Het voormalig Oost Duitse motormerk stopt dit jaar met zijn productie. Meteen komt er een einde aan een brok interessante motorgeschiedenis.

Met pijn in hart moeten tal van nostalgisch ingestelde motorrijders op die manier afscheid nemen van een heel speciaal motormerk.
Vanaf 1921 werden bij de voorloper van MZ, DKW, al echte tweetaktmotorfietsen gebouwd. In 1928 mocht DKW zich met een jaarproductie van 100.000 stuks de grootste motorfiets producent ter wereld noemen. Het ging toen uitsluitend om tweetaktmotoren die onder impuls van Hugo Ruppe gebouwd werden. Die was al in 1918 bekend als tweetaktmotor specialist.
Na de tweede wereldoorlog kwam Zchopau in Oost-Duitsland te liggen en werden de motorfietsen verkocht onder de merknaam MZ. Na de val van de Berlijnse muur in 1989 verkeerde het bedrijf in moeilijkheden. In '93 werd de naam veranderd in MuZ. De tweetaktproductie werd doorverkocht aan het Turkse bedrijf Kombassan Kanuni. De naam van de MZ fabriek veranderde in MuZ Motorrad und Zweiradwerke.
MuZ bouwde vooral motoren op basis van de Yamaha 660 cc en voor sommige ééncilinders werden Rotax motoren gebruikt.
In 1996 kocht Hong Leong Industries uit Maleisië MuZ op, maar een bloeiende onderneming werd het niet. De concurrentie uit Japan en van BMW leken moordend te zijn. In 2006 werd MuZ opnieuw MZ en zag de RT 125 het levenslicht. Het was meteen een verwijzing naar de legendarische DKW RT 125.
De productie van de MZ 1000, een stevige Twin (tweecilinder), kon het tij niet keren, zodat in 2008 de fabriek in Zchopau definitief stopt met het maken van MZ motorfietsen.
Bron: 6minutes.be