Testrit met de Buell 1125R

Erik Buell houdt er slechts één stelregel op na: als je een motor bouwt, bouw hem dan rond de motorrijder. Is die laatste niet tevreden met het resultaat, gooi de motor dan weg. Wat ons betreft mag de 1125R beslist blijven. Want dit is de meest boeiende motor die Buell tot dusver heeft ontworpen. 

Testrit met de Buell 1125R

Deze keer is Erik Buell afgestapt van de 1.200 cc V-Twin van Harley-Davidson waarmee hij de meeste van zijn modellen uitrust. Voor de 1125R heeft hij eerst een verlanglijst opgesteld van wat zijn klanten van een nieuwe Buellkrachtbron verwachtten. Daarmee is hij dan naar motorbouwer BRP-Rotax gestapt.

Het resultaat is gewoon verbluffend. De vloeistofgekoelde tweecilinder is met 146 pk bij 10.500 t/min de krachtigste Buell ooit. Maar veel belangrijker dan dit topvermogen is het feit dat het blok zijn powerband al aflevert vanaf 3.500 toeren. Met 7.000 bruikbare toeren geeft de 1125R zijn stalgenoten op dat vlak dus ruimschoots het nakijken. Mochten de trillingen opgevangen worden, die boven 7.000 toeren heel de motor doen daveren, dan was dit blok gewoon een droom.

De Buell 1125R blinkt niet alleen uit door zijn krachtbron. Ook de aankleding is uniek. De brede stuurkuip met aansluitende luchthappers rond de valse benzinetank (de brandstofvoorraad zit in de balken van het frame) levert uitstekend werk. De benaming ' Quiet zone cockpit ' (rustige besturingszone) is volledig gerechtvaardigd: zowel de gegevens van de analoge toerenteller als de andere digitale informatie op het dashboard zijn bij elke snelheid probleemloos af te lezen, zelfs als de rijder half overeind blijft zitten.

Maar een Buell zou geen Buell zijn mochten enkele typische aardigheidjes ontbreken. De beroemde en enorme Zero Torsional Load schijfrem die vooraan rechtstreeks aan de velg is bevestigd, wordt hier vastgeknepen door een remklauw met acht zuigers voor vier remblokken. Een vingerknip is zelfs in noodsituaties voldoende om de motor tijdig te stoppen. Helaas - en dat valt bij Buell nog voor - kan hetzelfde niet gezegd worden van de achterste schijfrem. De remklauw zit wel mooi in de banaanvormige achterbrug verwerkt, maar veel hulp hebben wij er op onze testmotor niet aan gehad.

Leuk meegenomen is dan weer de mogelijkheid om zowel rem- als schakelpedaal af te stellen op de schoenmaat van de rijder. Samen met de volledige instelbaarheid van de ophanging en de verrassend comfortabele, sportieve zithouding, geeft dat vertrouwen om op zoek te gaan naar wat de Buell 1125R in zijn mars heeft. Hard en steigerend optrekken hoort er zeker bij, maar vooral haarscherp sturen. De ultrakorte wielbasis (nog zo'n typisch Buellkenmerk) werkt zich als geen ander door korte krullen. Maar ook volgas door een lange bocht scheuren, doet deze Buell zonder aan stabiliteit in te boeten. Dit frame voert de bevelen van de rijder moeiteloos, accuraat en bliksemsnel uit en doet de benaming ' Intuitive Respons Chassis ' alle eer aan.

De Buell 1125R is geen reismotor, dat moet gezegd. Hij is eerder voor het circuit gemaakt, dat lijkt evident. Maar wat een boeiende machine! Mogen we even dromen? Van dezelfde motor in roadsteruitvoering met een plat stuurtje en een iets hoger kuipje? Een motor om een gooi mee te wagen naar een ereplaats in de volgende Ronde van België voor motoren.

Bron: nieuwsblad.be

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (1)

  Masco | 09-07-2008 | 21:18 uur Reageer op dit bericht
hmmm.. wou dat ik de testrijder was! :glasses:

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's