Niet met de auto, maar met de scooter naar het werk

De verkopen gaan súper. Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig een scooter wil", jubelt eigenaar Martin Hanemaaijer van Scooter Palace in Ossendrecht. Hij verwacht dit jaar op een record uit te komen met meer dan tweehonderd verkochte exemplaren. 

Niet met de auto, maar met de scooter naar het werkBeter nog dan eind jaren negentig toen de bromscooter onder vooral de jeugd ook al razend populair was.

Maar dit keer is het de oudere generatie die massaal besluit een scooter aan te schaffen. Dertigers en veertigers die de hoge brandstofkosten voor de auto en het dagelijks in de file staan moe zijn en een alternatief zoeken: de scooter.

Hanemaaijer: "Ik krijg heel veel mensen in de zaak die thuis twee auto's hebben en vanwege de hoge benzineprijzen naar iets anders zoeken. Die doen een auto de deur uit en kopen er een scooter voor terug. Die loopt zo'n 1 op 40, dus dan weet je het wel."

Veel klanten van de Ossendrechtse bromfietsverkoper gebruiken de scooter voor het woon-werkverkeer. "Ze rijden ermee naar Roosendaal of naar het station in Essen om daar de trein te pakken naar Antwerpen. Enige nadeel is dat je bij slecht weer een nat pak krijgt."

Volgens het VWE, het bureau voor voertuigdocumentatie en informatie, gingen er de laatste jaren respectievelijk 50.500 en 73.800 nieuwe scooters en bromfietsen de deur uit. De branche denkt dit jaar uit te komen op 84.000 tweewielers. ,,Ze zijn absoluut niet aan te slepen', beweert Machiel Spiering, salesmanager van Piaggo Benelux in Oosterhout.

Piaggo is importeur van onder meer Vespa. "Zulke aantallen heb ik de afgelopen tien jaar niet meegemaakt. Op sommige modellen zit een wachttijd van bijna twee maanden."

Spiering beaamt dat de scooter

oprukt in het woon-werkverkeer. "Het is een prima alternatief voor de tweede auto."

De importeur signaleert een tweedeling. Sommige consumenten gaan voor de luxere, lifestyle-modellen, andere kiezen voor een goedkope oplossing voor de prijs van een fiets. "Maar dat is niet echt een duurzame investering", vindt Spiering.

Met name de Vespa's doen het goed. In Amsterdam maakt Vespa de dienst uit met een marktaandeel van 80 procent. Daar is ook een Vespa-boetiek gevestigd, net als in Rotterdam.

"Populair zijn de retro-modellen van Vespa", weet Marcel van der Heyden, directeur van een grote, gelijknamige, motor- en bromfietszaak in Den Bosch. "Je ziet ook oude exemplaren weer op straat opduiken, een beetje jeugdsentiment."

Hij denkt dit jaar tussen de 300 en 400 verkochte scooters en bromfietsen uit te komen. "De afgelopen jaren waren dat er zo'n 250."

Frank Sweegers, een 48-jarige makelaar uit Breda, onderkende negen jaar geleden al de voordelen van de scooter. Hij besloot eind jaren negentig al een scooter te kopen om het steeds drukker wordende verkeer in Breda het hoofd te kunnen bieden.

Sweegers koos direct voor een motorscooter in plaats van de nu zo populaire bromfietsscootertjes. "Dan kun je tenminste ook een beetje snelheid maken op een wat langere rit. De Yamaha T-max die ik nu rijd, haalt als het moet zo'n 180 km/per uur."

De Bredanaar koos voor de scooter vanwege het steeds drukker wordende verkeer in zijn stad. "En dat is lastig, zeker als je een beroep hebt zoals ik. Ik wil trefzeker op een afspraak zijn, in mijn vak kun je het nu eenmaal niet maken om een kwartier later bij een klant aan te komen."

Spijt van de aankoop heeft hij nimmer gehad. "Waar ik met de auto twintig minuten over doe, doe ik met de scooter in zeven minuten. In het stadsverkeer is een scooter zo'n enorme uitkomst."

Eén nadeel heeft de scooter wel voor Sweegers, die dol is op Italiaanse pakken. "Dat is toch wat lastig, zeker als het regent. Maar daar heb ik wat op gevonden", zegt de makelaar lachend.

"Ik heb een flinterdun regenpak dat heel goed werkt. Als ik in de regen bij een klant kom, ziet die niet dat ik op de scooter ben gekomen. Ik kom er altijd tip-top vanaf. Het enige waar de klant het aan zou kunnen merken, zijn mijn leren schoenen. De toppen ervan zijn altijd nat na een tochtje door de regen."

Maar het is niet alleen het snelle

manoeuvreren door het stadsverkeer waarom Sweegers verknocht is aan de scooter. "Het is ook gewoon héérlijk rijden op zo'n ding. Ik heb expres een open helm. Als je dan met je neus de buitenlucht opsnuift, laad je de accu weer eventjes helemaal op. Ik heb ook express geen telefoon in de helm laten bouwen, zo kan ik echt even ontspannen."

"En, het klinkt misschien gek, zo'n scooter is ook goed voor je gezondheid. Vroeger was ik ieder jaar snipverkouden. Sinds ik motorscooter rij nooit meer." 

Bron: bndestem.nl

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (2)

  Joost | 29-08-2008 | 19:39 uur Reageer op dit bericht
Ik zelf rij nu krap een jaartje op de Yamaha YP 400 ABS. Elke dag een tochtje van 69 km heen en terug naar het werk. Dat betekent dus niet enkel een dun regenpakje, maar een goede bescherming in de vorm van een motorpak aan.
Waar ik in de auto ruim 1 1/2 uur overdoe, nu in een dikke 50 minuutjes.
Voor mij geen trein en geen auto, of het moet glibberig op de weg worden.pirate

  Jaap | 11-09-2008 | 23:15 uur Reageer op dit bericht
motorscooter=boodschappenkarretje...koop een echte ! brommers en brommerscooters=fijnstof en gezien de enorme groei hiervan:accijnzen invoeren want iedereen wordt er slechter van, is 't niet van de uitstoot, dan wel van het rijgedrag wat geregeld asociaal is pirate

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's