Van alle soorten tweewielers leunt de scooter het dichtst aan bij de auto. Zeker wanneer het om de grotere exemplaren gaat. Rond de eeuwwisseling zorgde Suzuki met de komst van zijn Burgman 400 voor de eerste reuzenscooter, maar het werd het merk pas echt menens toen het een Burgman 650 tweecilinder produceerde.
De stap verder is het uitbrengen van een "executive", een AN 650 Burgman met alles er op en eraan, een model dat gek is op comfort en allerlei snufjes. Vaak denk je dat je met een cabrio auto onderweg bent, alleen biedt deze scooter je nog leukere rijervaringen.
Hij zal zeker gekoesterd worden door zakenlui die tijdig naar hun afspraak willen en die dat, wanneer het weer het min of meer toelaat, in maatpak kunnen doen.
De watergekoelde tweecilinder is goed voor een vermogen van 55 pk. Concreet betekent dit dat je rond de 4.500 toeren per minuut de wettelijke 120 km op de autosnelweg haalt en dat je een overvloed aan kracht overhoudt om defensief te rijden.
De Burgman presteert ongeveer even goed als een gewone motorfiets. Om de sensaties van het gewone motorrijden te evenaren voorzag Suzuki deze 650 van een "powerknop". Wanneer de hellingen te steil worden en de afdalingen gevaarlijk, volstaat een druk op een knop om over meer kracht te beschikken. Wie echt sportief wil rijden drukt op een andere, gele knop en schakelt van de automaat naar de manuele versnellingen over. Deze Burgman houdt het op een leuk en modern design. Toch zijn er bepaalde klassieke lijnen overgebleven.
Deze 650 ademt doordoor stijl uit en heeft geen futuristische ambities. In tegenstelling tot het basismodel beschikken we hier over een groot windscherm dat elektrisch regelbaar is. Dankzij het gebruik van de modernste aërodynamicatechnieken flitst de bestuurder samen met zijn passagier door de wind. Zelfs tijdens hevig regenweer kan men grote delen van de kleding droog houden.
Als grote scooter is deze AN 650 natuurlijk niet van de lichtste. Hij weegt 245 kg en zeker wanneer je erg traag rijdt laat dit gewicht zich goed voelen. Ook het parkeren kan voor onze lichtere medemens voor problemen zorgen. Na het maken van een beetje snelheid, smelt dat zwaartegevoel als sneeuw voor de zon. De Burgman kan voor veel doeleinden gebruikt worden.
In de stad voelt hij zich tamelijk goed, wanneer hij tegen meer dan 30 km per uur kan rijden. Door de zeer grote ruimte onder het zadel, kan je vlot de boodschappen en de helmen kwijt. De Burgman kan makkelijk mee op reis genomen worden. Het zachte zadel biedt veel comfort voor de chauffeur en zijn passagier. Deze laatste heeft nu zelfs recht op een steuntje in de rug.
Het volledig digitale instrumentbord zou niet misstaan in een wagen uit de middenklasse. De Burgman heeft een goed bereikbare benzinetank. Dankzij de motor die nu over een elektronische injectie beschikt, valt het verbruik erg goed mee. Dat bedraagt gemiddeld 6 liter per 100 kilometer. Deze scooter is een verstandige investering die je heel lang plezier zal verschaffen. Misschien vandaar ook zijn gespierd prijskaartje. 10.530 euro, het is toch even slikken!
Bron: 6minutes.be