MZ geeft pijp aan Maarten

Het voormalig Oost Duitse motormerk stopt dit jaar met zijn productie. Meteen komt er een einde aan een brok interessante motorgeschiedenis.

MZ geeft pijp aan Maarten

Met pijn in hart moeten tal van nostalgisch ingestelde motorrijders op die manier afscheid nemen van een heel speciaal motormerk.
Vanaf 1921 werden bij de voorloper van MZ, DKW, al echte tweetaktmotorfietsen gebouwd. In 1928 mocht DKW zich met een jaarproductie van 100.000 stuks de grootste motorfiets producent ter wereld noemen. Het ging toen uitsluitend om tweetaktmotoren die onder impuls van Hugo Ruppe gebouwd werden. Die was al in 1918 bekend als tweetaktmotor specialist.
Na de tweede wereldoorlog kwam Zchopau in Oost-Duitsland te liggen en werden de motorfietsen verkocht onder de merknaam MZ. Na de val van de Berlijnse muur in 1989 verkeerde het bedrijf in moeilijkheden. In '93 werd de naam veranderd in MuZ. De tweetaktproductie werd doorverkocht aan het Turkse bedrijf Kombassan Kanuni. De naam van de MZ fabriek veranderde in MuZ Motorrad und Zweiradwerke.
MuZ bouwde vooral motoren op basis van de Yamaha 660 cc en voor sommige ééncilinders werden Rotax motoren gebruikt.
In 1996 kocht Hong Leong Industries uit Maleisië MuZ op, maar een bloeiende onderneming werd het niet. De concurrentie uit Japan en van BMW leken moordend te zijn. In 2006 werd MuZ opnieuw MZ en zag de RT 125 het levenslicht. Het was meteen een verwijzing naar de legendarische DKW RT 125.
De productie van de MZ 1000, een stevige Twin (tweecilinder), kon het tij niet keren, zodat in 2008 de fabriek in Zchopau definitief stopt met het maken van MZ motorfietsen. 

Bron: 6minutes.be

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (9)

  marcel | 04-07-2008 | 12:01 uur Reageer op dit bericht
Jammer heel erg jammer, maar zoals met meer ondernemingen in deze tijd, het is allemaal koffiedik kijken en als je dan al een Yamaha wilt koop je toch een echte en geen MZ. its life en we kunnen het tij niet meer keren.tear

  Dodo | 04-07-2008 | 15:20 uur Reageer op dit bericht
Erg zonde. Temeer als je weet dat de eerst Yamaha tweetakt motoren in de 60er jaren, als voorbeeld de MZ techniek gebruikten.
Wel ironisch.
Welterusten MZ Slaap zacht.cry cry

  speedysteve | 09-07-2008 | 19:24 uur Reageer op dit bericht
De fietsen zien er niet onaardig uit, maar ik ben er nog nooit eentje in het wild tegengekomen. Dat zegt helaas genoeg.

  Dinant | 09-07-2008 | 21:05 uur Reageer op dit bericht
Je rijdt met je ogen dicht speedysteve! De MZ is een liefhebbersmotorfiets geworden en je ziet op oldtimerbijeenkomsten vaak schitterende exemplaren. En verder is er een bloeiende gemeenschap van liefhebbers van dit stukje rijdende Oostduitse geschiedenis die maar al te vaak met hun MZ onderweg zijn. Maar misschien herken je deze echte motorfietsen niet meer nu er voornamelijk in dik plastic verstopte motorfietsen van Aziatische makelij het blikveld vertroebelen...
Groeten,Dinant
die afgelopen weekend met een maatje zo'n 1000 km in het wild gereden heeft op een imposante TS250/1smile

  JaWiVe | 13-07-2008 | 15:12 uur Reageer op dit bericht
Mijn 1e motorfiets was een MZ 300/1 Ruim een jaar plezier van gehad, totdat een abrubte (lichte) vastloper een dusdanige valpartij veroorzaakte, dat het frame beschadigd werd. Via Bikenet een liefhebber op gezocht die hem heeft opgehaald. Inderdaad heel jammer dat deze twee-takt fabrikant verdwijnt.pirate

  MuZZeR | 25-07-2008 | 23:46 uur Reageer op dit bericht
Héél erg spijtig dat dit moet gebeuren. Ik ben een Skorpion liefhebber van het eerste uur en had ooit een opvolger verwacht van deze toch wel leuke ééncilinder sportfiets (waar ik ondertussen zo'n 100.000km mee heb gebold. Ook spijtig natuurlijk voor de tweetakt MZ'ers én het jaarlijkse motorfeest door de fabriek ingericht, de " Emmenrausch". Stilletjes hoop ik nog op een overname om dit stuk historie verder te schrijven

  Tommy | 19-10-2008 | 15:24 uur Reageer op dit bericht
Doodzonde! er zijn al genoeg 13 in een dozijn motorfietsen.tear

  Tommy | 19-10-2008 | 15:24 uur Reageer op dit bericht
Doodzonde! er zijn al genoeg 13 in een dozijn motorfietsen.tear

  Willem Jan van Buren | 29-05-2009 | 14:04 uur Reageer op dit bericht
Nog ff en MZ is weer terug!:p

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's