De autosector is verrast door de snelheid waarmee de markt verandert. De voorkeur van de klant is door hoge brandstofprijzen in korte tijd omgeslagen van SUV's naar milieubewuste en kleinere auto's. Ook de markt voor motoren is veranderd. Vanwege een zuiniger verbruik vormen motoren een alternatief voor de auto en daarnaast ondervindt de motorrijder minder last van file- en parkeerproblemen. 
Tot en met 2007 zijn de motorverkopen wereldwijd gestegen. Uit de jongste cijfers blijkt dat deze markt met wat tegenslagen kampt in westerse markten, maar dit nog ruimschoots kan opvangen door groei in opkomende markten.
Marktleider Honda heeft in het tweede kwartaal de motorverkopen zien stijgen met 20% en de omzet met 7%. Dit is te danken aan de sterke vraag naar lichte motoren in Azië en Zuid-Amerika, waarmee tegenvallers in Japan en Europa zijn gecompenseerd. Tegenover groei bij motoren stond een omzetdaling bij de autotak.
Suzuki zag ook dat de motorverkopen het groeiniveau van de auto's overtroffen. De motorverkopen stegen met meer dan 10%.
BMW, dat actief is in het segment met zwaardere motorfietsen, had het moeilijker. Omzet en volumes daalden, onder andere door een forse klap op de Duitse thuismarkt, die een derde van de verkopen uitmaakt. De autotak boekte wel nipt een omzetgroei.
Voor de tweede helft van 2008 zijn alle fabrikanten beduidend voorzichtiger. Yamaha heeft zijn prognose al neerwaarts bijgesteld.
Bron: fd.nl