première op Bikeshow in RosmalenWie weet er nog hoe hij zijn eerste Triumph motorfiets ontmoette? Die dagenlange spanning die voorafging, de wachttijd die eeuwen leek te duren? De tijd van wachten is nu voorbij. Op de BigTwin Bikeshow op 7, 8 en 9 november 2008 zal de Thunderbird voor het eerst in Nederland aan het publiek getoond worden. Eindelijk kunnen we het laken eraf trekken en laten zien waarom we zo trots zijn op de Thunderbird. Na jarenlang in alle stilte werken aan een compleet nieuwe motor, die werkelijk fantastisch is geworden, krijgen we eindelijk de reactie van het publiek te horen. Als u denkt dat we wat zenuwachtig zijn dan klopt dat helemaal.

Ondertussen kunnen we al wat meer over de Thunderbird zelf vertellen. Om te beginnen heeft de nieuwste Triumph een stalen "dubbele ruggengraat" buizenframe. Daarin hangt de compleet nieuwe staande paralleltwin, met een cilinderinhoud van maar liefst 1599 cc uit een boring van 103,8 mm en een slag van 94,3mm. Met vloeistofkoeling, DOHC, 6 versnellingen, snaaraandrijving en brandstofinjectie. Verder heeft de Thunderbird een dikke, 20 centimeter brede achterband om de aluminium gietwielen, een wielbasis van 1641 mm, een balhoofdhoek van 32° en een naloop van 151,3 mm. Voor het rijwielgedeelte keken we alleen maar naar onbetwistbare kwaliteit. Zo kwamen we uit op een Nissin hoofdremcilinder met bijbehorende vierzuiger remklauwen aan de voorzijde, die aangrijpen op dubbele 310 mm grote remschijven. Achter is de enkele schijf even groot maar zorgt een dubbelzuiger Brembo remklauw voor enorme stopkracht. Voor de vering kozen we aan de achterzijde voor Showa stereodempers met vijfvoudig instelbare veervoorspanning. In de kroonplaat staan twee maar liefst 47 mm dikke Showa vorkpoten. Tel daar de 21 liter grote benzinetank en meer dan 80 pk plus een enorm 135,7 Nm sterk koppel bij op en je weet dat de Thunderbird een briljante motorfiets is. Misschien dat wij vanaf nu niet meer de enigen zijn die wat nerveus zijn....

Na de aankondiging van het door Triumph ontwikkelde nieuwe model zijn de reacties overweldigend. De nieuwe Thunderbird doet vooral stof opwaaien om zijn unieke uiterlijk en de aparte motorconfiguratie. Ook de naamstelling en de klassieke uitstraling doet de liefhebbers van karaktervolle motorfietsen in spanning op de presentatie van de uiteindelijke motorfiets uitzien. Ook voor een bedrijf met een enorme Triumph is zo'n moment een hoogtepunt. Samen hebben we iets moois gemaakt, iets wat we nu aan de buitenwereld mogen laten zien.

Bron: triumphmotorcycles.nl