Suzuki AN 650 Burgman Executive: scooter in maatpak

Van alle soorten tweewielers leunt de scooter het dichtst aan bij de auto. Zeker wanneer het om de grotere exemplaren gaat. Rond de eeuwwisseling zorgde Suzuki met de komst van zijn Burgman 400 voor de eerste reuzenscooter, maar het werd het merk pas echt menens toen het een Burgman 650 tweecilinder produceerde.

Suzuki AN 650 Burgman Executive: scooter in maatpakDe stap verder is het uitbrengen van een "executive", een AN 650 Burgman met alles er op en eraan, een model dat gek is op comfort en allerlei snufjes. Vaak denk je dat je met een cabrio auto onderweg bent, alleen biedt deze scooter je nog leukere rijervaringen. 

Hij zal zeker gekoesterd worden door zakenlui die tijdig naar hun afspraak willen en die dat, wanneer het weer het min of meer toelaat, in maatpak kunnen doen. 

De watergekoelde tweecilinder is goed voor een vermogen van 55 pk. Concreet betekent dit dat je rond de 4.500 toeren per minuut de wettelijke 120 km op de autosnelweg haalt en dat je een overvloed aan kracht overhoudt om defensief te rijden.
De Burgman presteert ongeveer even goed als een gewone motorfiets. Om de sensaties van het gewone motorrijden te evenaren voorzag Suzuki deze 650 van een "powerknop". Wanneer de hellingen te steil worden en de afdalingen gevaarlijk, volstaat een druk op een knop om over meer kracht te beschikken. Wie echt sportief wil rijden drukt op een andere, gele knop en schakelt van de automaat naar de manuele versnellingen over. Deze Burgman houdt het op een leuk en modern design. Toch zijn er bepaalde klassieke lijnen overgebleven. 

Deze 650 ademt doordoor stijl uit en heeft geen futuristische ambities. In tegenstelling tot het basismodel beschikken we hier over een groot windscherm dat elektrisch regelbaar is. Dankzij het gebruik van de modernste aërodynamicatechnieken flitst de bestuurder samen met zijn passagier door de wind. Zelfs tijdens hevig regenweer kan men grote delen van de kleding droog houden. 

Als grote scooter is deze AN 650 natuurlijk niet van de lichtste. Hij weegt 245 kg en zeker wanneer je erg traag rijdt laat dit gewicht zich goed voelen. Ook het parkeren kan voor onze lichtere medemens voor problemen zorgen. Na het maken van een beetje snelheid, smelt dat zwaartegevoel als sneeuw voor de zon. De Burgman kan voor veel doeleinden gebruikt worden.
In de stad voelt hij zich tamelijk goed, wanneer hij tegen meer dan 30 km per uur kan rijden. Door de zeer grote ruimte onder het zadel, kan je vlot de boodschappen en de helmen kwijt. De Burgman kan makkelijk mee op reis genomen worden. Het zachte zadel biedt veel comfort voor de chauffeur en zijn passagier. Deze laatste heeft nu zelfs recht op een steuntje in de rug.
Het volledig digitale instrumentbord zou niet misstaan in een wagen uit de middenklasse. De Burgman heeft een goed bereikbare benzinetank. Dankzij de motor die nu over een elektronische injectie beschikt, valt het verbruik erg goed mee. Dat bedraagt gemiddeld 6 liter per 100 kilometer. Deze scooter is een verstandige investering die je heel lang plezier zal verschaffen. Misschien vandaar ook zijn gespierd prijskaartje. 10.530 euro, het is toch even slikken!

Bron: 6minutes.be

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (4)

  Hans | 11-08-2008 | 14:19 uur Reageer op dit bericht
Ik heb mijn Honda GL1500 ervoor weggedaan en nog geen dag spijt van gehad. Een geweldige fiets ( sorry motorscooter ). Niet alleen voor woon werk verkeer maar ook in de (Spaan en Portugese) bergen rijdt het geweldig ook met duo.smile Leuk ook om met de power knop aan weg te sprinten. Er zijn niet zoveel motoren die je dan het eerste stuk weg bij kunnen houden. Wel raar is dat een aantal rijders op "gewone" motoren je ineens niet meer willen zien. Als ik op mijn HD rij wordt er ineens veel meer gezwaaid. Gekke jongens en meisjes hoor.

  Eric | 11-08-2008 | 16:52 uur Reageer op dit bericht
Na 35 jaar motorrijden (gestart met een Honda CB 175 en geindigd met een Goldwing 1500) heb ik na 2 jaar "niks" toch maar weer een tweewieler erbij gekocht. Ik sluit me volmondig aan bij Hans hierboven. Die powerknop is een feestje! De gezichten van blitse, in leer geklede, sportmotorenrijders als je ze de eerste pakweg 50 meter voorblijft .....
Daarna is het dan natuurlijk afgelopen met de pret maar het "leed is dan al toegebracht" :p
Afstanden rijden doe ik niet meer maar het is een geweldig ding.

  Nicoline | 10-09-2008 | 20:22 uur Reageer op dit bericht
Ik heb mijn Honda CBF 1000 en Burgman 400 ingeleverd voor een Burgman 650 Executive. De Honda was voor de fun en de Burgman 400 voor woon-, werkverkeer. De Burgman heeft me echter versteld doen staan en heb daarom besloten te kiezen voor de Burgman 650. Die kan zowel voor het touren als het woon-, werkverkeer gebruikt worden. Vond de CBF 1000 trouwens behoorlijk drinken en was vorig jaar bijna motor en rijbewijs kwijt. Ben van nature geen snelle rijder maar het ging gewoon te gemakkelijk. Krijg mijn Burgman 650 in 2009 omdat ik deze winter er toch niet mee rijd. Trouwens, ben ik dan de enige vrouw die op een Burgman 650 Executive rijd? sad
Graag reakties.

  Tom | 21-08-2009 | 22:57 uur Reageer op dit bericht
Hallo beste Burgman rijders.
Sinds 1977 ben ik in het bezit van een motorrijbewijs. Echter daarna vrijwel nooit meer gereden (geen eigen moto gehad). Tijdens een vakantie in Griekenland motorscooter gehuurd. Ik was neteen verkocht. Om er weer een beetje in te komen heb ik een lichte motorscooter gekocht (Peugeot Vivacity 100 CC). Echter ik vind hem te licht. Nu wil ik wat zwaarder gaan rijden. Gaarne jullie advies met welke zwaarte in CC's ik het beste kanbeginnen als "onervaren" rijder.
P.S: de motorscooters zijn inderdaad fantastisch om te zien.
Vriendelijke groet
Tom

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's