Na de Koninklijke Marechaussee stapt nu ook de politieregio Gooi- en Vechtstreek over op de ideale surveillancemotor, de Yamaha FJR1300P. Bij Yamaha-dealer Van de Kuinder Motoren in Hilversum werden de eerste zes exemplaren overhandigd.
Langzaam maar zeker dringt de FJR1300P door tot de politiekorpsen van Nederland. Lang beheersten andere merken de levering van deze specialistische motorfietsen, een gewoonte die nu door de betrouwbaarheid en vooruitstrevende techniek van Yamaha ruim is achterhaald. Vooral, doordat de standaard Yamaha FJR1300 zo'n fantastische basis voor een werkmotorfiets, stappen steeds meer professionals over. Groot aandeel heeft ook de bereidheid van Yamaha serieus naar alle aanpassingen te kijken, die nou eenmaal nodig zijn bij het opbouwen van een "hobbyproduct" tot een degelijk stuk dagelijks gereedschap.
In het verleden switchte de Koninklijke Marechaussee al over op de FJR1300P en ook vele regionale ambulancediensten kozen voor de FJR. Yamaha Motor Nederland bouwde hierdoor, samen met diverse partners, een schat aan ervaring op, voor de opbouw en inzet van motorfietsen die zo extreem worden ingezet. Dagelijks draait dit "werkgereedschap" vele kilometers onder moeilijke omstandigheden. Denk bijvoorbeeld eens aan het gewicht van alle opgebouwde communicatie-apparatuur en het werkmateriaal van de berijdende professional. Of aan de momenten dat vanuit een koude start direct spoed is geboden en een opwarmperiode voor het motorblok er niet in zit. Deze motorfietsen moeten gewoon altijd klaarstaan om hun zware taak te kunnen vervullen.
Daarom stelt de politie net als de andere diensten hoge eisen aan niet alleen de kwaliteit van de motorfiets, maar ook aan de organisatie daarachter. Onderhoud van motor en opgebouwde apparatuur moeten altijd perfect en op zeer korte termijn worden uitgevoerd, net als reparaties van onverhoopte schade; stilstaan is immers geen optie. Het Yamaha dealernetwerk kan deze uitdaging prima aan, in het geval van de politieregio Gooi- en Vechtstreek zal Yamaha-dealer Van de Kuinder Motoren in Hilversum dit voor haar rekening nemen. Van de Kuinder bestaat dit jaar 80 jaar, ervaring en betrouwbaarheid zijn dus net zo vanzelfsprekend als bij de Yamaha FJR1300P!
Spijtig dat zo'n goede motor nu aan dit soort volksverraders overhandigd wordt... het zijn onze centen waar ze mee gekocht worden, en ze worden zeker ingezet om ons nóg meer geld afhandig te maken? "A gift that keeps on giving"... tja, toepasselijk gezegde helaas
STXrider |18-09-2008|16:27 uur
Dat is oud nieuws! Dat was alang bekend dat Honda de aanbesteding verloren had aan Yamaha, aangezien het vershil in het kostenplaatje toch een aardige besparing opleverde bij hun aantallen.
Peter |19-09-2008|13:26 uur
Tja mijnheer honda Nederland dat krijg je als je arogant doet en denkt dat alleen jullie het weten. Ik blijf zeggen dat de ST1300 ( met diverse aanpassingen)de beste motor is.
Jack |19-09-2008|14:15 uur
Tja , dat kostenplaatje is nog even afwachten...de motoren worden nooit afgereden en moeten ook nog een 2e leven volgen...ben bang dat de yamaha's dan niet veel meer opbrengen...en dat wordt uiteindelijk ook in het kostenplaatje verrekend... Oh ja...prima bike die FJR1300
menneke |19-09-2008|15:24 uur
st 1300 beter? yeah right boven de 200 km/h is t ding niet meer op de weg te houden laat staan het bochten gedrag van deze ouwe ***lebak.
Beemer |22-09-2008|00:40 uur
Wat dachten jullie dan van een mooie BMW K 1200LT in politie uitvoering! Een geweldige machine die betrouwbaar is en zijn waarde behoudt.
Peter Strikkeling |24-09-2008|18:50 uur
Ik twijfel in aankoop tussen de Yamaha FJR, de Honda Pan 1300 en de BMW 1200GT. Op dit moment rij ik geen motor en in het verleden heb ik de Honda Shadow 1100 gereden. Je leest verschillende verhalen maar misschien hebben re meer lezers een keuze moeten en kunnen maken. Wie helpt.
martijn |28-11-2008|19:35 uur
Ik Zou een fjr nemen lekker veel power en stuk soepeler rijden Ik heb na 2 jaar ervaring en 30.000 nog geen spijt
panniel |28-11-2008|21:42 uur
Ik heb een Honda st1100 gereden zonder problemen ,Ben toen overgestapt op een FJR1300 op welke ik ook 80000 km zonder problemen gereden heb en heb nu de FJR 1300A. Ik rijd nu ongeveer 30000 km per jaar probleemloos. En met de Michelin Pilotroad C2 ook nog zuinig en veilig met de banden.
hasan |20-05-2009|18:13 uur
ze moeten die vieze naaiballlen gewoon late fietse