Sébastien Pourcel maakt in Dublin debuut met de 2009 KX450F

Sébastien Pourcel maakt in Dublin debuut met de 2009 KX450FGPKR's Sébastien Pourcel is klaar om voor nog meer opwinding te zorgen in de drie laatste MX1 GP's, want hij zal tijdens de Ierse GP in Dublin zijn racedebuut maken met de adembenemende 2009 brandstofinjectie KX450F.

Grand Prix Kawasaki Racings Sébastien Pourcel vestigde al ronduit sensationele prestaties in het FIM MX1 Motocross World Championship van dit jaar, waar de 23-jarige Fransman meer polepositions wist te pakken dan elke andere rijder. Hij won ook de meeste reeksen - naast twee gehele Grand Prix's - en staat momenteel zesde in de rangschikking met zijn KX450F-SR-fabrieksmotor, waarbij hij nog steeds kans maakt op het winnen van de titel.

Voor de resterende drie rondes van het MX1-kampioenschap zal Kawasaki Sébastien nog meer voordeel tegenover de concurrentie geven: hij zal immers zijn wedstrijddebuut maken met de gloednieuwe 2009 KX450F met brandstofinjectie tijdens de Grand Prix van Ierland in Fairyhouse, Dublin, op 31 augustus. De 2009 KX450F is lichter, sneller en sterker dan ooit tevoren. Deze machine is voldoende krachtig om Pourcel opnieuw te laten zegevieren.

Sébastien begon half augustus aan de tests van de nieuwe motor in het gezelschap van een aantal fabrieksingenieurs van Kawasaki Heavy Industries - Mr. Maruyama en Mr. Yamamoto. Vervolgens besteeg hij opnieuw zijn huidige GPKR-racemotor om op 17 augustus het Franse Kampioenschap te rijden in Lacapelle Marival. Nadat we zijn stijlvolle winst in dat Franse kampioenschap gevierd hadden, haastte Sébastien zich terug naar België om er zijn nieuwe motor en diens talrijke nieuwe technologieën verder te testen.

Mr. Maruyama (ingenieur motor) en Mr. Yamamoto (ingenieur brandstofinjectie) zijn verantwoordelijk voor de toonaangevende ontwikkeling van de 2009 KX450F op hun respectieve vakgebieden. Ze waren van onschatbare waarde voor het testproces, want ze leerden Sébastien en de GPKR-technici alle details van de motor kennen en vooral van het brandstofinjectiesysteem - de Electronic Control Unit en in het bijzonder de KX FI Calibration Kit. De optionele KX FI Calibration Kit bestaat uit een ECU-controller, alle leidingen en software en is geenszins essentieel voor de gemiddelde gebruiker. Hij biedt de rijders echter de gelegenheid om datamaps te herschrijven, zodat ze de eigenschappen van de motor kunnen aanpassen aan hun individuele behoeften, als ze dat nodig achten.

De KX FI Calibration Kit kan ook benut worden als een datalogger die tot zes uur racegegevens registreert - toerental van motor, positie van gaspedaal, motortemperatuur, enz. De kit kan interessante informatie ook opslaan, zodat deze kan worden gebruikt met het oog op performance tuning. Deze gegevens kunnen eveneens gehanteerd worden als hulp bij het bepalen van onderhoudsnoden en -
schema's.

Na de initiële tests was Sébastien in de wolken over de prestaties en de feel van de nieuwe machine. "De motor biedt veel manoeuvreergemak. Hij rijdt erg makkelijk zodat ik me meer kan concentreren op mijn rijtechniek," toont Sébastien zich enthousiast. "Maar het meest indrukwekkende aspect van deze motor is waarschijnlijk zijn algehele kracht. Er is een aanzienlijke verbetering in het onderste segment van het RPM-spectrum en er valt absoluut geen hiaat in het vermogen wanneer ik van versnelling verander - het is haast als rijden met een halfautomatische motor."

"Het team en ikzelf genieten met volle teugen van de samenwerking met Mr. Maruyama en Mr. Yamamoto. Ze bieden ons verrassend veel hulp. Ik waardeer hun betrokkenheid en hun toewijding in het kader van deze tests ten zeerste. Zo wordt deze toch al geweldige motorcrossmachine de beste die ze voor mij kan zijn. Ik kijk er echt naar uit om te kunnen racen met de nieuwe motor in Dublin en tijdens de rest van het seizoen. Ik hoop dat ik via goede resultaten blijk kan geven van mijn waardering voor alle hulp en inzet vanwege Kawasaki."

De tests met de nieuwe racemotor zullen doorgaan tot de Ierse GP, zowel met Kawasaki als met Öhlins, dat het GPKR-team de fabrieksophanging levert. Het heeft wat tijd gekost om de beste instellingen te vinden voor Sébastien, maar de technici van Öhlins hebben hard gewerkt om de perfecte set-up uit te werken, zodat Sébastien in het komende weekend met de 2009 KX450F kan meedoen aan de Ierse GP. 

Bron: Kawasaki.nl
Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's