenda for Motorcycle Safety – The motorcyclists' views' welke primaire oplossingen zouden moeten worden ingevoerd om het aantal motorslachtoffers te verlagen. De drie belangrijkste zijn: een groter verkeersbewustzijn tot stand brengen door de houding en het gedrag van automobilisten te veranderen, betere verkeersopleidingen voor automobilisten en motorrijders en het beter verzamelen en analyseren van gegevens van veiligheidsmaatregelen.

Bron: FEMA

Bron: MAG.nl
Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (27)

  ha munck | 29-05-2008 | 15:50 uur Reageer op dit bericht
ik ben aan het wachen wanneer de mens een verplichte chip ingepland krijgt waardoor hij op afstand bestuurbaar wordt.
Maar voor het zover komt ga ik wel naar een onbewoond eiland. Voor je het weet heeft iedereen een elektronische politie in zijn nek zitten die constateerd dat de rits van je jas niet helemaal dicht is en automatisch euro 50,- afschrijft.


pirate

grtz Harry

  stef | 29-05-2008 | 17:24 uur Reageer op dit bericht
ik zeg dit reeds jaren, na een enorme groei zien ze veel winst verloren gaan en moet alles worden geregeld zodat de motorrijder uiteindelijk zal kunnen worden uitgemolken. elk verstandig mens doet dit reeds, maar om te verplichten, dit gaat te evr. blijf met uw idiote ideeen weg uit motorland. ***europa

  xsbert | 02-06-2008 | 15:22 uur Reageer op dit bericht
Als ik het zo lees hebben ze de afgelopen jaren in Brussel gewoon doorgeslapen. Er zijn nauwelijks wijzigingen in een voorstel van een jaar of 15-20 geleden! Zelf kiezen, vrijheid, het blijven onbekende begrippen voor deze regelneven en nichten!

  Jippie | 02-06-2008 | 17:57 uur Reageer op dit bericht
Ik heb met de ETSC geen ene fl..... te maken en dat mag voor mij vooral zo blijven. Ik bepaal zelf hoe ik rij en wat ik daarbij aandoe, en daar heb ik géén stel ingeslapen en overbetaalde europese ambtenaren voor nodig. Get a life ! xd

  Eddy Takkenkamp | 02-06-2008 | 18:25 uur Reageer op dit bericht
Motorrijden doe je niet voor de veiligheid maar voor de vrijheid, als we voor de veiligheid gingen hadden we wel een VOLVO.

  john koster | 02-06-2008 | 18:43 uur Reageer op dit bericht
wat een grote berg onzin! ik word niet goed van al die regelneven.
we kunnen beter binnen blijven, in een cocon, kan er helemaal niks meer gebeuren.
ik word echt ziek van dat soort mensen
kom is met echte voorstellen inplaats van die onzin
er is een prijs voor meest onzinnig onderzoek, nomineren die zooi!!!!!!

pirate pirate pirate

  john koster | 02-06-2008 | 18:43 uur Reageer op dit bericht
wat een grote berg onzin! ik word niet goed van al die regelneven.
we kunnen beter binnen blijven, in een cocon, kan er helemaal niks meer gebeuren.
ik word echt ziek van dat soort mensen
kom is met echte voorstellen inplaats van die onzin
er is een prijs voor meest onzinnig onderzoek, nomineren die zooi!!!!!!

pirate pirate pirate

  Frank | 02-06-2008 | 18:55 uur Reageer op dit bericht
Jazeker, krijgen we straks zeker ook Ferrari's en Porsche's met een vermogen van 100pk

  Moes | 02-06-2008 | 19:09 uur Reageer op dit bericht
Ben het totaal niet eens met de heren in Brussel, echter motorvrienden en vriendinnen laat dit weer een waarschuwing zijn. We zullen er zelf zoveel mogelijk aan moeten blijven werken dat we veilig en vertrouwd rijden. Dan zal er zo min mogelijk gebeuren en hoeft er ook niets veranderd te worden in de wetgeving.
Denk aan de echte merkkleding i.p.v. de Aldi en Lidl ( made in China ) kleding welke op dit moment aangeboden en massaal gekocht word.( lees gedragen )
Geloof me, niet uit eigen belang maar uit belang van ons allemaal goede beschermende kleding, schoeisel en helm kan levens redden.

  ha munck | 02-06-2008 | 19:37 uur Reageer op dit bericht
die ferrai's en zo zal wel geen doorgang vinden want dan zitten ze wel heel dicht in de buurt van de A 6 of de E-klasse waar ze zelf zo graag in vervoerd worden. tja, en zelf inleveren zal bij hun wel als laatste op het programma staan. Ze ontgroeien de daadwerkelijke maatschappij. ze begrijpen niet meer wat het woord ambtenaar betekend.!! dienaar van het volk.ze zijn meer bezig met overdadig vergaderen en het zuur betaalde belasting geld op een onzinnige manier te verbrassen als de dingen waar ze eigenlijk echt mee bezig zouden moeten zijn .
Verstand komt met de jaren maar dan zal het voor ons wel te laat zijn.

grtz Harry

  Crazy Horse | 02-06-2008 | 20:10 uur Reageer op dit bericht
Het wordt zo langzamerhand tijd, dat we onze vrijheid moeten gaan verdedigen met daden. Prima dat de MAG en de FEMA zo hun best doen, maar als dat niet langer helpt dan moeten we de barricaden maar op! Er moet een eind komen aan deze controledrang van overheid en bureaucratie. We willen geen Big Brothermaatschappij. We willen zelf ons leven inrichten en zelf bepalen hoe spannend we het maken.

  R46 | 02-06-2008 | 21:01 uur Reageer op dit bericht
De motorregels strenger oke maar dan ook de auto's!
Beginnenede motorrijders op beperkt vermogen is goed maar als je de juiste leeftijd hebt dan op een 130pk plus.....even dit bijstellen.
Het zijn vaak de overstappers die ongelukken krijgen met hun scooter gedrag.
Beschermende kleding verplicht JA, maar voorzie deze dan eens van een goed keurmerk, precies geen helmpjes van 30 euri bij de Lidl.
Ze moeten eens onderzoeken op de oudere pas afgereden rijders ook niet gewoon klein moeten beginnen, deze hebben toch ook geen beetje ervaring!!
En onderzoek dan ook eens hoeveel gewonden en doden er vallen (motorrijders)door roekeloze autobestuurders die denken dat ze alles kunnen.
Ook zullen er eens regels moeten komen voor de pukkelige pubers die net zijn afgereden voor hun auto en gelijk in een gepimpte pk bak stappen, laat deze eerst eens ervaring opdoen in een alto of zo, tot ze genoeg ervaring hebben.
Dit is natuurlijk mijn mening ook onder de motorrijders heb je sukkels zitten, met aso gedrag en korte broek.huh??

  Ride | 02-06-2008 | 21:25 uur Reageer op dit bericht
Ik vind het heel nobel dat iedereen zo begaan is met het lot van de motorrijder. Maar ik geloof dat ze eerst eens moeten gaan kijken hoe de motorrijders in een ongeval verzeild raken. Heel veel ongevallen worden veroorzaakt door onoplettende automobilisten. Dus laten ze alle auto`s maar begrenzen, lijkt me een strak plan !!!!

:p

  Eddy | 02-06-2008 | 22:08 uur Reageer op dit bericht
Ik word zo zoetjesaan helemaal niet goed van dat geleuter uit Brussel.
Iedere keer is de brave belastingbetalende burger het slachtoffer van een onzinnig hersenspinsel komende uit een veel te veel geld krijgende ambtenaar die schijnbaar niets anders te doen hebben dan onze belastingcentjes over de balk te gooien en idiote ideeen te verzinnen!
Tssss snelheids begrenzers, acceleratiebegrenzers, airbags op mijn motor? nou mooi niet! wat is dan de volgende stap? een airbag op mijn mountainbike? een slipkoppeling op mijn mountainbike voor het geval ik de 25 km/u overschrijd ?
Er word zoveel verteld over "onze vrijheid" nou ik heb de indruk dat die "vrijheid" steeds beperkter word , langzaam maar zeker mag je steeds minder en wij Nederlanders mopperen dan een dag en gaan vervolgens weer gewoon verder en leren weer leven met die beperking.
Ik zeg stop die onzin uit Brussel !!!!!!! Laat ze eerst zelf meer eens een half jaartje de morot uitproberen!

  eddy | 02-06-2008 | 22:26 uur Reageer op dit bericht
Euh dat moest dus de motor zijn, kan beter motorrijden dan typen :eek:

  J.P. | 03-06-2008 | 00:30 uur Reageer op dit bericht
Schijt aan alles,op de barricade,leve de revolutie !!!!

  MTS | 03-06-2008 | 01:51 uur Reageer op dit bericht
Aan onzinnige regels geen gebrek in Brussel, echter met 1 ding ben ik het volkomen eens, het verplicht dragen van beschermende kledij

  René | 03-06-2008 | 16:55 uur Reageer op dit bericht
Tuurlijk, het is goed om te onderzoeken hoe motorrijden veiliger gemaakt kan worden, en het verplicht stellen van beschermende kleding: liever gisteren dan vandaag als ik sommige idioten zie rijden! Maar het electronisch controleren van motorvermogen en/of afgifte van vermogen? Ziekelijk gestoord die controlfreaks. Ga dan meteen bungeejumpen, voetbal, hockey, thuisschilderen, ramen wassen, fietsen en van de kast afspringen verbieden!pirate

  frank | 03-06-2008 | 17:57 uur Reageer op dit bericht
vrijheid = de mensen zo weinig mogelijk beperkingen & verplichtingen opleggen. Als ik graag zonder helm tuf is dat mijn goed recht . U noemt het "gek", ik noem het vrije keuze.

  rinus | 03-06-2008 | 20:18 uur Reageer op dit bericht
zolang ik anderen niet in gevaar breng, zou ik graag zelf willen bepalen wat ik op de moter draag, en niet betuttelt willen worden door onzinnige regeltjes door overbetaalde ambtenaren.

  ha munck | 03-06-2008 | 20:36 uur Reageer op dit bericht
hallo frank,
er is natuurlijk wel iets te zeggen voor jouw stelling echter als je dan met je harsens ergens tegen opknalt dan vind ik het weer jammer dat het jaar daarna de ziekenpolis weer meer premie moet ontvangen. Ik ban niet tegen veilige kleding en ook niet tegen motorvriendelijke vangrails. Zoiets kan alleen maar in ons voordeel werken. kunnen we later onze kleinkinderen ook nog op de motor helpen.
echter de geldverslindende onderzoeken waar ze vele miljoenen insteken en dan nog steeds met niets zinnigs naar voren komen. dat moet doordringen in die botte hersens van die heren die gemakshalve maar 2 enorme gebouwen in gebruik houden zowel in Brussel als in Straatsburg, en dat allemaal van de burger zijn centen!sad

  Ruben | 03-06-2008 | 21:50 uur Reageer op dit bericht
Ha Motorvrinden

Al eens gedacht aan de hulpverlener die jullie moeten op rapen depressed (tussen het asfalt moet uit peuteren)huh?? .
Ik zeg altijd liever heet in het pak dan koud in het ziekenhuis.smile
En tegen wording is en goede zomerkleding te koop het kost wel wat maar ik ben mijn huid lief :p

  frank | 04-06-2008 | 07:26 uur Reageer op dit bericht
elk regeltje is er in de eerste plaats om de verzekeringen uit de wind te zetten, lees : meer winst maken.Het is de heren echt niet om je gezondheid te doen.Wie zijn de voorzitters van al die banken en verzekeringen? juist , meestal onzen beleidsmensen.

  ha munck | 04-06-2008 | 22:06 uur Reageer op dit bericht
hallo allemaal,
bedenk inderdaad beschermende kleding kan duur zijn.
echter gezondheid is onbetaalbaar. ...
een rijke stinkaard heeft vele wensen, een zieke slechts 1

grtz Harry

  sjors | 06-06-2008 | 06:41 uur Reageer op dit bericht
Da's waarheid , Harry...neutral

  sjors | 06-06-2008 | 06:46 uur Reageer op dit bericht
De snelheid moet drastisch naar beneden.
De acceleratie moet omlaag.
Airbags aan alle kanten van de motorrijder.
Twee wielen extra voor de stabiliteit.
Een dak boven je hoofd dat je niet nat wordt en kou vat.
mmmmmm.........
We stappen in de auto... smile

  Theo | 14-06-2008 | 02:30 uur Reageer op dit bericht
Snappen jullie het nog niet, het gaat niet om de veiligheid maar om de staatskas te vullen punt uit.

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's