Bruut geweld op twee wielen

De motoren voor het seizoen 2009 gaan volgas vooruit. Het opvallendste nieuws voor komend seizoen: spierballenmachines met weinig stroomlijn en veel power. 

Bruut geweld op twee wielen

De legendarische Yamaha VMAX, de nieuwe Ducati Streetfighter en de BMW K1300R hebben één ding gemeen: ze zijn gemaakt voor motorpret in zn puurste vorm. De motoren doen het zonder ruit, kuip of tophalf. Dat is voor watjes. Hier is het een kwestie van kop in de wind, gas geven en goed vasthouden.

De opvallendste nieuwkomer voor het komend motorseizoen is een oude bekende: Yamaha VMAX. Deze legendarische motorfiets doet bij menig motorrijder het hart sneller kloppen vanwege een roemrijke historie. De motor introduceerde in 1985 in zn eentje een compleet nieuw segment met een destijds revolutionaire combinatie van 145 pk op een naakte motor, die meer op een custom leek dan op een wegfiets.

Zo verrassend als de Yamaha destijds was, kan zijn opvolger natuurlijk niet zijn. Maar deze zet wél meteen de standaard voor de uitdagers die willen meedoen bij de powerbikes: 200 pk! Bij zoveel kracht is een stukje stoplichtsprinten bij voorbaat beslist. Terwijl jij op je supersportmachine nog moet vertrekken, rest van de VMAX alleen nog het rokende rubberspoor op het asfalt.

De retrobike, die € 22.999 kost, is van top tot teen in het nieuw gestoken. Frame, remmen, uitlaat, boordcomputer, vork, het is allemaal eersteklas spul van de 21ste eeuw. Gelukkig hebben de ontwerpers wel vastgehouden aan de oude lijnen, waarbij de opvallende luchthappers aan de zijkant er deze keer niet voor de lol op zitten. Ze worden gebruikt bij de aanvoer van verse lucht.

Bruut en naakt lijken de symptomen van een virus dat komend seizoen door motorland gaat. En het publiek is er ook mee besmet. Zo werd de nieuwe Ducati Streetfighter (richtprijs € 16.800,-) tijdens de grote motorshow van Milaan, met meer dan 500.000 bezoekers, tot de mooiste gekozen. En ja, hij oogt prachtig met zijn gedrongen borstkast, bronzen frame en spaakwielen. Ook onderhuids klopt het hart van Ducati: 155 pk en 119 Nm. Er is een standaard Streetfighter en een S-versie met onder meer traction control. Bij een gewicht van 167 kilogram zijn de aspiraties duidelijk. Knallen!

BMW gooit twee motoren in de strijd: de K1300R en F800R. De ruig vormgegeven K1300R (€15.650) hoort tot de nieuwe K-serie, die ook nog een toeristische GT en sportieve S biedt. De R-versie is de minst conventionele van het stel en met 173 pk en 140 Nm is hij voorzien van adrenaline-garantie. De F800R (€ 8800) is een variant op de bestaande GS. Prachtig alternatief voor wie minder pks of een lagere prijs wil.

Ook Suzuki en Kawasaki hebben aan de kleintjes gedacht. Zo heeft Kawasaki zn fraaie ER-6N (richtprijs € 6900) opgefrist en komt Suzuki met de Gladius (€ 6.990) op basis van de succesvolle reeks 650 V-motoren. Tekst: Hans Avontuur Foto's: Fabrikanten


DE BELANGRIJKSTE NIEUWKOMERS OP EEN RIJ


APRILIA
Aprilia heeft met de RSV4 zijn gedroomde opvolger van de RSV Mille.
Het grootste verschil: vier in plaats van twee cilinders. Het resultaat mag er visueel in elk geval zijn met scherpe lijnen, achterbrug met monoshock, veel aluminium en titanium.

BMW
Behalve met de K-reeks (R, S en GT) en de F800R, komt BMW voor het eerst ook met een competitieve superbike, de S1000RR. De straatversie zou 190 pk bij 190 kg moeten doen. Ook leuk: het conceptmodel Lo Rider, waarbij de klant veel invloed heeft op het ontwerp van zijn motor.

DUCATI
Ducati heeft behalve de Streetfighter nóg een naakte topper in huis, de Monster 1100 met onder meer verstelbare vering, hightech remmen en stuurkwaliteiten. Voor de sportliefhebbers heeft de 1098 een opvolger gekregen: de 1198 met 170 pk.

HARLEY-DAVIDSON
Harley-Davidson gaat met de Rocker en Cross Bones voort op de ingeslagen weg van eigen customs. Noviteit: een solozadel dat omgebouwd kan worden tot tweepersoons buddy.

HONDA
Honda doet goede zaken met de SW-T400. Deze nieuwe scooter sluit naadloos aan de toenemende vraag naar dit type vervoermiddel: praktisch, zuinig en betaalbaar.

KAWASAKI
Kawasaki heeft de VN1600 opgepimpt tot VN1700. Ook het supersportmodel ZX-6R werd grondig verbeterd en zoals elders beschreven is het succesnummer ER-6N geperfectioneerd met zaken als nieuwe injectie, aanpassingen aan het frame en een fris uiterlijk.

KTM
Bij KTM vormt de 990 Adventure R het belangrijkste nieuws. De allroad biedt met 115 pk bijna tien procent meer vermogen dan zijn voorganger.

MOTO GUZZI
Klassieke lijnen springen in het oog bij het retro-model van Moto Guzzi, de V7 Café Classic, geheel in de traditie van een caféracer.

SUZUKI
Suzuki gaat met de Gladius de strijd met Kawasaki aan. Ook deze budgetbike beschikt over maximale lol in een stoere, designachtige verpakking. Verder is de GSX-R1000 stevig gerenoveerd (hij kreeg onder andere 5 pk extra) en heeft de M1800R in de M1500 een lichtere variant.

TRIUMPH
Triumph presenteert de Thunderbird, een klassieke cruiser met staande twin, 1599 cc en meer dan 80 pk. Ook hebben de Britten hun verkoopkanon Street Triple vergezeld van een R-versie voor motorrijders met prestatiedrang.

YAMAHA
Behalve de opzienbarende VMAX, die elders op deze pagina alle aandacht krijgt, heeft Yamaha nog meer nieuws te melden. Zo is het bekende model YZF R1 voorzien van een nieuw frame, blok én uiterlijk. Wat verkoopaantallen betreft is het nieuws onder de middenklassers belangrijker: de XV950 Midnight Star met riemaandrijving, de Majesty 400 scooter en - eindelijk - de XJ6 Diversion. 

Bron: ad.nl

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (3)

  Léon | 20-11-2008 | 10:21 uur Reageer op dit bericht
Wordt het tóch nog gezellig!!!!xd

  Marius | 21-11-2008 | 18:18 uur Reageer op dit bericht
Ik ben benieuwd wanneer de eerste van deze nieuwe naakte Brutussen op de TV komt bij Wegmisbruikers of Blikopdeweg en dan met kommentaar van Koos Spee?

De motorwereld lijkt toch wat achter te lopen want brute en zuipende auto's zijn al niet meer te verkopen en hun fabrikanten leggen het loodje.

Laten we eerlijk zijn, als je je aan de verkeersregels wilt houden en geen gevaar voor jezelf of anderen wilt zijn dan koop je toch geen 200pk in minder dan 200kg.

Hoe lang zal het duren voordat we met wetgeving en via de portemonai gedwongen worden naar "groene" en veilige motoren?

Als de fabrikanten dan maar net niet te laat zijn zoals bij de extreme auto's.

  dolf | 21-11-2008 | 19:07 uur Reageer op dit bericht
Whaha, ruige Vmax voor de ruige tandartsen en advocaten. Reken eens even om in guldens 50.600 gulden. De echte ruige jongens kunnen hem pas over 15 jaar kopen helaas.
Ja die euro nekt ons allemaal.

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's