Revolutionair remsysteem voor supersportmotoren

Schiphol-Rijk - Honda, de grootste fabrikant ter wereld van motorfietsen, heeft groot nieuws voor 2009. De supersportmotoren, de Fireblade en de CBR600RR, kunnen worden uitgerust met een revolutionair, elektronisch gestuurd, Combined ABS-systeem en verder zijn er twee nieuwe crossmotoren en een sterk verbeterde trialmotor, de Montesa-Honda Cota 4RT.

Honda heeft vele veiligheidsprimeurs op zijn conto. De eerste schijfrem, de eerste airbag op een motorfiets, tubeless banden, gecombineerde remsystemen, de eerste ABS-toepassingen en ASR op het aangedreven achterwiel zijn stuk voor stuk zaken waarvan Honda de primeur heeft opgeëist. Met de nieuwe elektronisch gestuurde (brake by wire) Combined ABS op vóór- en achterwiel neemt Honda een verdere technische voorsprong. Het systeem is ontwikkeld voor supersportmotoren en gaat nu in serieproductie. Het verdeelt volautomatisch de remkracht over de beide wielen en zorgt zo voor een ongekende stabiliteit tijdens het remmen. Met als gevolg een volledige beheersbaarheid van de motor en een superieure remvertraging. De ABS grijpt soepel in en het pulseren in de handgreep behoort tot het verleden. 

Het systeem wordt als optie geleverd op Honda's Fireblade, het sportieve topmodel met een 1.000 cc viercilindermotor die goed is voor 178 pk. De Fireblade weegt volgetankt slechts 199 kg. Hij heeft een opwindend uiterlijk met schitterende details als een gegoten aluminium frame, een onderlangs lopende uitlaat, een speciale koppeling die soepel aangrijpt en een elektronische stuurdemper. Nieuwe speciale uitvoeringen zijn de Repsol-replica en de HRC Tricolor-variant in blauw, wit en rood.

Revolutionair remsysteem voor supersportmotoren

Graffiti-stijl
Ook de CBR600RR, een 120 pk sterke viercilinder met een gewicht van slechts 184 kg (volle tank) en zeer compacte afmetingen, kan optioneel worden uitgerust met het nieuwe remsysteem. De motor en de vormgeving van deze machine zijn verder geperfectioneerd. Door wijzigingen aan de cilinderkop, de zuigers en de uitlaat is het koppel tussen 8.000 en 12.000 toeren geoptimaliseerd, waardoor de motor beter uit de bochten accelereert. De stabiliteit in rechte lijn is door stroomlijnaanpassingen verbeterd en er zijn nieuwe kleuren beschikbaar. Een in blauw-wit-zwart uitgevoerde speciale editie in graffiti-stijl trekt zeker de aandacht.

Revolutionair remsysteem voor supersportmotoren

Meer vermogen voor CRF450R
Bij de offroaders is de CRF450R voorzien van een lichtere viertaktmotor met één cilinder met nieuwe PGM-FI brandstofinspuiting voor meer vermogen en een gunstiger verbruik. Het aluminiumframe is geperfectioneerd en het heeft gewijzigde ophangpunten voor telescoop en achtervork.

Revolutionair remsysteem voor supersportmotoren

Limited Edition
Bij de kleinere crosszus, de CRF250R, zijn de motorkarakteristiek en de overbrengingsverhoudingen gewijzigd voor een beter acceleratie. Dank zij een lager gewicht en een andere afstelling van de stuurdemper is de handelbaarheid verder toegenomen. Behalve het traditionele rood, is de CRF250R (eerst in Duitsland) ook als Limited Edition verkrijgbaar in zwart met 'gevlamde' tank.

Revolutionair remsysteem voor supersportmotoren

Zwart met goud
De nieuwste versie van de in Spanje gebouwde Montesa-Honda Cota 4RT voldoet nu door technische verfijningen aan Euro3-milieu-eisen. Een dikker stuur en goudkleurige velgen in de verder in zwart uitgevoerde machine zijn standaard. Er is een speciale versie beschikbaar in Repsol-uitvoering in combinatie met in aluminium en koolstofvezel uitgevoerde delen.
Verder nieuws van Honda is te zien tijdens de beurs INTERMOT van 8 tot 12 oktober in Keulen in hal 10.1. Daar toont Honda ook een terugblik en een interessante toekomstvisie.

Revolutionair remsysteem voor supersportmotoren


Bron: honda.nl





Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (2)

  marius | 13-09-2008 | 12:34 uur Reageer op dit bericht
Prachtig, prachtig, magic!

Ik vraag me af hoe je als berijder dit zelfdenkend remsysteen bediend, alleen met de handgreep of alleen met het voetpedaal of toch net als vroeger met beide tegelijk?

Verder wacht ik nog steeds op het elektronisch zelfdenkend stuur en het elektronisch gecontroleerde anti-lanceer-zadel.

Als dat er is, ga ik echt een Japanse fiets kopen! :glasses:

  Beemer | 21-09-2008 | 21:57 uur Reageer op dit bericht
Wie had al die zaken als eerste aan boord? Wie heeft dat uitgedacht? Honda?
Hummm het zit al een tijdje op mijn motor. En dat is GEEN honda.

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's